Efektivní komunikace

V rámci předmětu se výuka a diskuze bude zaměřovat na některá z následujících témat:

  • Úvod do tématu – komunikace, komunikační schéma, funkce komunikace
  • Efektivnost a neefektivnost komunikace – komunikační bariéry
  • Mapování komunikačních dovedností
  • Komunikační techniky – rozhovor jako základní nástroj sociální práce, verbální a neverbální techniky
  • Alternativní komunikační techniky
  • Práce s emocemi při rozhovoru
  • Specifické komunikační potřeby u osob nedoslýchavých a neslyšících
  • Specifické komunikační potřeby u osob slabozrakých a nevidomých
  • Specifické komunikační potřeby u osob s mentálním postižením
  • Specifické komunikační potřeby u osob s duševním onemocněním
  • Specifické komunikační potřeby u osob s demencí
  • Specifické komunikační potřeby u osob s tělesným postižením
  • Specifické komunikační potřeby u osob s kombinovaným postižením
  • Specifické komunikační potřeby dětí a dospívajících
  • Specifické komunikační potřeby obětí trestných činů

Název anglicky:

Effective Communication

Cíle:

Cílem předmětu je přenos teoretických znalostí studenty z oblasti komunikačních teorií do praktické roviny.

Student prostřednictvím interaktivního semináře získá praktické dovednosti z oblasti efektivní komunikace, aktivního naslouchání, a dalších technik.

Student si osvojí komunikativní techniky pro práci se smyslovými vadami i osobami využívajícími alternativní komunikační systémy.

Postoje:

  • Student si je vědom svých komunikačních dovedností a schopností, je přístupný k rozvoji svých komunikačních kompetencí.
  • Student je vnímavý vůči komunikačním projevům druhé osoby.
  • Student považuje sociální kontakt za základní nástroj sociální práce. Student si je vědom komunikačních specifik u osob se zdravotním postižením, včetně osob trpících demencí.

Znalosti:

  • Student zná rozdíly mezi verbální a neverbální komunikací.
  • Student zná základní funkce komunikačního procesu.
  • Student zná typy komunikace.
  • Student zná faktory ovlivňující komunikaci.
  • Student zná základní pravidla pro vedení verbální komunikace – včetně komunikačního schématu.
  • Student zná pravidla aktivního naslouchání.
  • Student zná techniku asertivní komunikace.
  • Student zná techniku zpětné vazby.
  • Student zná alternativní způsoby efektivní komunikace.
  • Student rozlišuje mezi neefektivní a efektivní komunikací.

Dovednosti:

  • Student umí využít své komunikační dovednosti pro vedení efektivního rozhovoru.
  • Student je schopen použít základní komunikační techniky pro danou cílovou skupinu používající alternativní způsoby komunikace.
  • Student je schopen vyhledat přiměřenou podporu v případě, že není schopen použít alternativní formu komunikace.

Metoda výuky:

  • Interaktivní přednáška
  • Diskuze
  • Cvičení ve skupině

Hodnocení:

Předmět je hodnocen zápočtem. Ten je udělen na základě aktivní účasti na hodinách, splnění předepsané četby a závěrečného testu.

Prameny:

  • Dlabal, M., Komunikace v pomáhajících profesích, Praha: Portál 2021
  • Sperry, R., Komunikace v problémových situacích, Praha: Portál, 2021
  • Úlehla, I., Umění pomáhat, Praha: SLON, 1999
  • Vybíral, Z., Psychologie komunikace, Praha: Portál, 2007

Sekundární literatura:

  • Blatný, M., Psychologie osobnosti, Praha: Grada, 2010
  • Housarová, B., Janderková, D., Řečové a komunikační obtíže, Praha: Raabe, 2016
  • Klírová, M., Neumím to říct A4, Praha: Portál, 2022
  • Nakonečný, M., Sociální psychologie, Praha: Triton, 2020
  • Šarounová, J., Metody alternativní a augmentativní komunikace, Praha: Portál, 2019
  • Tellénius, A., Naslouchat je umění – Jak účinně a pozitivně komunikovat, Praha: Portál, 2022