Praxe průběžná 3 PSP
Anotace:
1/ Semináře k praxi a supervizi – Odborně zaměřený seminář organizovaný školou, který slouží k tomu, aby student poznal co nejširší rozsah možností práce s určitými skupinami lidí. Hlouběji také, aby mohl zažít povolání do konkrétní činnosti ve vztahu s lidmi.
2/ Absolvování praxe
a) Odevzdání písemného podkladu o individuální praxi za poslední tříleté období v sociálních zařízeních nebo církvi – na 1 až 2 strany formátu A4. Potvrzení o individuální praxi musí obsahovat: a) místo uskutečňování praxe, b) stručný popis praxe/činnosti, c) jakou roli/postavení zde student zastával
b) Exkurze – Návštěva individuálně vybraných sociálních institucí/organizací v místě bydliště.
3/ Písemné zprávy
a) Zpráva z exkurzí – popis zjištěných informací o zabezpečení chodu navštívené sociální organizace včetně sebereflexe.
b) Seznam sítě sociálních zařízení v místě bydliště.
c) Písemná zpráva ze seminářů organizovaných školou
4/ Portfolio projektu Sociální služba – popis a dokumentace společné práce studentů z projektové práce
Název anglicky:
Internship Continual 3
Cíle:
Praxe průběžná 3 seznamuje studenta s možnostmi pracovat v celé řadě oblastí sociální práce. Student je seznámen s celkovým rámcem praxe a je motivován k tomu, aby využil možnosti praxe ve svůj prospěch poznání různých typů pracovišť s určitými cílovými skupinami občanů. Student vstupuje do této oblasti především formou individuálních i společných exkurzí a uvědoměním si, jak v této oblasti dosud působil.
Součástí předmětu je seminář k praxi, který má charakter informativní, organizační, prezentační a supervizní. Supervize nabízí studentům bezpečný prostor pro reflexi odborné praxe. Student přináší na setkání témata/zakázky: reflektování práce s klienty, řešení problémů na pracovišti/praxi, rozbor náročných situací, ztrátu motivace, etická dilemata. Pod odborným vedením supervizora jsou pak tato témata/zakázky sdílená a řešená pomocí metod supervize, včetně využití kreativních pomůcek, modelování situací, hraní rolí, myšlenkových map.
Student v průběhu reflexe odborné praxe v rámci supervize získává cílové kompetence:
- dovednosti (student nalézá zakázku, formuluje ji a podílí se na jejím splnění, získává zpětnou vazbu pro rozvoj vlastních odborných kompetencí v sociální práci),
- znalosti (co to je supervize, její definování, cíle, funkce, metody, formy, etické principy),
- postoje (dovednosti a znalosti upevňují žádoucí postoje studenta)
Student získá praktickou znalost a přehled o síti sociálních zařízení/organizací a chodu individuálně zvolených si sociálních zařízení se zaměřením pomáhat určité cílové skupině občanů.
Student je schopen dokumentovat chod neboli organizaci sociálního zařízení, reflektovat svoje postoje a prožitky směrem k zjištěným skutečnostem. Doprovodným programem průběžných praxí bude vzdělávací modul Projekt sociální služba, který modeluje podmínky pro vytvoření a realizaci sociální služby, kterou si společně studenti s vyučujícím zvolí. v průběhu 6 semestrů budou studenti jako skupina realizovat dílčí kroky k naplnění fungující sociální služby, v případě potřeby budou mít k dispozici učitele (mentory), kteří jim budou předávat teoretické i praktické znalosti k danému problému.
V rámci předmětu Průběžná praxe 3. bude hlavním záměrem vytvořit spolu se studenty: - vytvoření zásad firemní kultury u fiktivní NNO - vytvoření plánu PR, včetně plánu informování veřejnosti o fiktivní sociální službě - sestavení propagační kampaně zaměřené na potencionální klienty sociální služby
Metoda výuky:
Studenti se seznámí s celkovým rámcem praxe: Individuální praxi student vykonává na pracovišti, které si sám zvolí po dohodě s vedoucím praxe. Praxe je vykonávána v sociálních zařízeních, může být umožněna také praxe v rámci církve. Zvolená praxe musí mít přímou souvislost se studovaným oborem.
Během celého studia by měl student absolvovat praxi především na těchto typech pracovišť:
- sociální práce s ohroženými a zanedbávanými dětmi a jejich rodinami
- sociální práce se fyzicky nebo mentálně handicapovanými dětmi, případně i s jejich rodinami
- sociální práce s rizikovou mládeží (například nízkoprahové zařízení)
- sociální práce s drogově závislými sociální práce s menšinami, případně v sociálně vyloučených lokalitách
- sociální práce s nositeli asociálního chování a pachateli trestné činnosti
- sociální péče o seniory sociální práce s lidmi bez domova
- úřad práce
- OSPOD
Harmonogram:
1/ Semináře k praxi a k supervizi dle rozvrhu.
2/ Seminář organizovaný školou dle rozvrhu.
3/ Harmonogram exkurzí/návštěv sociálních organizací si student určí sám.
4/ Společné projektové řízení k založení NNO a jejímu fungování.
Hodnocení:
- Účast na seminářích k praxi a supervizi.
- Účast na semináři organizovaném školou.
- Vedení portfolia.
- Absolvování praxe
- Odevzdání písemného podkladu o individuální praxi za poslední tříleté období v sociálních zařízeních nebo církvi – na 1 až 2 strany formátu A4. Potvrzení o individuální praxi musí obsahovat: místo uskutečňování praxe, stručný popis praxe/činnosti, jakou roli/postavení zde student zastával.
- Exkurze – návštěva čtyř vybraných sociálních institucí v místě bydliště.
- Předložení písemných zpráv o absolvované praxi
- Zpráva z exkurzí – popis zjištěných informací o zabezpečení chodu navštívené sociální organizace včetně sebereflexe.
- Seznam sítě sociálních zařízení v místě bydliště.
- Písemná zpráva ze semináře organizovaného školou.
- Portfólio k Projektu Sociální služba
Závěrečné hodnocení: zápočet
Studijní literatura k Projektu Sociální služba 3:
- M. Šedivý, O. Medlínová, Úspěšná nezisková organizace, 3. aktualizované vydání, Grada 2016, ISBN 978-80-271-0249-5
- O. Medlínová, M. Šedivý, Public relations, fundraising a lobbing pro neziskové organizace, Grada 2012, ISBN
- J. Přikrylová, Moderní marketingová komunikace, 2. vydání, Grada 2019, ISBN 978-80-271-0787-2
- J. Halada a kol., Marketingová komunikace a public relations, Karolinum Praha 2015, ISBN 9787-80-2463-075-5
- D. Hejlová, Public relations, Grada 2015, ISBN 978-80-247-5022-4