Sociální práce: cizinecká a dluhová problematika 2023

V rámci modulu se zaměříme na následující témata:

  • Teorie rolí a teorie stigmatizace, labelingu
  • Etnikum, menšina, kultura, utlačování/oprese – základní vymezení: z hlediska termínu oprese pak tento modul navazuje na Sociální práce 1 a vymezení AOP
  • Kulturně senzitivní sociální práce – základní vymezení metody, postupy práce, idea přístupu
  • Proces příchodu do republiky, legální a nelegální cesta, procesy a možnosti podpory, azyl
  • Úkolově orientovaný přístup – jeho základy, ideje a možnosti a limity využití
  • Chudoba – sociálně-politické a sociologické definování, absolutní a relativní chudoba, kultura chudoby, kritika neoliberalistického přístupu v sociální práci
  • Vyloučené lokality – specifika a možnosti pomoci
  • Dluhové poradenství jako nástroj podpory lidé s ekonomickými potížemi
  • Etnické, kulturní a ekonomické aspekty práce s jednotlivcem a rodinou včetně základní orientace v dávkovém systému
  • Práce s komunitou a možnosti využití v kontextu menšin a chudoby
  • Kazuistický seminář – Simulace úvodního setkání v rámci Úkolově orientovaného přístupu a nácvik dojednávání možných cílů spolupráce
  • Kazuistický seminář – míra kontrolování naplnění úkolů v kontextu chudoby a v kontextu osob přicházejících do republiky z válečných a ekonomických důvodů
  • Kazuistický seminář – orientace ve výdajové a příjmové složce rodiny, nácvik argumentace a podpory procesu
  • Kazuistický seminář – reflexe moci v intervenci vůči chudým a vůči minoritám, etická reflexe zachovávání systému v němž jsou chudí, v němž se musí utíkat ze svých zemí

Název anglicky:

Social Work: Foreigners and Debt Issues

Cíle:

Obecné cíle tohoto modulu jsou formulovány následovně:

  • Základně porozumět konceptu menšin a být schopen identifikovat základní způsoby práce
  • Být schopen různě definovat termín chudoby a umět základně aplikovat pomáhající intervence, a to včetně základní orientace v dávkovém systému

Postoje:

  • Student akceptuje různorodost kulturního vztahu ke hmotnému zajištění
  • Student akceptuje důležitost konkrétních jednání spojených s kulturou, či náboženstvím
  • Student akceptuje situaci uprchlictví jako situaci potenciálního zranění a případného traumatu

Znalosti:

  • Student umí definovat termín dluhová past
  • Student umí definovat termín kultura
  • Student umí definovat termín menšina
  • Student umí definovat termín chudoba v jeho relativní a absolutní podobě
  • Student zná aktuální legislativu upravující legální a nelegální vstup do ČR
  • Student zná základní postupy komunitní sociální práce

Dovednosti:

  • Student dovede reflektovat vlastní vztah k chudobě a hmotným statkům a k tzv. konzumní společnosti
  • Student dovede základně aplikovat fáze ÚOP
  • Student dovede základně nasměrovat klienty z hlediska řešení dluhů
  • Student dovede vyhledávat potenciální zdroje řešení situace jak na straně klienta, tak na straně společnosti u klientek a klientů, kteří žijí ve vyloučených lokalitách.

Metoda výuky:

  • Přednáška
  • Diskuse ve velké skupině
  • Práce ve trojicích
  • Nácvik ve dvojicích s následnou reflexí

Hodnocení:

Předmět je hodnocen klasifikovaným zápočtem.

  • Bočková, H., Srbská diaspora v česku. K původu a formování menšiny (s zřetelem k Brnu), Folia Ethnographica, 54 (2020), 17-35
  • Fafejta, M., „Cikáni“ – rasa, nebo způsob života?, Sociální studia, 4 (2007), 93-111
  • Goffman, E., Stigma: Poznámky o způsobech zvládání narušené identity, Praha: SLON, 2003
  • Gray, M., Allegritti, I., Towards culturally sensitive social work practice: Re-examining cross-cultural social work, Social Work/Maatskaplike Werk, 39(2003), 312-325
  • Harris, D. R. (eds.). In the Colors of Poverty: Why Racial and Ethnic Disparities Persist, New York: SAGE, 2008
  • Janebová, R., Otázka profesionalizace sociální práce: Sen po prestiži by měl být nahrazen závazkem k utlačovaným, Sociální práce / Sociálna práca, 21(2021), 76-93
  • Janebová, R., Role sociální práce v opresi matek samoživitelek ze strany kulturní politiky neoliberálního státu, Gender a výzkum, 21(2020), 154-181
  • Janebová, R., Sociální práce nebo sociální policie. Pronikání disciplinárních principů do sociální politiky a sociální práce, Sociální práce / Sociálna práca, 3(2019), 5-22
  • Kajanová, A., Proč selhává sociální práce se sociálně exkludovanými, Praha: NLN, 2017
  • Kanovský, M., 2009. Esencialismus a etnicita: sociálno-kognitívne vysvetlenie reprezentovania sociálnych skupín, Sociologický časopis, 2 (2009), 345-368
  • Kappl, M., Konstruktivismus v sociální práci s komunitou, Hradec Králové: Gaudeamus, 2009
  • Krebs, V. a kol., Sociální politika, Praha: Wolters kluwer, 2015
  • Kreisslová, S., Etnicita a etnický konflikt z pohledu sociálních věd, in: Šubrt, J.(ed.). Soudobá sociologie, Praha: Karolinum, 2014
  • Kubalčíková, K., Krchňavá, A., Komunitní plánování jako prostor pro účast uživatelů na rozhodování: realita nebo iluze? Sociální práce / Sociálna práca, 3 (2010), 110-121
  • Lamont, M., Small, M., L., How culture matters: Enriching our understanding of poverty, in Lin, A. C:, Levická, J., Levická, K., Danišová, B., Teoretické východiska sociálnej práce s romskou rodinou, Revue sociálnych služieb, 2(2016), 24-38.
  • Lewis, O., The Culture of Poverty, Society, 1998
  • Matoušek, O., Křišťan, A., ed. Encyklopedie sociální práce, Praha: Portál, 2013
  • Matoušek, O., Metody a řízení sociální práce. 3.vyd., Praha: Portál, 2013
  • Navrátil, P., Teorie a metody sociální práce, Brno: Marek Zeman, 2001

Učitelé

Mgr. Monika Havlíčková
Katedra sociální práce, Katedra obecných předmětů
Katedra sociální práce