Sociální práce: problematika stáří a umírání

V rámci modulu se zaměříme na následující témata:

  • Situace umírání a úmrtí v kontextu současné společnosti; faktory ovlivňující komunikace o smrti a umírání, hospicové hnutí – krátká historie
  • Logoterapie a existenciální analýza
  • Na klienta orientovaný přístup C. Rogerse
  • Teorie komunikace v kontextu sociální práce s přihlédnutím k tématu umírání a truchlení
  • Paliativní sociální práce – základní vymezení, intervence, cíle a úkoly, služby, základní vymezení anticipatorního truchlení
  • Úmrtí, pohřeb a s ním spojené dávky
  • Truchlení jako reakce na úmrtí blízkého
  • Podpora a pomoc v rámci truchlení (možné intervence, dávky pomoci, organizace)
  • Spirituální kontexty sociální práce
  • Dilemata sociální práce
  • Kazuistický seminář – postavení sociální pracovnice / pracovníka v interdisciplinárním teamu v paliativní péči
  • Kazuistický seminář – oznamování zprávy o zdravotním stavu, o umírání a možnosti podpory pro umírajícího i pro rodinu, plán podpory v době umírání
  • Kazuistický seminář – mapování potřeb v truchlení a podpora v truchlení
  • Kazuistický seminář – etická dilemata v kontextu vlastního rozhodování o svém životě, otázka DNR, otázka asistované sebevraždy

Název anglicky:

Social Work: Ageing and Dying

Cíle:

Obecným cílem modulu je umožnit studentkám a studenům základní přehled v různých pohledech na umírání, úmrtí a truchlení. Tyto znalosti následně studentky a studenti propojují s možnostmi podpory pro jednotlivé cílové skupiny a také se znalostí vlastního možného postavení v multidisciplinárním týmu. Pro tyto dovednosti je potřeba také dovednost reflexe spirituální roviny sociální práce a roviny etických dilemat.

Postoje:

  • Student akceptuje existenci smrti a možné obtížné vztahování se k vlastní konečnosti
  • Student akceptuje rozdílné spirituální představy o umírání a o další posmrtné existenci
  • Student akceptuje rozdílné pohledy na vyrovnání se s vlastní smrtelností

Znalosti:

  • Student zná termíny truchlení, anticipatorní truchlení, úmrtí
  • Student zná základní historii paliativní péče
  • Student zná možnosti dávek pro situaci umírání, úmrtí, pohřbu a pozůstalosti
  • Student zná alespoň dvě koncepce truchlení (nejen tedy teoretické uchopení E. K. Ross)
  • Student dokáže vymezit rozdíl mezi existenciální analýzou a logoterapií
  • Student umí definovat triádu: autenticita, akceptace, kongruence
  • Student zná základní předpoklady na člověka orientovaného přístupu
  • Student dokáže vymezit termín dilema a pojmenovat dilemata, která se mohou pojit k situaci umírání, úmrtí a truchlení
  • Student dokáže vymezit rozdíl mezi spiritualitou a religiozitou
  • Student dokáže základně popsat stav spirituality české společnosti

Dovednosti:

  • Student dovede vést základně rozhovor s umírajícím o jeho potřebách
  • Student dovede základně mapovat potřeby rodiny a podoby interakcí v době umírání jednoho z členů rodiny
  • Student dovede vést základní podpůrné rozhovor pro období truchlení
  • Student dovede srozumitelně vysvětlit nárok na dávky v kontextu umírání a truchlení
  • Student dovede reflektovat vztahovou rovinu poskytované služby na základě triády empatie – akceptace – autenticita

Metoda výuky:

  • Přednáška
  • Diskuse ve velké skupině
  • Práce ve trojicích
  • Nácvik ve dvojicích s následnou reflexí
  • Rozbor nahrávky

Hodnocení:

Předmět je hodnocen klasifikovaným zápočtem.

  • Benešová, H. et al., Sociální práce v dětské paliativní péči, Paliativní medicína, 1(2020)
  • Beresford, P., Adshead, L., Croft, S., Palliative Care, Social Work and Service Users: Making Life Possible, London: Jessica Kingsley Publishers, 2007
  • Gwyther, L., P., et al., Social Work Competencies in Palliative and End-of-Life Care, Journal of Social Work in End-of-Life and Palliative Care, 1 (2005), 87-120
  • Kaňák, J., Možnost využití teorie komplexní sítě truchlení jako reflexe posouzení situace klientky: parciální kazuistika úvodních setkání, Paliativní medicína, 3(2022), 32-38
  • Kaňák, J., Možné metody práce s průběhem truchlení u dospělých v profesionálním pojetí sociální práce s jednotlivcem, Sociální práce / Sociálna práca, 21(2021), 69-88
  • Kaňák, J., Nedefinovaná profesionalita: Vztah diskursů spirituality a profesionality v sociální práci v soudobé odborné literatuře, Sociální práce / Sociálna práca, 16 (2016), 72-91
  • Kaňák, J., Váně, J. 2022. Spiritualita seniorů – tematizace, identita a uskutečňování spirituality a její vazba s konstrukcí stáří. Sociální práce / Sociálná práca, 22(3), 22-39
  • Matoušek, O., Křišťan, A.,, ed. Encyklopedie sociální práce, Praha: Portál, 2013
  • Matoušek, O., Metody a řízení sociální práce. 3.vyd., Praha: Portál, 2013
  • Middleton, A., A., Head, B., A., Remke, S., Role of the Hospice and Palliative Care Social Worker, Journal of Palliative Medicine, 23(2020), 573-574
  • Musil, L., Ráda bych Vám pomohla, ale…, Brno: Marek Zeman, 2004
  • Navrátil, P., Teorie a metody sociální práce, Brno: Marek Zeman, 2001
  • Opatrný, M., Pastorace přítomností v prostředí pohanství a nevíry, Studia theologica (Olomouc, Czech Republic) [online]. Palacky University, Olomouc, 2013, XV(1), 157-181 [cit. 2022-12-08]. ISSN 1212-8570.
  • Opatrný, M., Vztah církve a charity očima jejích zaměstnanců. Výzkum mez pracovníky diecézní charity Plzeň a srovnání jeho výsledků s vybranými církevními dokumenty, Studia theologica (Olomouc, Czech Republic) [online]. Palacky University, Olomouc, 2009, XI(4), 69-83 [cit. 2022-12-08]. ISSN 1212-8570.
  • Skopalová, J., O smrti a umírání, Sociální práce / Sociálna práca, 10 (2010), 64-70
  • Špatenková, N., Jansa, J., “Když mají děti smutek…“ Truchlení dětí, Sociální práce / Sociálna práca, 10 (2010), 102-108