Sociální práce: život v konfliktu se společností 2023

V rámci modulu se zaměříme na následující témata:

  • Vymezení cílových skupin – osoby závislé, osoby bez domova, osoby žijící v konfliktu se společností – specifika cílových skupin, práce s daty (současné trendy)
  • Aktuální přístupy v práci s cílovými skupinami – reforma psychiatrické péče, housing first, harm reduction, substituční léčba
  • Pojetí normy a normality – jaké jsou různé druhy norem, co z toho plyne pro sociální práci, uvažování nad hranicemi společensky přijatelného chování, pomoc a kontrola, moderní a post-moderní pohledy na identitu, normy a společnost
  • Služby sociální práce pro danou cílovou skupinu (probační a mediační služba, sociální práce ve věznicích, terénní služby, kontaktní centra, centra denních služeb, terapeutické komunity, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi, noclehárny, azylové domy, domy na půl cesty, další doprovodné služby – komunitní centra)
  • Motivační rozhovory a Kontaktní práce
  • Antiopresivní přístupy
  • Kognitivně behaviorální teorie
  • Principy komunikace ve vztahu k cílovým skupinám
  • Kazuistický seminář – mapování životní situace zvolených cílových skupin
  • Kazuistický seminář – individuální plánování se zvolenými cílovými skupinami a možnosti případové sociální práce
  • Kazuistický seminář – etické aspekty práce s cílovými skupinami, lidská práva
  • Kazuistický seminář – vnímání adekvátních, přiměřených a nepřiměřených rizik

Název anglicky:

Social Work: Life in Conflict with Society

Cíle:

Modul je obecně zaměřen na znalost cílové skupiny, která se může ve svých projevech zásadněji střetávat s normami společnosti. Obecným cílem je podpořit znalost studentek a studentů ohledně cílových skupin (lidé závislí na OPL, lidé zažívající bezdomoví a lidé v konfliktu se společností) a na základě těchto znalostí podpořit znalost jak teoretických konceptů, tak metod sociální práce. Níže jsou specifikovány očekávané postoje, dovednosti a znalosti.

Postoje:

  • Student akceptuje možnosti volby životního směru, který je v rozporu s normami společnosti
  • Student akceptuje právo na sebeurčení
  • Znalosti
  • Student zná obsah termínu závislosti a OPL
  • Student zná obsah termínu bezdomovectví a zná alespoň dva přístupy k definování bezdomovectví
  • Student zná aktuální přístupy práce s lidmi, kteří stojí na hraně, či za hranou společensky akceptovaného pojetí
  • Student zná různorodost pojetí normality
  • Student zná sociální služby a služby sociální práce, které je možné nabídnout klientům spadajícím do vybraných cílových skupin
  • Student zná základní ideje a postupy antiopresivních přístupů
  • Student zná postupy kognitivně behaviorálních přístupů a možnosti jejich použití v kontextu sociální práce
  • Student zná základní předpoklady práce s vnitřní motivací Student zná vymezení kontaktní práce a její možné aplikace v sociální práci

Dovednosti:

  • Student umí rozpoznat vlastní postoje k lidem, kteří spadají do vybraných cílových skupin
  • Student se umí rozhodnout, zda mu tyto postoje nebrání ve vhodné práci s cílovými skupinami
  • Student umí zvážit použití pohledu na normalitu v kontextu sociální práce
  • Student umí základně zacházet s ambivalencí u klientů
  • Student umí posoudit vlastní vztah k normám společnosti a ke společnosti jako takové a dovede posoudit jejich dopad do výkonu profese
  • Student dovede posoudit možnou volbu konkrétní teorie pro danou cílovou skupinu
  • Student dovede základně přemýšlet nad průběhem kontaktu s klientem

Metoda výuky:

  • Přednáška
  • Diskuse ve velké skupině
  • Práce ve trojicích
  • Nácvik ve dvojicích s následnou reflexí

Hodnocení:

Předmět je hodnocen klasifikovaným zápočtem.

  • Hrčka, M., Sociální deviace, Praha: SLON, 2001
  • Klepáčková, O., Krejší, Z., Černá, M., Sociální práce na příkladech z praxe, Praha: Grada, 2022
  • Klíma, P., ed., Kontaktní práce: antologie textů České asociace streetwork. 2. vyd. Praha: Česká asociace streetwork, 2009
  • Kol.autorů, Kontaktní práce, Praha: Česká asociace streework, 2009
  • Kotianová, A., et al., Třetí vlna v kognitivně-behaviorální terapii: Nové směry, Praha: Portál 2018
  • Matoušek, O., Kroftová, A., Mládež a delikvence. Praha: Portál
  • Matoušek, O., Matoušková A., Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. 3. vyd., Praha: Portál, 2011
  • Matoušek, O., Kodymová P., Koláčková J., ed., Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi, 2.vyd., Praha: Portál, 2010
  • Miller, W., Rollicnik, S., Motivační rozhovory: příprava lidí ke změně závislého chování, Tišnov: Sdružení SCAN, 2003
  • Nedělníková, D. et al. Metodická příručka pro výkon terénní sociální práce, Praha: MPSV 2007
  • Soukup, J., Motivační rozhovory v praxi, 2.vyd., Praha: Portál, 2020
  • Šlepecký, M., Praško, J., Kotianová A., Vyskočilová, J., Třetí vlna v kognitivně-behaviorální terapii: nové směry, Praha: Portál, 2018.

Učitelé

Mgr. Monika Havlíčková
Katedra sociální práce, Katedra obecných předmětů
Katedra sociální práce