Základy vedení lidí pro sociální pracovníky
V rámci předmětu se výuka a diskuze bude zaměřovat na následující témata:
- Úvod do vedení a řízení lidských zdrojů – základní terminologie, znaky leadership, řízení, management, organizační struktura, odpovědnost, personální strategie.
- Životní cyklus zaměstnance
- Nábor a výběr zaměstnanců – výběrová řízení (základní požadavky na pracovní pozici, sestavení inzerátů), samotný výběr zaměstnance (osobní pohovory, systém výběru)
- Základy pracovního práva – pracovní smlouvy a jejich náležitosti, DPP, DPČ a jejich specifika, základní povinnosti zaměstnavatele, základní povinnosti zaměstnance.
- Ukončení pracovního poměru – zákonné povinnosti zaměstnavatele i zaměstnance
- Zaškolení zaměstnance – zákonné povinnosti, zaškolování v sociální službě, odpovědnost a pověření.
- Motivace pracovníků – teorie, motivy, proces rozvoje pracovníka
- Komunikace s pracovními týmy – sdílení informací, porady, hranice vztahů mezi vedoucím pracovníkem a podřízenými
- Kontrola, hodnocení a odměňování – zákonné požadavky na transparentnost a rovnost, kontrolní mechanismy jako nástroj personálního rozvoje organizace.
- Celoživotní vzdělávání – zákonné povinnosti ve vztahu k BOZP, zákonné požadavky ve vztahu k zákonu č. 108/2006 Sb.
- Supervize jako nástroj pro vedení pracovních týmů
- Interní předpisy organizace a jejich význam pro vedení pracovních týmů
Název anglicky:
Basics of Leadership for Social Workers
Cíle:
Cílem předmětu je, aby se student orientoval v základech vedení a řízení lidí, které bude moci uplatnit jak ve veřejném, tak i neziskovém sektoru. Teoretické i praktické znalosti z oboru pomohou absolventovi zvládat manažerské úkoly, které patří mezi žádoucí kompetence sociálního pracovníka. V praxi se sociální pracovníci setkávají s požadavky na vedení menších či větších pracovních týmů, spolupodílí se či vedou porady, nebo se spolupodílejí na výběru nových pracovníků. Vykonávají metodickou či kontrolní činnost, mají na starosti rozvoj z hlediska celoživotního vzdělávání, často své podřízené musí hodnotit či navrhovat ohodnocení. Z hlediska personalistiky a vedení lidí se neobejdou bez osobnostních předpokladů, které může předmět doplnit o základní vědomosti i praktické dovednosti z oblasti vedení lidských zdrojů.
Postoje:
- Student si uvědomuje význam oblasti vedení a řízení lidských zdrojů jako základního předpokladu fungování sociální sítě
- Student si uvědomuje svou nezastupitelnou roli v oblasti vedení a řízení pracovních týmů.
- Student si uvědomuje své dovednosti a schopnosti v oblasti vedení a řízení lidských zdrojů.
- Student je schopen přípravy a realizace potřebných aktivit zaměřených na rozvoj lidských zdrojů.
Znalosti:
- Student rozumí základní terminologii v oblasti personalistiky a je schopen jednotlivé pojmy srozumitelně vysvětlit.
- Student je schopen srozumitelným způsobem definovat základní přístupy a teorie vedení lidí.
- Student umí vysvětlit rozdíl mezi pracovní smlouvou a smlouvou mimo pracovní poměr.
- Student zná zákonné podmínky ukončení pracovního poměru a umí je srozumitelně vysvětlit.
- Student zná základní pracovněprávní podmínky, základní povinnosti zaměstnavatele i základní povinnosti zaměstnance.
- Student se orientuje v oblasti výběru nového pracovníka, umí definovat základní požadavky na pracovní pozici a umí tyto požadavky stylizovat do inzerátu.
- Student zná formy výběru pracovníka na danou pozici, jsou mu srozumitelné základní požadavky dané zákoníkem práce a zákonem o sociálních službách.
- Student zná teorie motivace pracovníka a umí je srozumitelným způsobem základně popsat.
- Student chápe důležitost předávání informací v rámci vedení a řízení lidí, zná základní principy předávání informací, zná komunikační bariéry a umí je v rámci rozhovoru identifikovat.
- Student umí vysvětlit důležitost kontroly pracovníka, zná teorie hodnocení pracovníka a zná možnosti finančního i nefinančního ohodnocení.
- Student zná zákonné požadavky na celoživotní vzdělávání zaměstnanců.
- Student umí vysvětlit pojem supervize a umí specifikovat základní principy supervize v rámci práce v týmu.
Dovednosti:
- Student umí kriticky posoudit své personální dovednosti, nastavit vhodný způsob a metody vedení vlastního týmu.
- Student umí připravit podklady pro výběrové řízení na nového pracovníka, umí připravit a definovat podstatné otázky do osobního pohovoru.
- Student umí na základě základně definovaných zásad sestavit plán zaškolování nového zaměstnance.
- Student umí zadat pracovnímu týmu úkol, následně úkol zkontrolovat a ohodnotit pracovníky týmu.
- Student umí sestavit model hodnocení pracovníka na základě předem definovaných základních cílů.
- Student umí na základě základně definovaných zásad sestavit vzdělávací plán pro nového pracovníka.
Metoda výuky:
- Interaktivní přednáška
- Diskuze
- Cvičení ve skupině
Hodnocení:
Předmět je hodnocen klasifikovaným zápočtem. Ten je udělen na základě aktivní účasti na hodinách, splnění předepsané četby a závěrečného testu.
Prameny:
- Hawkins, P., Shohet, R. Supervize v pomáhajících profesích,Praha: Portál 2004
- Horváthová, P., Bláha, J., Čopíková, A., Řízení lidských zdrojů – Nové trendy,Praha: MP 2016
- Koubek, J., Řízení lidských zdrojů, Základy moderní personalistiky, Praha: MP 2007
- Šedivý, M., Medlínová, O., Úspěšná nezisková organizace, Praha: Grada, 2009
Sekundární literatura:
- Armstrong, M., Stephen, T., Řízení lidských zdrojů, Praha: Grada, 2015
- Kleibl, J., Dvořáková, Z., Šubrt, B., Řízení lidských zdrojů, Praha: C.H. Beck, 2002
- Kolektiv autorů, Management a kvalita sociálních služeb, Tábor: APSS ČR, 2020
- Mátel, A., Schavel, M., Supervize (nejen) v sociální práci a sociálních službách, Praha: IZSV 2019