Základy vedení lidí pro sociální pracovníky 2023

V rámci předmětu se výuka a diskuze bude zaměřovat na následující témata:

  • Úvod do vedení a řízení lidských zdrojů – základní terminologie, znaky leadership, řízení, management, organizační struktura, odpovědnost, personální strategie.
  • Životní cyklus zaměstnance
  • Nábor a výběr zaměstnanců – výběrová řízení (základní požadavky na pracovní pozici, sestavení inzerátů), samotný výběr zaměstnance (osobní pohovory, systém výběru)
  • Základy pracovního práva – pracovní smlouvy a jejich náležitosti, DPP, DPČ a jejich specifika, základní povinnosti zaměstnavatele, základní povinnosti zaměstnance.
  • Ukončení pracovního poměru – zákonné povinnosti zaměstnavatele i zaměstnance
  • Zaškolení zaměstnance – zákonné povinnosti, zaškolování v sociální službě, odpovědnost a pověření.
  • Motivace pracovníků – teorie, motivy, proces rozvoje pracovníka
  • Komunikace s pracovními týmy – sdílení informací, porady, hranice vztahů mezi vedoucím pracovníkem a podřízenými
  • Kontrola, hodnocení a odměňování – zákonné požadavky na transparentnost a rovnost, kontrolní mechanismy jako nástroj personálního rozvoje organizace.
  • Celoživotní vzdělávání – zákonné povinnosti ve vztahu k BOZP, zákonné požadavky ve vztahu k zákonu č. 108/2006 Sb.
  • Supervize jako nástroj pro vedení pracovních týmů
  • Interní předpisy organizace a jejich význam pro vedení pracovních týmů

Název anglicky:

Basics of Leadership for Social Workers

Cíle:

Cílem předmětu je, aby se student orientoval v základech vedení a řízení lidí, které bude moci uplatnit jak ve veřejném, tak i neziskovém sektoru. Teoretické i praktické znalosti z oboru pomohou absolventovi zvládat manažerské úkoly, které patří mezi žádoucí kompetence sociálního pracovníka. V praxi se sociální pracovníci setkávají s požadavky na vedení menších či větších pracovních týmů, spolupodílí se či vedou porady, nebo se spolupodílejí na výběru nových pracovníků. Vykonávají metodickou či kontrolní činnost, mají na starosti rozvoj z hlediska celoživotního vzdělávání, často své podřízené musí hodnotit či navrhovat ohodnocení. Z hlediska personalistiky a vedení lidí se neobejdou bez osobnostních předpokladů, které může předmět doplnit o základní vědomosti i praktické dovednosti z oblasti vedení lidských zdrojů.

Postoje:

  • Student si uvědomuje význam oblasti vedení a řízení lidských zdrojů jako základního předpokladu fungování sociální sítě
  • Student si uvědomuje svou nezastupitelnou roli v oblasti vedení a řízení pracovních týmů.
  • Student si uvědomuje své dovednosti a schopnosti v oblasti vedení a řízení lidských zdrojů.
  • Student je schopen přípravy a realizace potřebných aktivit zaměřených na rozvoj lidských zdrojů.

Znalosti:

  • Student rozumí základní terminologii v oblasti personalistiky a je schopen jednotlivé pojmy srozumitelně vysvětlit.
  • Student je schopen srozumitelným způsobem definovat základní přístupy a teorie vedení lidí.
  • Student umí vysvětlit rozdíl mezi pracovní smlouvou a smlouvou mimo pracovní poměr.
  • Student zná zákonné podmínky ukončení pracovního poměru a umí je srozumitelně vysvětlit.
  • Student zná základní pracovněprávní podmínky, základní povinnosti zaměstnavatele i základní povinnosti zaměstnance.
  • Student se orientuje v oblasti výběru nového pracovníka, umí definovat základní požadavky na pracovní pozici a umí tyto požadavky stylizovat do inzerátu.
  • Student zná formy výběru pracovníka na danou pozici, jsou mu srozumitelné základní požadavky dané zákoníkem práce a zákonem o sociálních službách.
  • Student zná teorie motivace pracovníka a umí je srozumitelným způsobem základně popsat.
  • Student chápe důležitost předávání informací v rámci vedení a řízení lidí, zná základní principy předávání informací, zná komunikační bariéry a umí je v rámci rozhovoru identifikovat.
  • Student umí vysvětlit důležitost kontroly pracovníka, zná teorie hodnocení pracovníka a zná možnosti finančního i nefinančního ohodnocení.
  • Student zná zákonné požadavky na celoživotní vzdělávání zaměstnanců.
  • Student umí vysvětlit pojem supervize a umí specifikovat základní principy supervize v rámci práce v týmu.

Dovednosti:

  • Student umí kriticky posoudit své personální dovednosti, nastavit vhodný způsob a metody vedení vlastního týmu.
  • Student umí připravit podklady pro výběrové řízení na nového pracovníka, umí připravit a definovat podstatné otázky do osobního pohovoru.
  • Student umí na základě základně definovaných zásad sestavit plán zaškolování nového zaměstnance.
  • Student umí zadat pracovnímu týmu úkol, následně úkol zkontrolovat a ohodnotit pracovníky týmu.
  • Student umí sestavit model hodnocení pracovníka na základě předem definovaných základních cílů.
  • Student umí na základě základně definovaných zásad sestavit vzdělávací plán pro nového pracovníka.

Metoda výuky:

  • Interaktivní přednáška
  • Diskuze
  • Cvičení ve skupině

Hodnocení:

Předmět je hodnocen klasifikovaným zápočtem. Ten je udělen na základě aktivní účasti na hodinách, splnění předepsané četby a závěrečného testu.

Prameny:

  • Hawkins, P., Shohet, R. Supervize v pomáhajících profesích,Praha: Portál 2004
  • Horváthová, P., Bláha, J., Čopíková, A., Řízení lidských zdrojů – Nové trendy,Praha: MP 2016
  • Koubek, J., Řízení lidských zdrojů, Základy moderní personalistiky, Praha: MP 2007
  • Šedivý, M., Medlínová, O., Úspěšná nezisková organizace, Praha: Grada, 2009

Sekundární literatura:

  • Armstrong, M., Stephen, T., Řízení lidských zdrojů, Praha: Grada, 2015
  • Kleibl, J., Dvořáková, Z., Šubrt, B., Řízení lidských zdrojů, Praha: C.H. Beck, 2002
  • Kolektiv autorů, Management a kvalita sociálních služeb, Tábor: APSS ČR, 2020
  • Mátel, A., Schavel, M., Supervize (nejen) v sociální práci a sociálních službách, Praha: IZSV 2019