Sociální politika: evropská sociální problematika 2023

V rámci předmětu se výuka a diskuze bude zaměřovat na následující témata:

  • Sociální politika EU – základní pilíře, cíle, principy a zásady, základní doktríny a dokumenty.
  • Struktura EU – Evropská rada, parlament, komise, soudní dvůr, sociální výbor
  • Azylová a přistěhovalecká politika EU – cíle a základní principy, nástroje pomoci.
  • Význam Schengenského prostoru pro migrační a azylovou politiku.
  • Lidská práva v EU – Evropská úmluva a lidských právech, Evropský soud pro lidská práva a jeho význam pro zajišťování lidských práv na území EU
  • Evropská bezpečnostní politika – cíle společné zahraniční a bezpečnostní politiky, společné strategie, a spolupráce
  • Význam Maastrichtské smlouvy a dalších navazujících dokumentů pro sociální politiku EU
  • Pozitiva a negativa členství v EU z hlediska sociální politiky a zachování identity národa
  • Fondy EU – Fond sociální soudržnosti, Fond sociální solidarity, Evropský sociální fond, Evropský fond pro regionální rozvoj
  • Úvod do tématu strategické plánování rozvoje sociální sítě metodou komunitního plánování – terminologie, zákonné požadavky, rozvoj jako nástroj zajištění sociální pomoci státu
  • Strategické plánování sociální sítě v ČR
  • Střednědobé plánování rozvoje sociálních služeb – teorie a praxe
  • Komunitní plánování a jeho význam pro oblast sociálních služeb
  • Proces komunitního plánování – teorie a praxe, hodnocení a evaluace procesu komunitního plánování

Název anglicky:

Social Policy: European Social Policy

Cíle:

Cílem modulu je, aby studenti získali povědomí o sociální politice v rámci Evropské unie. Studenti budou vedeni, aby kriticky srovnávali aktuální platné nástroje sociální politiky ČR s ostatními členskými státy EU, vyhodnocovali jednotlivé odlišnosti, porovnávali dobrou praxi a vyhodnocovali nové trendy. Zároveň se se studenty zaměříme na témata společné zahraniční a bezpečností politiky ve vztahu k migrační a uprchlické situaci. Budeme se zabývat mezinárodními smlouvami o lidských právech.

Součástí předmětu bude i část týkající se tvorby strategických dokumentů ČR metodou komunitního plánování, jako nedílné součásti rozvoje funkční sociální sítě služeb a pomoci na území ČR.

Postoje:

  • Student je schopen vnímat sociální politiku ČR v kontextu evropské sociální politiky EU.
  • Student je schopen orientovat se v rozdílných systémech vybraných zemí, pojmenovávat specifika a z nich pramenící pozitiva či negativa pro předávání případné participace mezi naší zemí a ostatními státy EU.
  • Student si uvědomuje svůj postoj k základním cílům sociální politiky EU, tj k vyšší zaměstnanosti, rovnějšímu postavení žen a mužů na trhu práce, podpoře vzdělávání, rozvoji kvalifikace obyvatel EU a dalším.
  • Student umí rozlišit specifika jednotlivých zemí s ohledem na demografický vývoj, politickou doktrínu, makroekonomické faktory, tradice a další aspekty.
  • Student si uvědomuje, že proces tvorby strategických dokumentů státu i dílčích samosprávných celků je důležitým nástrojem rozvoje společnosti.

Znalosti:

  • Student zná základní historii vzniku EU.
  • Student zná organizační strukturu EU, její orgány a jejich hlavní funkce.
  • Student se orientuje v problematice migrační politiky EU – zná a umí vyjmenovat základní zásady, principy pomoci a podpory migrantů.
  • Student se orientuje v problematice pracovního práva EU – umí vyjmenovat základní společné principy pracovního práva, uznávání kvalifikačních předpokladů, zná síť aktérů pro pomoc při zaměstnávání pracovníků v rámci EU, zná podpůrné programy na podporu zaměstnávání pracovníků členských států EU.
  • Student se orientuje v problematice společné zahraniční a bezpečnostní politiky – zná základní společné strategie a participační programy.
  • Student zná a umí srozumitelně vysvětlit principy tvorby strategických dokumentů.
  • Student zná a umí vysvětlit proces komunitního plánování.

Dovednosti:

  • Student umí přehledně a stručně pojmenovat základní strukturu EU, její hlavní aktéry a jejich význam pro fungování EU.
  • Student umí stručně a srozumitelně popsat hlavní pilíře sociální politiky EU, zásady a základní dokumenty EU, které se týkají sociální politiky.
  • Student umí kriticky přemýšlet o specifických rozdílech jednotlivých vybraných zemích v oblasti sociální politiky, tedy přístupy k zejména následujícím otázkám řešení migrační politiky, pracovní politiky, důchodové politiky, dlouhodobé péče.
  • Student umí jmenovat fondy EU a jejich význam pro rozvoj členských zemí EU.
  • Student umí jmenovat některá lidská práva zakotvená v dokumentech EU, umí tato práva rozlišit a popsat aspekty jejich významu v kontextu s ochranou práv obyvatel ČR.
  • Student je schopen sestavit na základě vstupních dat základní priority a opatření v rámci komunitního plánování.

Metoda výuky:

  • Interaktivní přednáška
  • Diskuze
  • Cvičení ve skupině
  • Samostudium a vypracování předem zadaných úkolů

Hodnocení:

Předmět je hodnocen klasifikovaným zápočtem.

Studijní literatura a pomůcky:

  • Kol. autorů, Management a kvalita sociálních služeb, Tábor: APSS ČR, 2020
  • Pilát, M., Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi, Praha: Portál, 2015
  • Smekal, H., Lidská práva v Evropské unii, Brno: Masarykova univerzita, 2009
  • Svobodová, M., Občanství Evropské unie, Praha: Auditorium, 2021
  • Šlosarčík, I., Právní a politický rámec Evropské unie, Praha: Wolters Kluwer, 2020

Sekundární literatura:

  • Břicháček, T., Unie ve víru migrační krize, Institut Václava Klause, 2016
  • Čámský, P., Sembdner, J., Krutilová, D., Sociální služby v ČR v teorii a v praxi, Praha: Portál, 2011
  • Kunertová, T., Pracovník v Evropské unii, Praha: Leges, 2018
  • Malík, L., Holasová, Kvalita v sociální práci a sociálních službách, Praha: GRADA, 2014
  • Strejček, P., Broul, D., Janega, J., Evropa spolu, Olomouc: UPOL, 2022
  • Zatloukal, L., Plánování rozvoje sociálních služeb metodou komunitního plánování, Olomouc: UPOL, 2008

  • Amsterdamská smlouva
  • Evropská sociální charta
  • Evropský sociální program
  • Charta základních lidských práv pracujících EU
  • Směrnice evropského parlamentu k aktuálně probírané výukové látce
  • Zelená a Bílá kniha