Úvod do studia 2023

Předmět se soustředí na základní metodické předpoklady a rozhodující principy efektivní organizace duševní práce. Dále se zabývá základními východisky a alternativními pojetími časového managementu a kultivace duševní a duchovní hygieny. Předmět se také věnuje vnitřnímu řádu (stanovení priorit, hodnot, životních, rodinných, kariérních cílů atd.) jako předpokladu stabilního života a úspěšného studia. Jedná se o přednášky kombinované s domácími přípravami a diskusí o nich.

Rámcový rozpis učiva:

  • četba odborné literatury
  • zpracování informací, psaní odborného textu
  • metodika odborné práce
  • práce s lidmi, komunikace
  • duševní hygiena a duchovní růst
  • různé přístupy k časovému managementu, hospodaření s časem

Název předmětu anglicky:

Basic Study Skills

Cíle:

Předmět pomůže studentům rozvinout schopnost uspořádat svůj životní styl s ohledem na stanovené priority, číst odbornou literaturu, zpracovávat informace, kriticky a tvořivě myslet a psát odborné studie. Dále jim pomůže osvojit si zásady a návyk plánování času. Povede studenty k duševní hygieně a duchovnímu růstu. Cílem předmětu je pomoci studentům, aby kvalifikovaně převzali odpovědnost za vlastní celoživotní vzdělávání a dosáhli úspěchu v harmonizaci jednotlivých oblastí života.

Způsob hodnocení:

Klasifikovaný zápočet. Známka se skládá z hodnocení pravidelných domácích příprav a písemné reflexe.

  • MacDonald, G., Uspořádej svůj svět, Praha: Návrat domů, 2003
  • Hollinger, D. P., Tři „H“ křesťanského zrání, The Reformed Journal, 1987, str. 12-16 (český překlad)
  • Toman, J., Jak zlepšit organizaci a techniku duševní práce, Praha: Svoboda, 1984
  • Thomas, G., Posvátné stezky: devět duchovních temperamentů – jejich silné a slabé stránky, Praha: Návrat domů, 2008
  • Zielke, W., Jak číst rychleji a lépe, Praha: Svoboda, 1988
  • Zielke, W., Jak racionálně studovat, Praha: Svoboda, 1977
  • Adler, M. J., Doren, C. van, How to Read a Book, Touchstone Book, 1967
  • Friedman, Steward D., Total Leadership: Be a Better Leader, Have a Richer Life, Boston, MA: Harvard Business School Publishing, 2014
  • Rath, T., Gallup (Don Clifton), StrengthsFinder 2.0., New York, NY: Gallup Press, 2007 Ludwig, P., Konec prokrastinace, Jan Melvil Publishing, 2013 Rosling, H., Faktomluva, Jan Melvil Publishing, 2018 Alvarová, A., Průmysl lži: Propaganda, konspirace a dezinformační válka,Triton, 2017

Učitelé

Ing. Miloš Poborský
ředitel školy
Katedra obecných předmětů