Pastorační dovednosti 2023 1

Předmět je koncipován jako úvodní kurz integrující teologicko-antropologické a psychosociální základy mezilidské komunikace. Cílem předmětu je výuka základních teoretických pojmů a konceptů a vedení studentů k jejich aplikaci a k osvojení si základních komunikačních a pastoračních dovedností. Při výuce se kromě přednášení využívá individuální sebezkušenostní práce studentů ve formě praktických cvičení a následných osobních reflexí, dále skupinová práce studentů, vedení vzájemných rozhovorů a poskytování zpětné vazby.

Rámcový rozpis učiva:

  • teologicko-antropologické základy komunikace
  • základní koncepty komunikace
  • neverbální komunikace, emoce
  • verbální komunikace, sebepojetí a sebevyjádření, základní pravidla komunikace
  • aktivní naslouchání, analýza slovní komunikace, empatie, zpětná vazba
  • komunikační styly
  • základní pastorační dovednosti
  • proces rozhovoru
  • modely vedení rozhovoru a jejich aplikace
  • specifika krizových rozhovorů

Název anglicky:

Counseling Skills

Cíle:

Student po úspěšném absolvování předmětu:

  • rozumí základním pojmům mezilidské komunikace a umí je správně používat a aplikovat
  • prokáže schopnost reflexe, sebereflexe a sebe-evaluace
  • dokáže srozumitelně vyjadřovat své myšlenky, emoce, přání, cíle
  • prokáže schopnost aktivně a empaticky naslouchat, dávat zpětnou vazbu, klást otázky
  • teoreticky zná několik modelů procesu rozhovoru a na jejich základě se dokáže zorientovat v procesu konkrétního rozhovoru a dokáže ho konceptualizovat z několika různých pohledů.
  • dokáže aplikovat alespoň dva z modelů při vedení rozhovorů
  • dovede lépe vést rozhovory včetně iniciování rozhovoru, dojednávání zakázky, aktivního a empatického naslouchání a dávání odezev, stanovení témat a problému, uvědomování si svých zodpovědností a svých limit a další
  • prokáže schopnost nechat se formovat v oblasti základních postojů, jako je úcta a vědomí důstojnosti každého člověka, hodnotová orientace, etické uvědomění, sociální cítění, osobní spiritualita a rozvoj charakteru

Metoda výuky:

Při výuce se kromě přednášení využívá individuální sebezkušenostní práce studentů ve formě praktických cvičení a následných osobních reflexí, dále skupinová práce studentů, vedení vzájemných rozhovorů a poskytování zpětné vazby.

Hodnocení:

Předmět je hodnocen klasifikovanými zápočty na základě následujících výstupů:

  • praktická cvičení a aktivita během výuky (10%)
  • četba (10%)
  • průběžné testy ověřující znalost základních pojmů předmětu (20%)
  • osobní reflexe a domácí cvičení (20%)
  • audionahrávky rozhovorů a jejich zpracování (40%)

Klasifikace v 1. semestru vychází z hodnocení průběžných testů, osobních reflexí, audionahrávky rozhovoru a jeho zpracování, reflexe četby a aktivity studentů při cvičení v hodinách. Klasifikace v 2. semestru vychází z hodnocení osobních reflexí, domácích cvičení, vedení a zpracování rozhovorů, četby a aktivity studentů při hodinách.

  • Benner, D., Strategic pastoral counseling, Grand Rapids: Baker Book House, 1992
  • Carkhuff, R. R., Benoid, D., The Art of Helping, 10. ed., Amherst, MA: HRD Press, 2019
  • Carkhuff, R. R., The Student Workbook for The Art of Helping, 9. ed, Amherst, MA: HRD Press, 2009
  • Egan, G., The Skilled Helper. A Problem-Managment Approach to Helping, Pacific Grove, CA: Brooks/Cole, 1998
  • Křivohlavý, J., Povídej – naslouchám, Praha: Karmelitánské nakladatelství, 2010
  • McMinn, M., Sin and Grace in Christian Counseling, Madison, WI:IVP, 2008
  • Miller, S., Miller, P., Nunnally, E., Wackman, D., Talking and listening together, Colorado Interpersonal Communications program, 1999
  • Powlison, D., Seeing with New Eyes, Phillipsburg, NJ: PkR Publishing Com, 2003 (vybrané ka1pitoly)
  • Powlison, D., Speaking truth in love. Counsel in Comunity, Greensboro, NC: New Growth Press, 2005 (vybrané kapitoly)
  • Timuĺák, L., Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru. Integrativní rámec, 2. vyd., Praha: Portál, 2014
  • Thun, F. S., Jak spolu komunikujeme? Překonávání nesnází při dorozumívání, Praha: Grada, 2005
  • Tripp, P. D., Nástroj v Božích rukou, Praha: Návrat domů, 2002

Učitelé

Mgr. Štěpánka Paluchníková
Katedra systematické teologie, Katedra pastorace a psychologie, Katedra obecných předmětů
PhDr. Dalimil Staněk, Ph.D., DiS.
Katedra systematické teologie, Katedra pastorace a psychologie, Katedra obecných předmětů
Mgr. Dana Staňková, DiS.
Praxe, Katedra systematické teologie, Katedra praktické teologie, Katedra pastorace a psychologie, Katedra sociální práce, Katedra obecných předmětů
Katedra pastorace a psychologie