Metody sociálního výzkumu 2

  • Kvantitativní výzkum, výchozí a pracovní hypotéza, vzorek, operacionalizace, provedení výzkumu, ověřování hypotéz, vyhodnocení výzkumu
  • Kvalitativní výzkum, hlavní výzkumná otázka, vedlejší výzkumné otázky, výzkumné techniky, pozorování, terénní poznámky, zápis hovoru, formulace hypotéz, vyhodnocení kvalitativního výzkumu
  • Kvantitativní a kvalitativní výzkum, dotazování, studium materiálů – kódování, vyhodnocení
  • Diskuse k individuálnímu výzkumnému projektu z oblasti sociálního výzkumu

Název anglicky:

Methods of Social Research 2

Cíle:

Modul je zaměřen na rozvíjení znalostí a dovedností, které si studenti osvojili v kurzu Metody sociálního výzkumu 1. Metody sociálního výzkumu 2. se zaměřují na samostatnou práci studenta, rozvíjí studentovy dovednosti při podpoře jeho vlastního výzkumného projektu. Předmět zejména rozvíjí schopnost kriticky myslet, abstraktně mapovat poznání, sebrat a analyzovat data, rozeznat kvalitní odborné zdroje poznání, schopnost logicky a strukturovaně přemýšlet.

Předmět studenty vybaví schopností číst a psát odborný text. Student při své práci využívá a rozvíjí znalosti metod sociálního výzkumu, rozhoduje se pro využití kvantitativních či kvalitativních výzkumných metod a formuluje strategii svého výzkumu, konkretizuje svůj výzkumný plán, prezentuje své výsledky a interpretuje získaná data a zaměřuje svůj výzkum k dovršení a finálnímu zpracování v závěrečné práci. Níže jsou specifikovány očekávané postoje, dovednosti a znalosti.

Postoje:

  • Student samostatně pracuje a nakládá se získanými znalostmi, umí zvážit použití výzkumných metod v kontextu sociální práce, zpracovává výzkumné téma, rozhoduje se pro využití metod kvantitativního a kvalitativního výzkumu pro svoje vlastní téma a postupuje podle výzkumného plánu
  • Student aplikuje pravidla výzkumu a v jeho rámci prezentuje vlastní výzkumný projekt a interpretuje očekávané výsledky i nově objevené poznatky

Znalosti:

  • Student zná obsah termínu metoda, metodika, metodologie, kvantitativní a kvalitativní výzkum a tyto znalosti prakticky využívá
  • Student zná různé funkce výzkumu a svůj výzkum prakticky formuluje
  • Student zná etické aspekty vědecké práce a učí se využívat tyto poznatky v terénním výzkumu
  • Student zná obsah termínu paradigma, anomálie a vědecká revoluce
  • Student zná specifické koncepty řešení výzkumného úkolu, strategii, strukturu a design výzkumu
  • Student zná vztahy a rozdíly mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem a podle toho dokáže zacházet i se získanými materiály a prameny či daty a poznatky z výzkumu
  • Student zná termíny validita, reliabilita, testování a vytváření hypotéz, induktivní a deduktivní logika, operacionalizace, konceptualizace a indikátory
  • Student zná postupy kvantitativního a kvalitativního výzkumu, formuluje a testuje hypotézy, formuluje výzkumné otázky
  • Student zná techniky sběru dat a způsoby zpracování dat kvantitativního a kvalitativního výzkumu
  • Student samostatně provádí kvantitativní či kvalitativní výzkum a prezentuje výsledky svého výzkumu v závěrečné práci

Dovednosti:

  • Student umí formulovat vlastní výzkumné téma a navrhnout výzkumný design
  • Student umí navrhnout jednotlivé fáze výzkumu
  • Student umí formulovat výchozí a pracovní hypotézy
  • Student umí používat výzkumné nástroje, dotazníky, likertovy škály, predikuje typ získaných dat
  • Student umí formulovat hlavní a vedlejší výzkumné otázky
  • Student umí provést analýzu, interpretaci a vyhodnocení dat
  • Student prezentuje výsledky svého výzkumu v závěrečné práci

Metoda výuky:

  • Přednáška
  • Diskuse ve skupině
  • Domácí cvičení s následnou reflexí

Hodnocení:

Klasifikovaný zápočet

Primární literatura:

  • Baum, D., Gojová, A., Výzkumné metody v sociální práci, Ostrava: FSS OU, 2014
  • Disman, M., Jak se vyrábí sociologická znalost, Praha: Karolinum, 2011
  • Hanzl, D., Metody a techniky sociálního výzkumu: studijní text pro kombinovanou formu studia, Jihlava: KSP VŠ polytechnická Jihlava, Katedra sociální práce, 2014
  • Hendl, J., Kvalitativní výzkum, Praha: Portál, 2016
  • Hendl, J., Přehled statistických metod, Praha: Portál, 2015
  • Hloučková, I., Integrovaný přístup v sociálně vědním výzkumu, SLON, 2010
  • Linderová, I., Scholz, P., Munduch, M., Úvod do metodiky výzkumu, Jihlava: KCR VŠ polytechnická Jihlava, 2016
  • Reichl, J., Kapitoly metodologie sociálních výzkumů, Praha: Grada, 2009
  • Švaříček, R., Šeďová, K., Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, Praha: Portál, 2014

Sekundární literatura:

  • Babbie, E., R.,The basics of social research, Wadsworth: Cengage Learning, 2014
  • Hancock, D., Algozzine, R., Doing case study research: a practical guide for beginning researchers, Teachers College Press, 2011
  • Švaříček, Roman: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, Praha: Portál, 2014

Učitelé

Mgr. Tereza Halasová, Ph.D.
Katedra sociální práce, Katedra obecných předmětů
Katedra obecných předmětů