Praxe souvislá kazatelská TPČ-TB

Souvislá praxe kazatelská završuje praxe studentů teologického zaměření studijního programu teologická a pastorační činnost (TPČ-TA, TPČ-TB). Spočívá v aktivním zapojení ve sboru odlišném od toho, v němž student běžně působí, pozorování služby sboru a čase tráveném s místním kazatelem, který studenta seznamuje s náplní své práce a chodem sboru. Během této praxe a při její reflexi student zužitkovává dosud získané vzdělání a zkušenosti a získává ucelenější představu o náplni povolání kazatele (pastora, vedoucího sboru), bez ohledu na to, zda se pro toto povolání v budoucnu rozhodne. Součástí praxe je i seminář, který má charakter informativní, organizační, prezentační a supervizní.

U souvislé praxe kazatelské se počítá, že probíhá pokud možno uceleně v omezeném časovém úseku. Během časového úseku se student potřebuje seznámit s co největší šíří služby daného sboru a práce kazatele. Rozložení praxe v čase se proto přizpůsobuje zejména tomuto požadavku. V každém jednotlivém případě pak bude tento úsek jinak dlouhý a složení jednotlivých činností se bude lišit. Konkrétní podobu schvaluje pověřený učitel praxe před uzavřením smlouvy a s ohledem na konkrétní situaci studenta a vybraný sbor.

Platí, že i tato praxe (byť poněkud jinak než zbývající povinné praxe) rozvíjí požadované kompetence ve většině cílových oblastí. Mezi obvyklé typy činností pak patří tyto:

  • Vyučování a služba slovem – biblické hodiny, vyučování na skupince, křestní příprava, učednictví, kurzy, atp.
  • Misie a evangelizace – místní i mezinárodní
  • Pastorační péče – osobní rozhovory a vedení, vedení skupinky atp.
  • Služba v generačních skupinách – děti, dorost, mládež, matky, senioři atp.
  • Sociální oblast – práce s ohroženými skupinami, riziková mládež a děti, zdravotně a mentálně postižení, senioři, menšiny a okrajové skupiny, pachatelé trestné činnosti, závislí lidé, bezdomovci, atp.
  • Kaplanská služba – vězeňství, nemocnice
  • Problematika členů jiných náboženství a sekt a jejich rodinných příslušníků.
  • Organizace a administrativa – pořádání akcí, propagace, hospodaření, komunikace s veřejností, vedení týmu atp.

Cíle:

Cílem praxe je, aby studenti:

  • Pod vedením zkušeného kazatele poznali běžnou sborovou práci a vyzkoušeli si jednotlivé kompetence kazatele.
  • Viděli práci kazatele v co největší šíři, měli možnost s ním o službě mluvit jeho a získali cenné informace a zkušenosti vycházející z letité praxe.
  • Získávali informace o spektru církví a (křesťanských) organizací, které nabízejí zaměstnání na pozicích, na něž se připravují. Studenti se seznamují s provozem v některých z těchto zařízení, způsoby a metodami jejich fungování a s problémy, které řeší.
  • Rozvíjeli po praktické stránce kompetence související s profilem absolventa a teoretickou částí studia.
  • Mohli uplatňovat získané teoretické poznatky a prakticky si vyzkoušeli metody a znalosti, se kterými se seznámili v teoretické části studia a uplatnili je v reálném prostředí.
  • Učili se pod odborným vedením propojovat teoretické poznatky s praktickými zkušenostmi, reflektovat zkušenosti a zpracovávat svoje emoce a zážitky související s praxí.
  • Poznali svoje silné i slabší stránky, kompetence i limity, oblasti vhodné pro jejich kariérní směřování i oblasti, ve kterých nechtějí a nemohou pracovat.
  • Prohlubovali své schopnosti pracovat pod odborným vedením, spolupracovat v týmu pracovníků i pracovat samostatně ve vedoucí pozici.

Metoda výuky:

Praxe. Souvislá praxe kazatelská probíhá ve vybraném sboru, který ideálně patří k denominaci studenta, ale je typově odlišný (velikostí, složením, způsobem služby či zbožnosti). Náplň praxe vychází z domluvy studenta s konkrétním kazatelem a definovaná v předběžném plánu praxe (schváleným pověřeným učitelem) a smlouvou o praxi (podepsanou studentem, pověřeným učitelem, vedoucím praxe, resp. kazatelem sboru). Během praxe si student píše poznámky formou deníku a po jejím skončení dodá požadované dokumenty (zpráva o praxi, hodnocení studujícího).
Během praxe se student snaží seznámit s prací kazatele (pastora, vedoucího sboru) v co možná největší šíři. Ideálně by měl projít následujícími oblasti sborové práce (s možností pozorovat, ptát a případně se i zapojit):

  • Aktivní zapojení do běžného života sboru pod vedením kazatele
  • Vyučování a služba slovem – podle možností student poslouží kázáním, vedením bohoslužby, vyučováním na biblické hodině či skupince.
  • Pastorační péče – student se spolu s kazatelem zúčastní pastorační návštěvy.
  • Služba v generačních skupinách – pozorování, aktivní zapojení.
  • Vedení – student se zúčastní jednání vedení sboru (schůze starších, týmů vedení)
  • Organizace a administrativa – student se seznámí s administrativními úkoly kazatele: sborová kartotéka, korespondence, prezentace sboru (web, soc. sítě, tradiční média, bannery, veřejné události, apod.), hospodaření, kniha majetku, formuláře pro svatby atp.
  • Student se zapojí do sborové misie a evangelizace.
  • Student se zapojí do diakonské práce sboru.
  • Student se dle možností zúčastní i mimořádných událostí sboru – pohřeb, křest, požehnání atp.

Seminář. Součástí souvislé praxe je i seminář, který má charakter informativní, organizační, prezentační a supervizní. Náplň semináře tvoří hodnocení průběhu praxe, reflexe zážitků a analýza problémů, se kterými se studenti na praxi setkali. Nabízena je též supervize odborné praxe studentů, která probíhá v malé supervizní skupině pod vedením kvalifikovaného supervizora, a konzultace s učitelem zodpovědným za praxe.

Hodnocení:

Zápočet. Hodnocení praxe probíhá na základě úspěšně zvládnutých bodů v následujícím procesu:

  • před započetím praxe student vypracuje předběžný plán praxe, na němž se dohodne s učitelem zodpovědným za jeho praxe
  • následně před započetím samotné praxe předkládá smlouva o praxi podepsanou studentem, zodpovědným učitelem ETS a vedoucím praxe na dohodnutém pracovišti (kazatelem sboru)
  • absolvování praxe v plném rozsahu
  • v průběhu praxe si student píše poznámky formou deníku
  • po ukončení praxe předkládá zprávu z praxe a hodnocení vedoucího praxe (kazatele sboru)
  • aktivní účast na semináři (plánování a reflexe praxe) a supervizních setkáních
  • vedení portfolia, do kterého si student zakládá výše uvedené dokumenty

K posuzování a hodnocení úspěšnosti v praktických dovednostech je používána soustava kompetencí vycházející z kompetencí definovaných v profilu absolventa. Mezi ně patří zejména:

  • kompetence práce s Písmem: schopnost vykládat Bibli, rozumět ji v kontextu a vysvětlovat dalším
  • kompetence inspirativně kázat a vyučovat: schopnost komunikace v různém prostředí; rétorické a liturgické dovednosti; promýšlení a sestavení projevu či prezentace
  • kompetence práce v týmu a vést: rozvoj vztahů, organizační a manažerské schopnosti, příprava a řízení jednání, schopnost spolupracovat v týmu pracovníků a vést
  • kompetence vykonávat pastorační činnost: rozvíjet vlastní komunikační, psychosociální a pastorační dovednosti v přímé práci s lidmi různých věkových skupin, naučit se vést pastorační rozhovory, uplatňovali strategie řešení konfliktů, pomoci lidem v krizi, ověřit si v praxi zásady péče o nemocné a postižené
  • kompetence mimocírkevního přesahu: rozumět dnešní společnosti, získat multikulturní a multináboženskou zkušenost, schopnost zaujmout etické stanovisko ve světle Písma a prezentovat ho v konkrétní situaci
  • kompetence osobního růstu: schopnost budovat svůj charakter, objevovat a užívat svá duchovní obdarování, naučit se užívat zásady časového managementu a duševní hygieny

U této praxe se nepočítá, že by ji studenti kombinovaného studia mohli vykonávat v rámci své práce nebo služby na sboru. Praxi plní podobně jako studenti v prezenční formě studia. Konkrétní situaci a nastavení praxe posuzuje individuálně učitel pověřený vedením praxí.

  • Černý, P. Teologie a praxe služby pastýře. ETS: Praha, 2018
  • Kopřiva, K., Lidský vztah jako součást profese, 2. vyd., Praha, Portál, 2006.

Učitelé

Mgr. Pavel Paluchník, Ph.D.
Katedra biblických studií, Katedra systematické teologie, Katedra praktické teologie
Mgr. Jan Valeš, Ph.D.
Katedra systematické teologie, Katedra praktické teologie, Katedra obecných předmětů
Katedra praktické teologie