Krizová intervence 2023

V rámci předmětu se výuka zaměřuje zejména na následující témata:

  • Vymezení krize, rozlišení krize – stresu / zátěže na straně jedné a krize a traumatu na straně druhé, různé krizové situace
  • Charakteristiky krizové intervence jako metody
  • Fáze krizové intervence dle pěti-krokového modelu
  • Fáze krizové intervence dle sedmi-stupňového modelu (Roberts)
  • Život ohrožující stavy s akcentem na sebevražedné ideace a tendence
  • První duchovní pomoc
  • Spolupráce s blízkými klienta se suicidálními ideacemi / tendencemi
  • Krize a hromadná neštěstí
  • Kazuistický seminář – Ověření míry ohrožení klienta a volba dalšího postupu – kazuistiky a praktické nácviky
  • Kazuistický seminář – Mapování spouštěče krize a krizového prožívání – praktické nácviky
  • Kazuistický seminář – Komunikace s blízkými klienta v krizi (ve kterých situacích a jak) – praktické nácviky
  • Kazuistický seminář – Posouzení závažnosti suicidálních ideací a tendencí a formulace plánu – praktické nácviky a rozbor situací
  • Kazuistický seminář – Vhodnost aplikace modelů krizové intervence – kazuistiky a jejich rozbor.
  • Kazuistický seminář – Vedení hovoru od navázání kontaktu po formulaci prvního plánu z hlediska první konzultace

Název anglicky:

Crisis Intervention

Cíle:

Obecný cíl tohoto modulu je předat takové informace a dovednosti, které umožní posoudit, zda se u klienta jedná o krizi či nikoliv a podle toho volit možný postup práce. Konkrétní cíle jsou formulovány následovně:

Postoje:

  • Student akceptuje různorodost spouštěčů krize
  • Student akceptuje sníženou schopnost klientů participovat na otázkách mapujících průběh situace a hledajících společný kontrakt
  • Student akceptuje direktivní roli sebe sama v procesu poskytování krizové intervence
  • Student zná vlastní postoj k suicidálním pokusům a k sebevraždě jako takové a tento postoj reflektuje z hlediska možné práce s lidmi v krizi

Znalosti:

  • Student umí definovat termín krize
  • Student umí definovat termíny stres / zátěž a trauma a dokáže je oddělit od krize
  • Student umí definovat termín coping
  • Student umí popsat dva modely krizové intervence a klady a rizika jejich využití
  • Student umí popsat jeden nástroj na posouzení rizika realizace suicidálního pokusu
  • Student umí popsat postup při nedobrovolné hospitalizaci

Dovednosti:

  • Student dovede posoudit míru ohrožení klienta
  • Student dovede vyhodnotit míru závažnosti suicidálních ideací a tendencí
  • Student dovede formulovat plán podpory pro klienta v krizi
  • Student dovede mapovat krizový stav jedince
  • Student dovede rozlišit situace, ve kterých je vhodné postupovat krizově-intervenčně a kdy podpůrně-poradensky

Metoda výuky:

  • Přednáška
  • Diskuse ve velké skupině
  • Práce ve trojicích
  • Nácvik ve dvojicích s následnou reflexí

Hodnocení:

Předmět je hodnocen klasifikovaným zápočtem. Ten je udělen na základě aktivní účasti na hodinách, splnění předepsané četby a závěrečného testu.

Primární literatura:

  • Baštecká, B., a  kol., Psychosociální krizová spolupráce, Praha: Grada, 2013
  • Špaténková, N., a kol., Krize a krizová intervence, Praha: Grada, 2017
  • Špaténková, N., a kol., Krizová intervence pro praxi, Praha: Grada, 2004
  • Vodáčková, D., Brož, F., Krizová intervence v kazuistikách, Praha: Portál, 2015
  • Vodáčková, D., a kol. Krizová intervence, Praha: Portál, 2002

Sekundární literatura:

  • Roberts, A., R., Bridging the Past and Present to the Future of Crisis Intervention and Crisis Management, in Roberts, A. R. (Ed.) Crisis Intervention Handbook: Assessment, Treatment, and Research, Oxford: OUP, 2005
  • Robets, A., R., Ottens, A., J., The Seven-Stage Crisis Intervention Model: A Road Map to Goal Attainment, Problem Solving, and Crisis Resolution, Brief Treatment and Crisis Intervention, 5 (2005), 329-339
  • Yeager, K., R., Roberts, A., R., Grainger, W. Crisis Intervention, in: Rowe, W., Eapp-Paglicci, L. (Eds.). Comprenehsive Handbook of Social Work and Social Welfare, Social Work Practice, New Jersey: Joh Wiley and Sons, Inc, 2008
  • Yeager, K., R., Roberts, A., R., Differentiating Among Stress, Acute Stress Disorder, Acute Crisis Episodes, Trauma and PTSD: Paradigm and Treatment Goals, in Roberts, A. ,R. (ed) Crisis Intervention Handbook: Assessment, Treatment, and Research, Oxford: OUP, 2005