Sociální práce: rodinná problematika 2023

V rámci modulu se zaměříme na následující témata:

  • Definování rodiny, funkce rodiny, vývojové fáze rodiny
  • Mládež, adolescence a tzv. Youths (věková skupina mezi 15/18 až 15/30 let), sociologický a psychologický vhled do tématiky
  • Možné potíže cílových skupin: nenaplňování funkcí rodiny, nedostatečné rodičovské kompetence, mnoho-problémové rodiny, rodina a rozvod, rizika v průběhu dospívání, rodič samoživitel
  • Syndrom CAN, CSA
  • Systém sociálně právní ochrany dětí: zákon 359/1999 Sb. v.z.p.p.p., případové konference, IPOD, působení orgánů SPOD, intervence do rodinného systému, ZDVOP
  • Sociální služby pro rodiny: ranná péče, následná péče, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi, krizová centra, azylové domy, domy na půl cesty
  • Náhradní rodinná péče: legislativa, procesy
  • Ekologické koncepce sociální práce, Person-in-Environment
  • Psychosociální casework
  • Transakční analýza a Realitní terapie
  • Metody sociální práce s rodinou, včetně práce s CAS a CAN
  • Kazuistický seminář – mapování životní situace zvolených cílových skupin
  • Kazuistický seminář – individuální plánování se zvolenými cílovými skupinami a možnosti případové sociální práce
  • Kazuistický seminář – podpora rodičovských kompetencí
  • Kazuistický seminář – faktory ovlivňují podání návrhu na odebrání dítěte z rodiny včetně reflexe dilematu zasáhnout / nezasáhnout

Název anglicky:

Social Work: Family Issues

Cíle:

Obecným cílem modulu je podpořit studenty ve znalosti kontextů rodiny v pozdně moderní době. Akcent je kladen na pochopení funkcí rodiny a na jejich možnou podporu. Diskutován je institut tzv. odebrání dítěte z rodiny a faktory, které mohou ovlivňovat zvažování tohoto kroku. Teorie sociální práce jsou vztaženy systémovému přemýšlení nad situací rodiny s cílem rozumět základním prvkům zvolených metod a jejich možnému dopadu do situace klientů a rodin. Níže jsou specifikovány očekávané postoje, dovednosti a znalosti.

Postoje:

  • Student akceptuje napětí mezi zájmem dítěte a zájmem rodičů
  • Student vnímá posouzení životní situace dítěte nejen jako nástroj, ale také jako situaci, která může být potenciálně pro dítě ohrožující

Znalosti:

  • Student zná obsah termínu rodina
  • Student zná funkce rodiny a možné komplikace v jejich naplňování
  • Student zná základní principy zákona 359/1999 Sb.
  • Student zná legislativní vymezení, na koho se vztahuje sociálně právní ochrana dětí
  • Student zná možnosti ZDVOP
  • Student zná sociální služby, které jsou určené pro rodiny zažívající problémy / potíže
  • Student zná vymezení CAN, CSA a zná základní přehled v možnostech diagnostiky a odborné péče
  • Student zná základní koncepci člověka-v-prostředí
  • Student zná základní koncepci transakční analýzy a koncepci her a scénářů
  • Student zná postupy psychosociální případové práce (casework)
  • Student zná základní ideu Realitní terapie a její možné dopady na práci s klienty v sociální práci

Dovednosti:

  • Student dovede vysvětlit způsob práce OSPOD tak, aby to bylo srozumitelné pro potenciální klienty
  • Student dokáže základně reflektovat dilema zasáhnout / nezasáhnout, které se vztahuje k podání návrhu na umístění dítěte do ústavní péče
  • Student dokáže základně formulovat IPOD
  • Student dokáže vysvětlit, na koho se vztahuje sociálně-právní ochrana dětí
  • Student dokáže reflektovat vlastní postavení při kontaktu s dítětem, které zažívá CAN, CSA
  • Student dovede posoudit, jestli může zaujmout postoj upřednostnění zájmu dítěte v situacích konfliktu v rodině
  • Student dovede posoudit, jestli jsou okolnosti (např. v jeho pojetí sociální práce), které by mu zabraňovali pracovat adekvátně s cílovou skupinou

Metoda výuky:

  • Přednáška
  • Diskuse ve velké skupině
  • Práce ve trojicích
  • Nácvik ve dvojicích s následnou reflexí

Hodnocení:

Předmět je hodnocen klasifikovaným zápočtem.

  • Glasser, W., Terapie realitou: o uspokojování potřeb a nalézání skutečného vztahu k realitě, Praha: Portál, 2001
  • Janebová, R. Ale nikomu to neříkej… aneb dilema mezi sdělováním informací a mlčenlivostí v oblasti sociálně-právní ochrany dětí, Sociální práce, 2010
  • Kabátek, A., K vývoji sociologie mládeže, Sociologický časopis, 26 (1990), 23-42
  • Klimentová, E., Sociální práce: Teorie a metody I, Olomouc: UPOL, 2013
  • Langmeier, J., Krejčířová, D., Vývojová psychologie, Praha: Grada, 2006
  • Macek, P., Adolescence, Praha: Portál, 2003
  • Matoušek, O., Křišťan, A., ed. Encyklopedie sociální práce, Praha: Portál, 2013
  • Matoušek, O., Metody a řízení sociální práce. 3.vyd., Praha: Portál, 2013
  • Matoušek, O., Základy sociální práce. 3. vyd., Praha: Portál, 2012.
  • Navrátil, P., Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami, Brno: Masarykova univerzita, 2014
  • Navrátil, P., Teorie a metody sociální práce, Brno: Marek Zeman, 2001
  • Navrátilová, J. Podpora rodiny s dětmi v evidenci OSPOD, in: Kaňák, J., Klápštová Z., Navrátilová J., Ptáček L., Řezáč K., Pojetí případové sociální práce: (casework a casemanagement), Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2017
  • Navrátilová, J., Sociální pracovník uprostřed problematiky rodinných interakcí, in Zavádění participace dětí a mládeže v kontextu kvality péče v sociálních službách, 2014
  • Navrátilová, J., Proces posouzení životní situace jako zdroj ohrožení dítěte (faktory ovlivňující posouzení ohrožených dětí), in Sociální práce / Sociálna práca, 2011
  • Pemová, T., Ptáček, R., Zanedbávání dětí: příčiny, důsledky a možnosti hodnocení, Praha: Grada Publishing, 2016

Učitelé

Mgr. Monika Havlíčková
Katedra sociální práce, Katedra obecných předmětů
Katedra sociální práce