Psychopatologie 2023 2
Předmět navazuje na teoretické základy probírané v psychologii osobnosti a v psychologii vývojové. Zabývá se vymezením normality a patologie lidské psychiky, probírá se etiopatogeneze psychických poruch a chorob s důrazem na sociální aspekty. Dále jsou představeny jednotlivé psychické poruchy a choroby včetně poruch v dětském věku a dospívání a způsoby jejich prevence.
Rámcový rozpis učiva:
- koncepce předmětu, pojetí normy, etiopatogeneze duševních poruch, poruchy jednotlivých psychických funkcí
- demence, mentální retardace, pervazivní vývojové poruchy
- psychotické poruchy, poruchy nálad, afektivní poruchy
- neurotické poruchy
- sebevražedné jednání
- poruchy příjmu potravy
- poruchy osobnosti,
- agresivní chování, jeho příčiny a varianty
- poruchy chování v dětském věku a v dospívání
- závislosti na alkoholu, nealkoholových psychoaktivních látkách, behaviorální závislosti a impulsivní poruchy
- poruchy sexuálního chování
- základy psychologie zdraví – podstata stresu, frustrace, deprivace, psychických konfliktů, syndromu vyhoření a důsledky působení náročných situací
- koncept duševního zdraví a koncept kvality života, duševní hygiena a prevence psychických poruch
Název anglicky:
Psychopathology
Cíle:
Student si osvojí nejzákladnější poznatky z oboru psychopatologie, umí popsat jednotlivé typy psychických poruch, pochopit příčiny psychických obtíží i možnosti jejich řešení a naučit se věcně argumentovat a komunikovat s odborníky klinických profesí. Student dovede zaujmout odpovědný postoj k pacientům či klientům, jimž bude ve své pastorační praxi pomáhat, uvědomuje si své profesní hranice a meze a je schopen vlastní autoreflexe. Student zná způsoby prevence duševních poruch, základní koncept duševního zdraví a koncept kvality života, základní opatření duševní hygieny i sociální důsledky jednotlivých psychických onemocnění. Osvojí si zásady duševní hygieny pro uplatnění ve svém osobním životě i v pastorační praxi.
Metoda výuky:
Přednášky s prezentací, samostudium materiálů.
Hodnocení:
Zápočet a zkouška:
Zápočet je udělen na základě práce v hodinách a písemné práce na zadané téma. Zkouška prověřuje znalosti, které si studenti osvojí v rámci přednášek a četbou studijní literatury.
- Dušek K., Večeřová-Procházková A., Diagnostika a terapie duševních poruch, Praha: Portál, 2015
- Americká psychiatrická asociace, DSM-5. Diagnostický a statistický manuál duševních poruch, Praha: Hogrefe-Testcentrum, 2013
- Křivohlavý, J., Psychologie zdraví, Praha: Portál, 2001
- McWilliams, N., Psychoanalytická diagnóza, Praha: Portál, 2015
- Pracovní skupina OPD, Eds., Operacionalizovaná psychodynamická diagnostika OPD-2, Prah:, Hogrefe-Testcentrum, 2013
- Yarhouse, M., Butman, R., McRay, B.W., Modern Psychopathologies, Downers Grove, IL: IVP Academic, 2016
- Vágnerová, M., Současná psychopatologie pro pomáhající profese, Praha: Portál, 2014
- Vymětal, J., Základy lékařské psychologie, Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1994