Sociální práce: sociální pracovník jako manažer
V rámci modulu se zaměříme na následující témata:
- Organizace a její kultura se zaměřením na sociální práce
- Komunitní plánování, jeho různé podoby a plánování rozvoje sociálních služeb
- Základy managementu v kontextu sociální práce
- Využití evaluace služeb
- Vedení sociální služeb a dokumentace – spisová dokumentace, tvorba standardů kvality sociálních služeb, podpora a kontrola v metodickém vedení pracovníků v přímé péči
- Konflikt jako možný zdroj růstu
- Následné vzdělávání jako možný zdroj podpory a růstu pracovníků
- Mezioborová spolupráce
- Dilemata související s nastavováním fungování organizace – tedy množství klientů nebo kvalita služeb ze všedních dilemat a strategická dilemata včetně operační strategie organizací služeb sociální práce
- Kritická sociální práce
- Dobrovolnictví a využití dobrovolníků v kontextu služeb sociální práce
- Kazuistický seminář: konflikty a řešení konfliktů I. co ve mně konflikt vyvolává, jakou mám tendenci na něj reagovat
- Kazuistický seminář: konflikty a řešení konfliktů II. jak postupovat v konfliktní situaci
- Kazuistický seminář: péče a sebepéče aneb jak je možné se starat o zaměstnance v organizaci
- Kazuistický seminář: standardy kvality sociálních služeb a jejich využití v organizaci
Název anglicky:
Social Work: Social Worker as a Manager
Cíle:
Cílem modelu je představit studentům základy vedení organizace a základy plánování a evaluace služeb. Smyslem není získání dostačujících znalostí, ale základního přehledu, na který by v případě zastávání vedoucích pozic mohli navázat. Níže jsou specifikovány očekávané postoje, dovednosti a znalosti.
Znalosti:
- Student zná obsah termínu management a roli vedoucího
- Student zná oblasti kritické sociální práce a její důležitost pro obor
- Student zná základy evaluačního výzkumu, resp. jeho použití pro ověřování potřebnosti služeb a efektivnosti služeb
Dovednosti:
- Student dovede základně pracovat s konfliktem ve smyslu jeho deeskalace
- Student dovede formulovat základní rozvojový vzdělávací plán
- Student dovede kriticky nahlížet na výkon sociální práce, dovede pojmenovat oblasti, které se pojí s mocí nad klienty
Metoda výuky:
- Přednáška
- Diskuse ve velké skupině
- Práce ve trojicích
- Nácvik ve dvojicích s následnou reflexí
Hodnocení:
Předmět je uzavřen klasifikovaným zápočtem.
- Hora, O., Suchanec, M., Žižlavský, M., Evaluační výzkum, Brno: MUNI Press, 2014
- Kolektiv autorů, Management a kvalita sociálních služeb, Tábor: APSS ČR, 2020
- Musil, L., Ráda bych Vám pomohla, ale…, Brno: Marek Zeman, 2004
- Role sociálního pracovníka, Tábor: APSS ČR, 2020