Témata současné filozofie
Základem je pochopení fenomenologické metody a její další vývoj a uplatnění v akademickém bádání a sebevnímání člověka ve společnosti. Důraz je kladen na pochopení důsledků daného myšlenkového směru na společnost a na primární obor studenta a dále na rozšíření kritického vnímání prezentace různých ideologií v rámci dnešního mediálního světa.
Tematické okruhy:
- Nová doba: historický a kulturní úvod
- E. Husserl a fenomenologie
- M. Heidegger a fundamentální analýza existence
- Existencionalismus (Camus, Sarter, Marcel)
- Svět jako sociální konstrukt, Frankfurtská škola (Adorno, Habermas)
- Strukturalismus
- Filosofie jazyka (Wittgenstein)
- Nová metafyzika (E. Levinas)
- Filosofie dějin
- Hermeneutika (Schopenhauer, Gadamer, Ricoueur)
- Dekonstrukce a slepé cesty (Derrida)
Název anglicky:
Topics in Contemporary Philosophy
Cíle:
Modul navazuje na úvodní kurz Filosofie, který dále rozvíjí. Student pronikne do myšlenkových směrů 20. století a současnosti a je schopen je zařadit v rámci kulturní myšlenkové tradice. Student získá podrobný přehled tematické literatury podle jednotlivých okruhů.
Metoda výuky:
Přednáška – seminář. Jednotlivé okruhy budou doprovázeny četbou vybraných úryvků primární literatury.
Hodnocení:
Individuální zkoušení dle okruhů na základě četby určených textů. Student musí prokázat znalost základních pojmů daného směru, zasadit ho do dějinného rámce a prokázat význam daného směru v kontextu společenských věd.
- Petříček, M., Úvod do současné filosofie: 11 improvizovaných přednášek, 4. upravené vyd., Praha: Herrmann a synové, 1997
- Bernet, R. aj., Úvod do myšlení Edmunda Husserla, Praha: OIKOYMENH, 2004
- Biemel, W., Martin Heidegger. Praha: Mladá fronta, 1995
- Coreth, E. (ed.), Filosofie 20. století, Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2006
- Turnher, R., Röd W., Schmidinger, H., Filosofie 19. a 20. století, Praha: OIKOYMENH, 2009
- Ricœur, P., Úkol hermeneutiky: eseje o hermeneutice, Praha: Filosofia, 2004
- Janke, W., Filosofie existence, Praha: Mladá fronta, 1995
- Pokorný, P., Hermeneutika jako teorie porozumění: od základních otázek jazyka k výkladu Bible. Praha: Vyšehrad, 2006
- Chalier, C., O filosofii Emmanuela Lévínase, Praha: Ježek, 1993
- Hábl, J., I když se nikdo nedívá. Fundamentální otázky etického vychovatelství, Červený Kostelec: Nakl. Pavel Mervart, 2016
- Skoblík, J., Přehled křesťanské etiky, Praha: Karolinum, 2004
- Schirrmacher, T., Morální odpovědnost: tři rozměry etického rozhodování - zákon, moudrost, svědomí, Praha: Návrat domů, 2016