Metody sociálního výzkumu 1

Kurz je založen na cyklu “teorie-jednání-zhodnocení”. Jeho cílem je, aby byli studenti schopni samostatně a systematicky sbírat, třídit a vyhodnocovat data o sociální realitě, naučili se sociologicky interpretovat nesystematizované informace a aplikovat je ve své práci. Studenti budou seznámeni s účely, principy a specifiky kvalitativního a kvantitativního výzkumu a odpovídajícími výzkumnými technikami. Naučí se na základě probrané teorie tyto přístupy vhodně používat. – umět dobře uvážit, kdy a pro který z výzkumů se rozhodnout a kdy případně techniky obou vhodně kombinovat. Studenti budou seznámeni s jednotlivými typy kvalitativního výzkumu jako je případová studie, analýza dokumentů, biografický výzkum, etnografický terénní výzkum a další. Jádrem kurzu je individuální výzkumný projekt, který studenti vypracují na základě probrané teorie a metod. Kurz pomáhá studentovi zlepšit pozorovací schopnost a schopnost kriticky analyzovat výsledky sociálního výzkumu a využít je.

Student, který úspěšně dokončí tento kurz bude: správně postupovat při realizaci sociálního výzkumu v následnosti jednotlivých fází výzkumu: vytyčení výzkumného problému, formulace hypotéz, výběr vzorků, případná pilotní studie, výběr techniky sběru dat, sběr dat v terénu, kontrola dat, jejich nahrání a zpracování, analýza dat, interpretace výsledků, zpracování studie. schopen vysvětlit vztah mezi výzkumem na jedné straně a prací v terénu a službou na straně druhé. schopen využít kvalitativních metod výzkumu, aby konal sociální bádání. schopen vytvořit vhodnou strategii pro práci v terénu a službu přiměřenou situaci. vypracovat projekt sociálního výzkumu, podílet se na jeho realizaci znát základy práce s osobním počítačem lépe rozumět lidem, lépe kriticky myslet a efektivněji pracovat a sloužit.

  • Bernard, H. R.: Research Methods in Cultural Anthropology. Sage Publications, Newbury Park, CA 1988.
  • Goetz, J & LeCompte, M.: Ethnography and Qualitative Design in Educational Research. Academic Press, Inc., San Diego 1984.
  • Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Univerzita Karlova, Vydavatelství Karolinum, Praha 1993.
  • Marshall, C. & Rossman, G.: Designing Qualitative Research. Sage Publications, Newbury Park, CA 1989.
  • Spradley, J.: Participant Observation. Holt, Reinhart and Winston, Inc., New York 1980.
  • Spradley, J.: The Ethnographic Interview. Holt, Reinhart and Winston, Inc., New York 1979.
  • Wiersma, W.: Research Methods in Education, 5. ed., Allyn & Bacon, Boston 1991.