Sociální politika: evropská sociální problematika 2023
V rámci předmětu se výuka a diskuze bude zaměřovat na následující témata:
- Sociální politika EU – základní pilíře, cíle, principy a zásady, základní doktríny a dokumenty.
- Struktura EU – Evropská rada, parlament, komise, soudní dvůr, sociální výbor
- Azylová a přistěhovalecká politika EU – cíle a základní principy, nástroje pomoci.
- Význam Schengenského prostoru pro migrační a azylovou politiku.
- Lidská práva v EU – Evropská úmluva a lidských právech, Evropský soud pro lidská práva a jeho význam pro zajišťování lidských práv na území EU
- Evropská bezpečnostní politika – cíle společné zahraniční a bezpečnostní politiky, společné strategie, a spolupráce
- Význam Maastrichtské smlouvy a dalších navazujících dokumentů pro sociální politiku EU
- Pozitiva a negativa členství v EU z hlediska sociální politiky a zachování identity národa
- Fondy EU – Fond sociální soudržnosti, Fond sociální solidarity, Evropský sociální fond, Evropský fond pro regionální rozvoj
- Úvod do tématu strategické plánování rozvoje sociální sítě metodou komunitního plánování – terminologie, zákonné požadavky, rozvoj jako nástroj zajištění sociální pomoci státu
- Strategické plánování sociální sítě v ČR
- Střednědobé plánování rozvoje sociálních služeb – teorie a praxe
- Komunitní plánování a jeho význam pro oblast sociálních služeb
- Proces komunitního plánování – teorie a praxe, hodnocení a evaluace procesu komunitního plánování
Název anglicky:
Social Policy: European Social Policy
Cíle:
Cílem modulu je, aby studenti získali povědomí o sociální politice v rámci Evropské unie. Studenti budou vedeni, aby kriticky srovnávali aktuální platné nástroje sociální politiky ČR s ostatními členskými státy EU, vyhodnocovali jednotlivé odlišnosti, porovnávali dobrou praxi a vyhodnocovali nové trendy. Zároveň se se studenty zaměříme na témata společné zahraniční a bezpečností politiky ve vztahu k migrační a uprchlické situaci. Budeme se zabývat mezinárodními smlouvami o lidských právech.
Součástí předmětu bude i část týkající se tvorby strategických dokumentů ČR metodou komunitního plánování, jako nedílné součásti rozvoje funkční sociální sítě služeb a pomoci na území ČR.
Postoje:
- Student je schopen vnímat sociální politiku ČR v kontextu evropské sociální politiky EU.
- Student je schopen orientovat se v rozdílných systémech vybraných zemí, pojmenovávat specifika a z nich pramenící pozitiva či negativa pro předávání případné participace mezi naší zemí a ostatními státy EU.
- Student si uvědomuje svůj postoj k základním cílům sociální politiky EU, tj k vyšší zaměstnanosti, rovnějšímu postavení žen a mužů na trhu práce, podpoře vzdělávání, rozvoji kvalifikace obyvatel EU a dalším.
- Student umí rozlišit specifika jednotlivých zemí s ohledem na demografický vývoj, politickou doktrínu, makroekonomické faktory, tradice a další aspekty.
- Student si uvědomuje, že proces tvorby strategických dokumentů státu i dílčích samosprávných celků je důležitým nástrojem rozvoje společnosti.
Znalosti:
- Student zná základní historii vzniku EU.
- Student zná organizační strukturu EU, její orgány a jejich hlavní funkce.
- Student se orientuje v problematice migrační politiky EU – zná a umí vyjmenovat základní zásady, principy pomoci a podpory migrantů.
- Student se orientuje v problematice pracovního práva EU – umí vyjmenovat základní společné principy pracovního práva, uznávání kvalifikačních předpokladů, zná síť aktérů pro pomoc při zaměstnávání pracovníků v rámci EU, zná podpůrné programy na podporu zaměstnávání pracovníků členských států EU.
- Student se orientuje v problematice společné zahraniční a bezpečnostní politiky – zná základní společné strategie a participační programy.
- Student zná a umí srozumitelně vysvětlit principy tvorby strategických dokumentů.
- Student zná a umí vysvětlit proces komunitního plánování.
Dovednosti:
- Student umí přehledně a stručně pojmenovat základní strukturu EU, její hlavní aktéry a jejich význam pro fungování EU.
- Student umí stručně a srozumitelně popsat hlavní pilíře sociální politiky EU, zásady a základní dokumenty EU, které se týkají sociální politiky.
- Student umí kriticky přemýšlet o specifických rozdílech jednotlivých vybraných zemích v oblasti sociální politiky, tedy přístupy k zejména následujícím otázkám řešení migrační politiky, pracovní politiky, důchodové politiky, dlouhodobé péče.
- Student umí jmenovat fondy EU a jejich význam pro rozvoj členských zemí EU.
- Student umí jmenovat některá lidská práva zakotvená v dokumentech EU, umí tato práva rozlišit a popsat aspekty jejich významu v kontextu s ochranou práv obyvatel ČR.
- Student je schopen sestavit na základě vstupních dat základní priority a opatření v rámci komunitního plánování.
Metoda výuky:
- Interaktivní přednáška
- Diskuze
- Cvičení ve skupině
- Samostudium a vypracování předem zadaných úkolů
Hodnocení:
Předmět je hodnocen klasifikovaným zápočtem.
Studijní literatura a pomůcky:
- Kol. autorů, Management a kvalita sociálních služeb, Tábor: APSS ČR, 2020
- Pilát, M., Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi, Praha: Portál, 2015
- Smekal, H., Lidská práva v Evropské unii, Brno: Masarykova univerzita, 2009
- Svobodová, M., Občanství Evropské unie, Praha: Auditorium, 2021
- Šlosarčík, I., Právní a politický rámec Evropské unie, Praha: Wolters Kluwer, 2020
Sekundární literatura:
- Břicháček, T., Unie ve víru migrační krize, Institut Václava Klause, 2016
- Čámský, P., Sembdner, J., Krutilová, D., Sociální služby v ČR v teorii a v praxi, Praha: Portál, 2011
- Kunertová, T., Pracovník v Evropské unii, Praha: Leges, 2018
- Malík, L., Holasová, Kvalita v sociální práci a sociálních službách, Praha: GRADA, 2014
- Strejček, P., Broul, D., Janega, J., Evropa spolu, Olomouc: UPOL, 2022
-
Zatloukal, L., Plánování rozvoje sociálních služeb metodou komunitního plánování, Olomouc: UPOL, 2008
- Amsterdamská smlouva
- Evropská sociální charta
- Evropský sociální program
- Charta základních lidských práv pracujících EU
- Směrnice evropského parlamentu k aktuálně probírané výukové látce
- Zelená a Bílá kniha