Gerontologie

V rámci předmětu se výuka a diskuze bude zaměřovat na zejména na následující témata:

  • Stáří – definice, vymezení věkové struktury, rozdíl mezi pojmy stáří a stárnutí
  • Geriatrické syndromy – tělesné, duševní, společenské syndromy
  • Začleňování seniora do společnosti – finanční problematiky, autonomie a soběstačnost, motivace a aktivizace
  • Specifika komunikace se seniory – komunikační bariéry, základní komunikační pravidla pro práci se seniory
  • Demence – definice, úvod do problematiky, rizikové faktory vzniku demence, základní příznaky demence
  • Specifika některých onemocnění demence – Alzheimerova choroby, vaskulární demence, Parkinsonova choroba, další choroby (Frontoterporální degenerace, Demence s Lewyho tělísky, Huntigtonova choroba, Creutzfeld-Jakobova nemoc, Alkoholová demence …)
  • Základní komunikační dovednosti při práci s osobou trpící demencí
  • Kvalita života seniorů a osob s demencí

Název anglicky:

Gerontology

Cíle:

Cílem předmětu je prohloubení teoretických i praktických znalostí a dovedností v oblasti stáří, stárnutí a specificky i o demenci, jako aktuálně primárně řešenou problematikou seniorů nejen v sociálních službách.

Stárnutí populace jako současný trend demografické křivky udává nutný směr zaměření každého sociálního pracovníka, který musí být schopen adekvátně posoudit specifickou situaci starších spoluobčanů s ohledem na jejich současné potřeby, ale i očekávání a schopnosti.

Cílem předmětu je rozšířit znalosti a zároveň umožnit studentům čerpat praktické zkušenosti z terénu. Součástí předmětu nebude jen teoretická výuka, ale i exkurze, stáže a cvičení, jako příprava na přímou práci se seniory.

Postoje:

  • Student si je vědom svých znalostí a dovedností v oblasti gerontologie a je schopen přijímat a vnímat nové trendy a posuny v této oblasti.
  • Student je vnímavý vůči projevům osob z cílové skupiny seniorů.
  • Student si je vědom specifik u osob seniorského věku, je schopen tato specifika zohlednit při přímé práci s cílovou skupinou, zejména s důrazem na významnost začleňování seniorů do společnosti.

Znalosti:

  • Student zná rozdíly mezi tělesnými, duševními a emočními gerontologickými syndromy a je schopen je stručně popsat a vysvětlit.
  • Student umí vysvětlit a popsat biologické, sociální, psychologické a spirituální potřeby člověka a vztáhnout je na specifika seniorů.
  • Student umí jmenovat některé z příčin sociální izolace seniorů.
  • Student zná síť sociální pomoci ČR zaměřenou na cílovou skupinu seniorů.
  • Student zná základní rozlišení projevů demence.
  • Student zná a rozlišuje specifické projevy u některých onemocnění demence – zejména Alzheimerovy Parkinsonovy choroby, Vaskulární demence, Demence s Lewyho tělísky, Pikovo onemocnění, Alkoholové demence, Huntingtonovy choroby a dalších.
  • Student zná základní pravidla pro vedení verbální komunikace s osobou trpící demencí.

Dovednosti:

  • Student umí vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými typy demencí.
  • Student umí vysvětlit základní pravidla pro komunikaci s osobou trpící demencí, umí odhalit možné komunikační bariéry a k nim nastavit vhodnější formu efektivní komunikace.
  • Student umí dát přiměřenou míru podpory osobě trpící demencí, případně rodinným příslušníkům osoby, která trpí demencí.
  • Student je schopen vybrat vhodné preventivní prvky na ochranu osoby trpící demencí (např. prvky na podporu bezpečné domácnosti, případně vhodné kompenzační pomůcky apod.).
  • Student je schopen vyhledat přiměřenou podporu a pomoc v případě, že není schopen použít alternativní formu komunikace.

Metoda výuky:

  • Interaktivní přednáška
  • Diskuze
  • Cvičení ve skupině

Hodnocení:

Předmět je hodnocen zápočtem. Ten je udělen na základě aktivní účasti na hodinách, splnění předepsané četby a závěrečného testu.

Prameny:

  • Čevela, R., Sociální gerontologie, Praha: GRADA, 2014
  • Jirák, R., Demence a jiné poruchy paměti, Praha: Grada, 2009
  • Krahulcová, B., Ondrušková, J., Gerontologie pro sociální práci, Praha: Karolinum, 2020

Sekundární literatura:

  • Hauke, M., Když do života vstoupí demence, Tábor: APSS ČR, 2017
  • Malíková, E., Péče o seniory v pobytových zařízeních sociálních služeb, Praha: GRADA, 2020
  • Šáteková L., a kol., Demence hodnotící techniky a nástroje, Praha: GRADA, 2021
  • Zgola, J., M., Úspěšná péče o člověka s demencí, PSYCHE, 2003