Pastorační témata: rodina a alternativní systémy

Obsahem předmětu je rodina, rodičovství a výchova dětí z pohledu teologického, psychologického a pastoračního. Zároveň je diskutován současný společenský kontext rodiny, rodičovství a výchovy dětí. Studenti se dále seznamují s vybranými přístupy a stěžejními koncepty rodinné terapie, které jsou aplikovatelné v pastoračním poradenství. Studenti jsou vedeni k tomu, aby některé koncepty použili k reflexi vlastních původních rodin, např. genogram, vztahové trojúhelníky, vazby, hranice, role. Jsou tak schopni se lépe zorientovat ve vlastním rodinném systému, rozpoznat svoji roli v něm a hlouběji porozumět vlastním kořenům a jejich vlivu na vlastní vývoj. V předmětu je studujícím poskytnut teoretický rámec pro základní pastorační práci s jednotlivci v jejich rodinném a vztahovém kontextu. V následném či souběžném předmětu Pastorační praktikum jsou studenti vedeni k aplikaci nabytých teoretických znalostí.

Část předmětu je věnovaná teologickým a psychologickým pohledům na otcovství. Mapuje současný stav psychologického výzkumu a poskytuje přehled různých teoretických pohledů na otcovství. Teologická část se zabývá biblickými základy otcovství a představuje vybrané pohledy různých teologů z dějin církve. V praktické části mají studující příležitost pracovat na vztahu s vlastním otcem a hledat cesty k odpuštění, případně usmíření ve vztahu s otcem.

Rámcový rozpis učiva:

  • společenský kontext dnešní rodiny, rodičovství a výchovy dětí
  • rodina z pohledu teologického, psychologického a pastoračního
  • funkce rodiny, životní cyklus rodiny
  • základy teorie systémů, genogram, vztahové trojúhelníky
  • struktura rodiny, subsystémy, hranice, aliance, koalice, hierarchie, role
  • rodičovství z pohledu teologického, psychologického a pastoračního
  • výchova dětí z pohledu teologického, psychologického a pastoračního
  • biblické koncepty výchovy, výchovné styly
  • role otce a význam otce
  • teologie otcovství
  • uzdravení vztahu s otcem, trendy v otcovství, církev a otcovství

Název anglicky:

Family and Alternative Systems

Cíle:

Po absolvování předmětu by úspěšný studující měl:

  • být schopen odborně teologicky, psychologicky a pastoračně diskutovat aktuální otázky související s rodinou a rodičovstvím
  • znát fáze životního cyklu rodiny a rozumět úkolům a požadavkům jednotlivých období
  • znát škálu konceptů pro pastorační práci s rodinami od sekulárních přes integrativní po biblické
  • být schopen jednotlivé přístupy kriticky zhodnotit a integrovat a dokázat se podívat na konkrétní rodinu z hlediska jednotlivých přístupů
  • být schopen odborně teologicky, psychologicky a pastoračně diskutovat aktuální otázky související s výchovou dětí
  • znát různé výchovné styly a přístupy a umět je kriticky hodnotit
  • hlouběji porozumět vlastnímu rodinnému zázemí a vlivu rodinného prostředí na vlastní osobnost
  • znát základní teologické a psychologické pohledy na otcovství
  • být schopen reflexe svého vztahu s otcem

Metoda výuky:

Přednášky, reflexe četby a vybraných filmů, práce ve skupině, osobní sebereflexe.

Hodnocení:

Klasifikovaný zápočet na základě následujících výstupů:

  • příprava na hodiny a aktivita studujících v hodinách (40%)
  • písemné reflexe (40%)
  • písemně zdokumentovaná četba povinné literatury (20%)
  • Farley, W. P., Gospel-Powered Parenting: How the Gospel Shapes and Transforms Parenting, Phillipsburg, NJ: P&R pub., 2009
  • Henslin, E. R., Otec a syn: tajemství silného pouta mezi otcem a synem, Praha: Návrat domů, 2003
  • Kohoutek, R., Vývoj a výchova dítěte v rodině, Brno: CERM, 1998
  • Köstenberger, A. J., God, Marriage, and Family: Rebuilding the Biblical Foundation, Wheaton, IL: Crossway Books, 2004
  • Lamb M. E. (vyd.), The Role of the Father in Child Development, 4. ed., Hoboken, NJ: Wiley, 2004
  • Langmajer, J., Balcar, K., Špitz, J., Dětská psychoterapie, Praha: Portál, 2010
  • Nichols M. P., Schwartz R. C., Family Therapy: concepts and methods, New York, NY: Allyn and Bacon, 1998
  • Parke, R. D., Fatherhood, Cambridge: Harvard University Press, 1996
  • Raus, P., Role otce, Bratislava: SEN, 1999
  • Rieger, Z., Vyhnálková, H., Ostrov rodiny. Integrující přístup pro práci s rodinou. Příručka pro odborníky, Hradec Králové: Konfrontace, 2001
  • Satirová, V., Kniha o rodině, Praha: Práh, 2006
  • Satirová, V., Společná terapie rodiny, Praha: Portál, 2007
  • Schlippe, A., Schweitzer, J., Systemická terapie a poradenství, Brno: Cesta, 2001
  • Sobotková, I., Psychologie rodiny, Praha: Portál, 2001
  • Trapková, L., Chvála,V., Rodinná terapie psychosomatických poruch, Praha: Portál, 2004
  • Tripp, P. D., Parenting: 14 Gospel Principles That Can Radically Change Your Family, Wheaton, IL: Crossway, 2016
  • Warshak, R. A., Revoluce v porozvodové péči o děti: otcovský faktor a mystika mateřství, Praha: Portál, 1995
  • Wright, N., Navždy tátovo děvče, vztah mezi otcem a dcerou, Praha: Návrat domů, 1998
  • Yarhouse, M. A., Sells, J. N., Family Therapies, Downers Grove, IL: IVP, 2008

Výuka pro veřejnost

Pastorační témata: rodina a alternativní systémy (ZO 2024/2025 / A :: dálková)
  • 20. září 2024 09:30 – 17:00

Učitelé

Ing. Mgr. Lucie Geldnerová, DiS.
Katedra pastorace a psychologie
Mgr. Štěpánka Paluchníková
Katedra systematické teologie, Katedra pastorace a psychologie, Katedra obecných předmětů
Ing. Pavel Raus, M.A. Clin. Psy, M.A. Theol, Ph.D.
Katedra pastorace a psychologie, Katedra obecných předmětů
Mgr. Dana Staňková, DiS.
Praxe, Katedra pastorace a psychologie, Katedra sociální práce, Katedra obecných předmětů
Katedra pastorace a psychologie