Praxe souvislá TPČ-TB
Souvislá praxe studentů teologického zaměření studijního programu teologická a pastorační činnost je integrální součástí studia. Spolu s teoretickou výukou tvoří základ přípravy studentů pro jejich povolání. Předmět se skládá ze dvou vzájemně provázaných částí. První je seminář, který má charakter informativní, organizační, prezentační a supervizní. Druhou částí je praxe studentů na sborech, (křesťanských) organizacích, službách nebo na jimi pořádaných akcích.
Souvislá praxe typicky počítá s činností, která probíhá souvisle jako jeden celek. Obvykle jde o aktivitu v délce dvou týdnů nebo dvě týdenní činnosti. Tuto praxi obvykle není možné vykonávat v týdnu, kdy probíhá výuka podle rozvrhu. Většinou probíhá v době vymezeném pro souvislé praxe nebo době, kdy neprobíhá teoretická výuka. Konkrétní podobu schvaluje pověřený učitel praxe před uzavřením smlouvy a s ohledem na konkrétní situaci.
Student teologického zaměření v průběhu studia plní jednu souvislou praxi ve stanoveném rozsahu. Konkrétní náplň plánuje student před zahájením praxe s učitelem odpovědným za praxe. Náplň je přizpůsobená zaměření studenta, míře jeho znalostí a dosavadních zkušeností. Vychází též z nabídky poskytované školou nebo dostupné danému studentovi.
Platí, že v rámci praxí by si měl student ověřit, pokud možno celou šíři požadovaných kompetencí. To je třeba zohlednit i při výběru souvislé praxe. Na vhodný výběr s ohledem na rozvoj studenta zodpovídá pověřený učitel. Mezi obvyklé typy činností pak patří tyto:
- Vyučování a služba slovem – biblické hodiny, vyučování na skupince, křestní příprava, učednictví, kurzy, atp.
- Misie a evangelizace – místní i mezinárodní
- Pastorační péče – osobní rozhovory a vedení, vedení skupinky atp.
- Služba v generačních skupinách – děti, dorost, mládež, matky, senioři atp.
- Sociální oblast – práce s ohroženými skupinami, riziková mládež a děti, zdravotně a mentálně postižení, senioři, menšiny a okrajové skupiny, pachatelé trestné činnosti, závislí lidé, bezdomovci, atp.
- Kaplanská služba – vězeňství, nemocnice
- Problematika členů jiných náboženství a sekt a jejich rodinných příslušníků.
- Organizace a administrativa – pořádání akcí, propagace, hospodaření, komunikace s veřejností, vedení týmu atp.
Název anglicky:
Internship Block
Cíle:
Cílem praxe je, aby studenti:
- Získávali informace o spektru církví a (křesťanských) organizací, které nabízejí zaměstnání na pozicích, na něž se připravují. Studenti se seznamují s provozem v některých z těchto zařízení, způsoby a metodami jejich fungování a s problémy, které řeší.
- Rozvíjeli po praktické stránce kompetence související s profilem absolventa a teoretickou částí studia.
- Mohli uplatňovat získané teoretické poznatky a prakticky si vyzkoušeli metody a znalosti, se kterými se seznámili v teoretické části studia a uplatnili je v reálném prostředí.
- Učili se pod odborným vedením propojovat teoretické poznatky s praktickými zkušenostmi, reflektovat zkušenosti a zpracovávat svoje emoce a zážitky související s praxí.
- Poznali svoje silné i slabší stránky, kompetence i limity, oblasti vhodné pro jejich kariérní směřování i oblasti, ve kterých nechtějí a nemohou pracovat.
- Prohlubovali své schopnosti pracovat pod odborným vedením, spolupracovat v týmu pracovníků i pracovat samostatně ve vedoucí pozici.
Metoda výuky:
Praxe. Souvislá praxe probíhá ve sborech, organizacích, službách nebo na jimi pořádaných akcích způsobem definovaným v předběžném plánu praxe (schváleným pověřeným učitelem) a smlouvou o praxi (podepsanou studentem, pověřeným učitelem, vedoucím praxe na daném stanovišti). Náplň praxe je domluvená individuálně a pospaná v předběžném plánu a smlouvě o praxi. Během praxe si student píše poznámky formou deníku a po jejím skončení dodá požadované dokumenty (zpráva o praxi, hodnocení studujícího).
Seminář. Součástí souvislé praxe je i seminář, který má charakter informativní, organizační, prezentační a supervizní. Na začátku vedoucí praxe informuje studenty o způsobu organizace praxí a o požadavcích na udělení zápočtů. Náplň dalších hodin semináře tvoří příprava na jednotlivé praxe, hodnocení jejich průběhu, reflexe zážitků a analýza problémů, se kterými se studenti na praxi setkali. V rámci tohoto předmětu student získává teoretické vědomosti o supervizi a praktické zkušenosti se supervizí jako součástí profese a jako prostředku systematického rozvoje vlastní odborné kompetence. Nabízena je též supervize odborné praxe studentů, která probíhá v malé supervizní skupině pod vedením kvalifikovaného supervizora, a konzultace s učitelem zodpovědným za praxe. Součástí semináře může být též exkurze, návštěva vybraného pracoviště nebo návštěva odborníka z praxe.
Hodnocení:
Zápočet. Hodnocení praxe probíhá na základě úspěšně zvládnutých bodů v následujícím procesu:
- před započetím praxe student vypracuje předběžný plán praxe, na němž se dohodne s učitelem zodpovědným za jeho praxe
- následně před započetím samotné praxe předkládá smlouva o praxi podepsanou studentem, zodpovědným učitelem ETS a vedoucím praxe na dohodnutém pracovišti
- absolvování praxe v plném rozsahu
- v průběhu praxe si student píše poznámky formou deníku
- po ukončení praxe předkládá zprávu z praxe a hodnocení vedoucího praxe, na zvoleném pracovišti
- aktivní účast na semináři (plánování a reflexe praxe) a supervizních setkáních
- vedení portfolia, kde student zakládá výše uvedené dokumenty
K posuzování a hodnocení úspěšnosti v praktických dovednostech je používána soustava kompetencí vycházející z kompetencí definovaných v profilu absolventa. Mezi ně patří zejména:
- kompetence práce s Písmem: schopnost vykládat Bibli, rozumět ji v kontextu a vysvětlovat dalším
- kompetence inspirativně kázat a vyučovat: schopnost komunikace v různém prostředí; rétorické a liturgické dovednosti; promýšlení a sestavení projevu či prezentace
- kompetence práce v týmu a vést: rozvoj vztahů, organizační a manažerské schopnosti, příprava a řízení jednání, schopnost spolupracovat v týmu pracovníků a vést
- kompetence vykonávat pastorační činnost: rozvíjet vlastní komunikační, psychosociální a pastorační dovednosti v přímé práci s lidmi různých věkových skupin, naučit se vést pastorační rozhovory, uplatňovali strategie řešení konfliktů, pomoci lidem v krizi, ověřit si v praxi zásady péče o nemocné a postižené
- kompetence mimocírkevního přesahu: rozumět dnešní společnosti, získat multikulturní a multináboženskou zkušenost, schopnost zaujmout etické stanovisko ve světle Písma a prezentovat ho v konkrétní situaci
- kompetence osobního růstu: schopnost budovat svůj charakter, objevovat a užívat svá duchovní obdarování, naučit se užívat zásady časového managementu a duševní hygieny
Studenti kombinovaného studia mohou vykonávat praxi v rámci své práce, služby na sboru či v jiných organizacích. Požadavkem je, aby studenti absolvovali praxi v rozsahu daném osnovami a šíře uplatněných kompetencí odpovídala obsahu praxí. Tito studenti se také standardně účastní setkání v semináři, supervizi či konzultacích k praxi. Některé dokumenty z praxe (typicky smlouvu) může nahradit potvrzení zaměstnavatele o výkonu zaměstnání v daném období obsahující též popis pracovní náplně. Konkrétní situaci posuzuje individuálně učitel pověřený vedením praxí.
- Černý, P. Teologie a praxe služby pastýře. ETS: Praha, 2018
- Kopřiva, K., Lidský vztah jako součást profese, 2. vyd., Praha, Portál, 2006.