Sociální práce: problematika stáří a umírání
V rámci modulu se zaměříme na následující témata:
- Situace umírání a úmrtí v kontextu současné společnosti; faktory ovlivňující komunikace o smrti a umírání, hospicové hnutí – krátká historie
- Logoterapie a existenciální analýza
- Na klienta orientovaný přístup C. Rogerse
- Teorie komunikace v kontextu sociální práce s přihlédnutím k tématu umírání a truchlení
- Paliativní sociální práce – základní vymezení, intervence, cíle a úkoly, služby, základní vymezení anticipatorního truchlení
- Úmrtí, pohřeb a s ním spojené dávky
- Truchlení jako reakce na úmrtí blízkého
- Podpora a pomoc v rámci truchlení (možné intervence, dávky pomoci, organizace)
- Spirituální kontexty sociální práce
- Dilemata sociální práce
- Kazuistický seminář – postavení sociální pracovnice / pracovníka v interdisciplinárním teamu v paliativní péči
- Kazuistický seminář – oznamování zprávy o zdravotním stavu, o umírání a možnosti podpory pro umírajícího i pro rodinu, plán podpory v době umírání
- Kazuistický seminář – mapování potřeb v truchlení a podpora v truchlení
- Kazuistický seminář – etická dilemata v kontextu vlastního rozhodování o svém životě, otázka DNR, otázka asistované sebevraždy
Název anglicky:
Social Work: Ageing and Dying
Cíle:
Obecným cílem modulu je umožnit studentkám a studenům základní přehled v různých pohledech na umírání, úmrtí a truchlení. Tyto znalosti následně studentky a studenti propojují s možnostmi podpory pro jednotlivé cílové skupiny a také se znalostí vlastního možného postavení v multidisciplinárním týmu. Pro tyto dovednosti je potřeba také dovednost reflexe spirituální roviny sociální práce a roviny etických dilemat.
Postoje:
- Student akceptuje existenci smrti a možné obtížné vztahování se k vlastní konečnosti
- Student akceptuje rozdílné spirituální představy o umírání a o další posmrtné existenci
- Student akceptuje rozdílné pohledy na vyrovnání se s vlastní smrtelností
Znalosti:
- Student zná termíny truchlení, anticipatorní truchlení, úmrtí
- Student zná základní historii paliativní péče
- Student zná možnosti dávek pro situaci umírání, úmrtí, pohřbu a pozůstalosti
- Student zná alespoň dvě koncepce truchlení (nejen tedy teoretické uchopení E. K. Ross)
- Student dokáže vymezit rozdíl mezi existenciální analýzou a logoterapií
- Student umí definovat triádu: autenticita, akceptace, kongruence
- Student zná základní předpoklady na člověka orientovaného přístupu
- Student dokáže vymezit termín dilema a pojmenovat dilemata, která se mohou pojit k situaci umírání, úmrtí a truchlení
- Student dokáže vymezit rozdíl mezi spiritualitou a religiozitou
- Student dokáže základně popsat stav spirituality české společnosti
Dovednosti:
- Student dovede vést základně rozhovor s umírajícím o jeho potřebách
- Student dovede základně mapovat potřeby rodiny a podoby interakcí v době umírání jednoho z členů rodiny
- Student dovede vést základní podpůrné rozhovor pro období truchlení
- Student dovede srozumitelně vysvětlit nárok na dávky v kontextu umírání a truchlení
- Student dovede reflektovat vztahovou rovinu poskytované služby na základě triády empatie – akceptace – autenticita
Metoda výuky:
- Přednáška
- Diskuse ve velké skupině
- Práce ve trojicích
- Nácvik ve dvojicích s následnou reflexí
- Rozbor nahrávky
Hodnocení:
Předmět je hodnocen klasifikovaným zápočtem.
- Benešová, H. et al., Sociální práce v dětské paliativní péči, Paliativní medicína, 1(2020)
- Beresford, P., Adshead, L., Croft, S., Palliative Care, Social Work and Service Users: Making Life Possible, London: Jessica Kingsley Publishers, 2007
- Gwyther, L., P., et al., Social Work Competencies in Palliative and End-of-Life Care, Journal of Social Work in End-of-Life and Palliative Care, 1 (2005), 87-120
- Kaňák, J., Možnost využití teorie komplexní sítě truchlení jako reflexe posouzení situace klientky: parciální kazuistika úvodních setkání, Paliativní medicína, 3(2022), 32-38
- Kaňák, J., Možné metody práce s průběhem truchlení u dospělých v profesionálním pojetí sociální práce s jednotlivcem, Sociální práce / Sociálna práca, 21(2021), 69-88
- Kaňák, J., Nedefinovaná profesionalita: Vztah diskursů spirituality a profesionality v sociální práci v soudobé odborné literatuře, Sociální práce / Sociálna práca, 16 (2016), 72-91
- Kaňák, J., Váně, J. 2022. Spiritualita seniorů – tematizace, identita a uskutečňování spirituality a její vazba s konstrukcí stáří. Sociální práce / Sociálná práca, 22(3), 22-39
- Matoušek, O., Křišťan, A.,, ed. Encyklopedie sociální práce, Praha: Portál, 2013
- Matoušek, O., Metody a řízení sociální práce. 3.vyd., Praha: Portál, 2013
- Middleton, A., A., Head, B., A., Remke, S., Role of the Hospice and Palliative Care Social Worker, Journal of Palliative Medicine, 23(2020), 573-574
- Musil, L., Ráda bych Vám pomohla, ale…, Brno: Marek Zeman, 2004
- Navrátil, P., Teorie a metody sociální práce, Brno: Marek Zeman, 2001
- Opatrný, M., Pastorace přítomností v prostředí pohanství a nevíry, Studia theologica (Olomouc, Czech Republic) [online]. Palacky University, Olomouc, 2013, XV(1), 157-181 [cit. 2022-12-08]. ISSN 1212-8570.
- Opatrný, M., Vztah církve a charity očima jejích zaměstnanců. Výzkum mez pracovníky diecézní charity Plzeň a srovnání jeho výsledků s vybranými církevními dokumenty, Studia theologica (Olomouc, Czech Republic) [online]. Palacky University, Olomouc, 2009, XI(4), 69-83 [cit. 2022-12-08]. ISSN 1212-8570.
- Skopalová, J., O smrti a umírání, Sociální práce / Sociálna práca, 10 (2010), 64-70
- Špatenková, N., Jansa, J., “Když mají děti smutek…“ Truchlení dětí, Sociální práce / Sociálna práca, 10 (2010), 102-108