Efektivní komunikace
V rámci předmětu se výuka a diskuze bude zaměřovat na některá z následujících témat:
- Úvod do tématu – komunikace, komunikační schéma, funkce komunikace
- Efektivnost a neefektivnost komunikace – komunikační bariéry
- Mapování komunikačních dovedností
- Komunikační techniky – rozhovor jako základní nástroj sociální práce, verbální a neverbální techniky
- Alternativní komunikační techniky
- Práce s emocemi při rozhovoru
- Specifické komunikační potřeby u osob nedoslýchavých a neslyšících
- Specifické komunikační potřeby u osob slabozrakých a nevidomých
- Specifické komunikační potřeby u osob s mentálním postižením
- Specifické komunikační potřeby u osob s duševním onemocněním
- Specifické komunikační potřeby u osob s demencí
- Specifické komunikační potřeby u osob s tělesným postižením
- Specifické komunikační potřeby u osob s kombinovaným postižením
- Specifické komunikační potřeby dětí a dospívajících
- Specifické komunikační potřeby obětí trestných činů
Název anglicky:
Effective Communication
Cíle:
Cílem předmětu je přenos teoretických znalostí studenty z oblasti komunikačních teorií do praktické roviny.
Student prostřednictvím interaktivního semináře získá praktické dovednosti z oblasti efektivní komunikace, aktivního naslouchání, a dalších technik.
Student si osvojí komunikativní techniky pro práci se smyslovými vadami i osobami využívajícími alternativní komunikační systémy.
Postoje:
- Student si je vědom svých komunikačních dovedností a schopností, je přístupný k rozvoji svých komunikačních kompetencí.
- Student je vnímavý vůči komunikačním projevům druhé osoby.
- Student považuje sociální kontakt za základní nástroj sociální práce. Student si je vědom komunikačních specifik u osob se zdravotním postižením, včetně osob trpících demencí.
Znalosti:
- Student zná rozdíly mezi verbální a neverbální komunikací.
- Student zná základní funkce komunikačního procesu.
- Student zná typy komunikace.
- Student zná faktory ovlivňující komunikaci.
- Student zná základní pravidla pro vedení verbální komunikace – včetně komunikačního schématu.
- Student zná pravidla aktivního naslouchání.
- Student zná techniku asertivní komunikace.
- Student zná techniku zpětné vazby.
- Student zná alternativní způsoby efektivní komunikace.
- Student rozlišuje mezi neefektivní a efektivní komunikací.
Dovednosti:
- Student umí využít své komunikační dovednosti pro vedení efektivního rozhovoru.
- Student je schopen použít základní komunikační techniky pro danou cílovou skupinu používající alternativní způsoby komunikace.
- Student je schopen vyhledat přiměřenou podporu v případě, že není schopen použít alternativní formu komunikace.
Metoda výuky:
- Interaktivní přednáška
- Diskuze
- Cvičení ve skupině
Hodnocení:
Předmět je hodnocen zápočtem. Ten je udělen na základě aktivní účasti na hodinách, splnění předepsané četby a závěrečného testu.
Prameny:
- Dlabal, M., Komunikace v pomáhajících profesích, Praha: Portál 2021
- Sperry, R., Komunikace v problémových situacích, Praha: Portál, 2021
- Úlehla, I., Umění pomáhat, Praha: SLON, 1999
- Vybíral, Z., Psychologie komunikace, Praha: Portál, 2007
Sekundární literatura:
- Blatný, M., Psychologie osobnosti, Praha: Grada, 2010
- Housarová, B., Janderková, D., Řečové a komunikační obtíže, Praha: Raabe, 2016
- Klírová, M., Neumím to říct A4, Praha: Portál, 2022
- Nakonečný, M., Sociální psychologie, Praha: Triton, 2020
- Šarounová, J., Metody alternativní a augmentativní komunikace, Praha: Portál, 2019
- Tellénius, A., Naslouchat je umění – Jak účinně a pozitivně komunikovat, Praha: Portál, 2022