Rozšiřující seminář k teoriím sociální práce 2023

V rámci předmětu lze očekávat zejména následující okruhy témat:

  • Základní vymezení teorií sociální práce, snaha o jejich systematizaci, oborově specifické teorie, historické kontexty budování teoretické základny sociální práce u nás a v zahraničí
  • Historické kořeny aplikace teorií: Interakce člověka a prostředí v konceptech práce Charity Organisation Society a Settlement houses (hnutí usidlování)
  • Historické kořeny aplikace teorií: Psycho-dynamický přístup a jeho odraz v sociální práci (Psychosociální casework a jeho současná podoba)
  • Teorie s dopadem do současné praxe: Koncepce Člověka-v-prostředí (funkcionalistické a postmoderní pojetí Reflexivního životního plánování)
  • Teorie s dopadem do současné praxe: Humanisticky orientované přístupy I. (Logoterapie a existenciální analýza v historickém a současném kontextu, existenciální frustrace a úzkost, možnost a nutnost volby jako předmět současné sociální práce)
  • Teorie s dopadem do současné praxe: Na člověka orientovaný přístup a jeho aplikace do sociální práce, diskuse nad tím, zda je sociální práce na člověka nebo na situaci orientovaná, C. R. Rogers a jeho pojetí terapie a dopad do sociální práce
  • Teorie s dopadem do současné praxe: Komunikační modely a transakční analýza
  • Teorie s dopadem do současné praxe: Diskursivní teorie sociální práce
  • Teorie s dopadem do současné praxe: Teorie reflexivní praxe
  • Kritické teorie sociální práce: Uvedení do kritické reflexe sociální práce a její aplikace do praxe sociální práce
  • Kritické teorie sociální práce 2: Participativní dialog v kontextu kontaktu s klienty
  • Kritické teorie sociální práce 3: Pedagogika osvobození v kontextu kontaktu s klienty
  • Kritické teorie sociální práce 4: Kritika neoliberalismu a dopady do praxe sociální práce

Název anglicky:

Seminar on Social Work Theories

Cíle:

Obecný cíl tohoto modulu jsou formulovány následovně: Lépe porozumět teoretickým konceptům, které ovlivňují praktickou realizaci sociální práce. Smyslem je nabídnout prostor pro podrobnější zkoumání teorií, které měly/mají vliv na praktickou realizaci sociální práce, a to nejen v kontextu ČR, ale také západní společnosti.

Postoje:

  • Student akceptuje mnohost teoretických konceptů
  • Student akceptuje potenciální protikladnost některých teorií
  • Student akceptuje možnost volby jako zároveň stresovou událost v životě jedince
  • Student akceptuje různorodost míry svobody mezi klienty sociální práce
  • Student akceptuje kritický pohled na sociální práci jako zdroj potenciální ochrany klienta
  • Student akceptuje reflexivní praxi jako nástroj rozvoje vlastní praxe i kontaktu a pomoci klientovi

Znalosti:

  • Student umí definovat termíny teorie sociální práce a metody sociální práce a zná mezi nimi rozdíl
  • Student umí popsat základní charakteristiky psycho-dynamických přístupů a jejich odrazu v sociální práci
  • Student umí popsat koncepci člověka-v-prostředí v její funkcionalistické a post-moderní podobě
  • Student umí definovat historické kořeny oboru ve vztahu k teoretické základně sociální práce
  • Student umí popsat základní charakteristiky humanistických koncepcí v sociální práci a jejich případné využití v oboru Student umí definovat základní prvky kritické sociální práce
  • Student umí definovat participativní dialog
  • Student umí popsat hry, které mohou být užitečné pro přemýšlení nad konkrétními klienty sociální práce
  • Student umí popsat interakce mezi ego-stavy a jejich dopad na práci s klientem
  • Student umí popsat neoliberalismus, jeho základní charakteristiky a možné dopady na sociální práci

Dovednosti:

  • Student dovede reflektovaně vybírat teorii ke konkrétní klientské situaci
  • Student umí reflektovat vlastní vztah k jednotlivým teoriím
  • Student umí reflektovat vztahové předpoklady výkonu práce na základě humanistických konceptů
  • Student dovede základně reflektovat spolupráci s klientem z hlediska reflexivní praxe
  • Student u sebe dovede identifikovat podobu ego-stavů (TA) a jejich dopad na interakci s klienty
  • Student dovede identifikovat vlastní roli v interakci z pohledu scénářů a her
  • Student dovede rozpoznávat míru oprese v situaci klienta a ve vzájemné spolupráci

Metoda výuky:

  • Přednáška
  • Diskuse ve skupině
  • Práce ve trojicích
  • Nácvik ve dvojicích s následnou reflexí

Hodnocení:

Předmět je hodnocen klasifikovaným zápočtem. Ten je udělen na základě aktivní účasti na hodinách, vypracování písemné práce na téma reflexe změn ve vnímání teoretických konceptů sociální práce.

  • Besthorne, F., Ecological Social Work: Shifting Paradigms in Environmental Practice, in Wright, J. Hammack, D., The Russell Sage Foundation: Social Research and Social Action in America, 1907-1947, Maryland: UPA Academic, 1988
  • Berne, E., Co řeknete až pozdravíte, Praha: Portál, 2013
  • Berne, E. Jak si lidé hrají?, Praha: Portál, 2011
  • International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, Oxford: Elsevier, 2015, s. 871–877
  • Haynes, K., S., The One Hundred-Yeard Debate: Social Reform versus Individual Treatment, Social Work, 6 (1998), 501-510
  • Healy, K., Social Work Theories in Context, Basingstone: Palgrave Macmillan, 2005
  • Janebová, R., Kritická sociální práce, Hradec Králové: Gaudeamus, 2014
  • Janebová, R., Otevřít oči a brát si zpět kontrolu nad vlastním životem prostřednictvím využití freirovského dialogu v sociální práci, Sociální práce / Sociálna práca, 5 (2022)
  • Janebová, R., Participativní dialog mezi klientem a sociálním pracovníkem z perspektiv Jürgena Habermase, Iris Marion Young a Nancy Faser, Sociální práce / Sociálna práca, 2(2022), 5-23
  • Janebová, R., 2020. Represe jako nová prevence sociálních problémů? Ke vztahu mezi welfare a prisonfare v teorii Loïca Wacquanta, Sociální práce / Sociálna práca, 2(2020), 5-21
  • Kodymová, P., Propojení americké a československé sociální práce na území Čech v letech 1918-1936 prostřednictvím aktivit Alice Masarykové, Sociální práce / Sociálna práca, 5(2018), 19-34
  • Kondrat, M., E., Actor-Centered Social Work: Re-visioning „Person-in-Environment“ through a Critical Theory Lens, Social Work, 7(2002), 435-449
  • Matoušek, O., a kol., Encyklopedie sociální práce, Praha: Portál, 2013
  • Matoušek, O., a kol., Základy sociální práce, Praha: Portál, 2003
  • Navrátil, P., Teorie a metody sociální práce: Brno: Marek Zeman, 2001
  • Navrátil, P., a kol., Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami, Brno: MUNI Press, 2014
  • Novotná, V., Schimmerlingová, V., Sociální práce, její vývoj a metodiky postupy, Praha: FF UK, 1992
  • Přádová, K., Psychosociální přístup jako neustále se vyvíjející koncept a jeho implikace v sociální práci, Sociální práce / Sociálna práca, 5(2021), 122-130
  • Richmond, M., The Good Neighbour in the Modern City, Philadelphia: Russell Sage Foundation, 1908
  • Richmond, M., What is Social Casework? An Introductory Description, New York: Russell Sage Foundation, 1922
  • Špalíčková, M., 2018. Etablování profesionální sociální práce v rámci sociální politiky podniků na území Čech a Moravy, Sociální práce / Sociálna práca, 5 (2018), 5-18

Učitelé

Mgr. Monika Havlíčková
Katedra sociální práce, Katedra obecných předmětů
Katedra sociální práce