Sociální práce: rodinná problematika 2023
V rámci modulu se zaměříme na následující témata:
- Definování rodiny, funkce rodiny, vývojové fáze rodiny
- Mládež, adolescence a tzv. Youths (věková skupina mezi 15/18 až 15/30 let), sociologický a psychologický vhled do tématiky
- Možné potíže cílových skupin: nenaplňování funkcí rodiny, nedostatečné rodičovské kompetence, mnoho-problémové rodiny, rodina a rozvod, rizika v průběhu dospívání, rodič samoživitel
- Syndrom CAN, CSA
- Systém sociálně právní ochrany dětí: zákon 359/1999 Sb. v.z.p.p.p., případové konference, IPOD, působení orgánů SPOD, intervence do rodinného systému, ZDVOP
- Sociální služby pro rodiny: ranná péče, následná péče, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi, krizová centra, azylové domy, domy na půl cesty
- Náhradní rodinná péče: legislativa, procesy
- Ekologické koncepce sociální práce, Person-in-Environment
- Psychosociální casework
- Transakční analýza a Realitní terapie
- Metody sociální práce s rodinou, včetně práce s CAS a CAN
- Kazuistický seminář – mapování životní situace zvolených cílových skupin
- Kazuistický seminář – individuální plánování se zvolenými cílovými skupinami a možnosti případové sociální práce
- Kazuistický seminář – podpora rodičovských kompetencí
- Kazuistický seminář – faktory ovlivňují podání návrhu na odebrání dítěte z rodiny včetně reflexe dilematu zasáhnout / nezasáhnout
Název anglicky:
Social Work: Family Issues
Cíle:
Obecným cílem modulu je podpořit studenty ve znalosti kontextů rodiny v pozdně moderní době. Akcent je kladen na pochopení funkcí rodiny a na jejich možnou podporu. Diskutován je institut tzv. odebrání dítěte z rodiny a faktory, které mohou ovlivňovat zvažování tohoto kroku. Teorie sociální práce jsou vztaženy systémovému přemýšlení nad situací rodiny s cílem rozumět základním prvkům zvolených metod a jejich možnému dopadu do situace klientů a rodin. Níže jsou specifikovány očekávané postoje, dovednosti a znalosti.
Postoje:
- Student akceptuje napětí mezi zájmem dítěte a zájmem rodičů
- Student vnímá posouzení životní situace dítěte nejen jako nástroj, ale také jako situaci, která může být potenciálně pro dítě ohrožující
Znalosti:
- Student zná obsah termínu rodina
- Student zná funkce rodiny a možné komplikace v jejich naplňování
- Student zná základní principy zákona 359/1999 Sb.
- Student zná legislativní vymezení, na koho se vztahuje sociálně právní ochrana dětí
- Student zná možnosti ZDVOP
- Student zná sociální služby, které jsou určené pro rodiny zažívající problémy / potíže
- Student zná vymezení CAN, CSA a zná základní přehled v možnostech diagnostiky a odborné péče
- Student zná základní koncepci člověka-v-prostředí
- Student zná základní koncepci transakční analýzy a koncepci her a scénářů
- Student zná postupy psychosociální případové práce (casework)
- Student zná základní ideu Realitní terapie a její možné dopady na práci s klienty v sociální práci
Dovednosti:
- Student dovede vysvětlit způsob práce OSPOD tak, aby to bylo srozumitelné pro potenciální klienty
- Student dokáže základně reflektovat dilema zasáhnout / nezasáhnout, které se vztahuje k podání návrhu na umístění dítěte do ústavní péče
- Student dokáže základně formulovat IPOD
- Student dokáže vysvětlit, na koho se vztahuje sociálně-právní ochrana dětí
- Student dokáže reflektovat vlastní postavení při kontaktu s dítětem, které zažívá CAN, CSA
- Student dovede posoudit, jestli může zaujmout postoj upřednostnění zájmu dítěte v situacích konfliktu v rodině
- Student dovede posoudit, jestli jsou okolnosti (např. v jeho pojetí sociální práce), které by mu zabraňovali pracovat adekvátně s cílovou skupinou
Metoda výuky:
- Přednáška
- Diskuse ve velké skupině
- Práce ve trojicích
- Nácvik ve dvojicích s následnou reflexí
Hodnocení:
Předmět je hodnocen klasifikovaným zápočtem.
- Glasser, W., Terapie realitou: o uspokojování potřeb a nalézání skutečného vztahu k realitě, Praha: Portál, 2001
- Janebová, R. Ale nikomu to neříkej… aneb dilema mezi sdělováním informací a mlčenlivostí v oblasti sociálně-právní ochrany dětí, Sociální práce, 2010
- Kabátek, A., K vývoji sociologie mládeže, Sociologický časopis, 26 (1990), 23-42
- Klimentová, E., Sociální práce: Teorie a metody I, Olomouc: UPOL, 2013
- Langmeier, J., Krejčířová, D., Vývojová psychologie, Praha: Grada, 2006
- Macek, P., Adolescence, Praha: Portál, 2003
- Matoušek, O., Křišťan, A., ed. Encyklopedie sociální práce, Praha: Portál, 2013
- Matoušek, O., Metody a řízení sociální práce. 3.vyd., Praha: Portál, 2013
- Matoušek, O., Základy sociální práce. 3. vyd., Praha: Portál, 2012.
- Navrátil, P., Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami, Brno: Masarykova univerzita, 2014
- Navrátil, P., Teorie a metody sociální práce, Brno: Marek Zeman, 2001
- Navrátilová, J. Podpora rodiny s dětmi v evidenci OSPOD, in: Kaňák, J., Klápštová Z., Navrátilová J., Ptáček L., Řezáč K., Pojetí případové sociální práce: (casework a casemanagement), Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2017
- Navrátilová, J., Sociální pracovník uprostřed problematiky rodinných interakcí, in Zavádění participace dětí a mládeže v kontextu kvality péče v sociálních službách, 2014
- Navrátilová, J., Proces posouzení životní situace jako zdroj ohrožení dítěte (faktory ovlivňující posouzení ohrožených dětí), in Sociální práce / Sociálna práca, 2011
- Pemová, T., Ptáček, R., Zanedbávání dětí: příčiny, důsledky a možnosti hodnocení, Praha: Grada Publishing, 2016