Sociální práce: sociální pracovník jako manažer 2023

V rámci modulu se zaměříme na následující témata:

  • Organizace a její kultura se zaměřením na sociální práce
  • Komunitní plánování, jeho různé podoby a plánování rozvoje sociálních služeb
  • Základy managementu v kontextu sociální práce
  • Využití evaluace služeb
  • Vedení sociální služeb a dokumentace – spisová dokumentace, tvorba standardů kvality sociálních služeb, podpora a kontrola v metodickém vedení pracovníků v přímé péči
  • Konflikt jako možný zdroj růstu
  • Následné vzdělávání jako možný zdroj podpory a růstu pracovníků
  • Mezioborová spolupráce
  • Dilemata související s nastavováním fungování organizace – tedy množství klientů nebo kvalita služeb ze všedních dilemat a strategická dilemata včetně operační strategie organizací služeb sociální práce
  • Kritická sociální práce
  • Dobrovolnictví a využití dobrovolníků v kontextu služeb sociální práce
  • Kazuistický seminář: konflikty a řešení konfliktů I. co ve mně konflikt vyvolává, jakou mám tendenci na něj reagovat
  • Kazuistický seminář: konflikty a řešení konfliktů II. jak postupovat v konfliktní situaci
  • Kazuistický seminář: péče a sebepéče aneb jak je možné se starat o zaměstnance v organizaci
  • Kazuistický seminář: standardy kvality sociálních služeb a jejich využití v organizaci

Název anglicky:

Social Work: Social Worker as a Manager

Cíle:

Cílem modelu je představit studentům základy vedení organizace a základy plánování a evaluace služeb. Smyslem není získání dostačujících znalostí, ale základního přehledu, na který by v případě zastávání vedoucích pozic mohli navázat. Níže jsou specifikovány očekávané postoje, dovednosti a znalosti.

Znalosti:

  • Student zná obsah termínu management a roli vedoucího
  • Student zná oblasti kritické sociální práce a její důležitost pro obor
  • Student zná základy evaluačního výzkumu, resp. jeho použití pro ověřování potřebnosti služeb a efektivnosti služeb

Dovednosti:

  • Student dovede základně pracovat s konfliktem ve smyslu jeho deeskalace
  • Student dovede formulovat základní rozvojový vzdělávací plán
  • Student dovede kriticky nahlížet na výkon sociální práce, dovede pojmenovat oblasti, které se pojí s mocí nad klienty

Metoda výuky:

  • Přednáška
  • Diskuse ve velké skupině
  • Práce ve trojicích
  • Nácvik ve dvojicích s následnou reflexí

Hodnocení:

Předmět je uzavřen klasifikovaným zápočtem.

  • Hora, O., Suchanec, M., Žižlavský, M., Evaluační výzkum, Brno: MUNI Press, 2014
  • Kolektiv autorů, Management a kvalita sociálních služeb, Tábor: APSS ČR, 2020
  • Musil, L., Ráda bych Vám pomohla, ale…, Brno: Marek Zeman, 2004
  • Role sociálního pracovníka, Tábor: APSS ČR, 2020