Praxe souvislá specializační v sociální práci
Souvislá praxe umožňuje studentům díky svému celistvému charakteru v týdenních blocích lépe poznat a zapojit se do chodu jednotlivých zařízení. Navazuje na odbornou výuku a reflexe z ní se stávají součástí některých vyučovacích předmětů a předmětem supervize. Specializační praxe slouží k tomu, aby student získal hlubší zkušenosti s vybranou skupinou klientů ve zvoleném sociálním zařízení. Doporučuje se, aby tato praxe souvisela s tématem absolventské práce.
Cíle:
Cílem souvislé specializační praxe je, aby studenti: získali větší zkušenosti s prací s vybranou skupinou klientů, které se mohou následně promítnout do jejich absolventské práce; měli možnost ověřit si své teoretické vědomosti v praxi; rozvíjet svoje komunikační a psychosociální dovednosti v přímé práci s klienty; prohlubovali své schopnosti pracovat pod odborným vedením, spolupracovat v týmu pracovníků i pracovat samostatně; měli příležitost si v praxi prověřit a prokázat svoje křesťanské etické hodnoty; učili se pod odborným vedením reflektovat zkušenosti z praxí, propojovat teoretické poznatky s praktickými zkušenostmi, rozumět cílům, hodnotám a principům pastorační práce, vnímat a reagovat na etické problémy a etická dilemata, formovat žádoucí postoje.
Rámcový rozpis praxe:
Praxe Individuální praxi student vykonává na pracovišti, které si sám zvolí po dohodě s vedoucím praxe. Zvolená praxe musí mít přímou souvislost se studovaným oborem.
Během celého studia by měl student absolvovat praxi především na těchto typech pracovišť:
sociální práce s ohroženými a zanedbávanými dětmi a jejich rodinami
sociální práce se fyzicky nebo mentálně handicapovanými dětmi, případně i s jejich rodinami
sociální práce s rizikovou mládeží (například nízkoprahové zařízení)
sociální práce s drogově závislými
sociální práce s menšinami, případně v sociálně vyloučených lokalitách
sociální práce s nositeli asociálního chování a pachateli trestné činnosti
sociální péče o seniory
sociální práce s lidmi bez domova
úřad práce, OSPOD
Seminář Součástí semináře je příprava na jednotlivé praxe, hodnocení reflexe zážitků a analýza problémů, se kterými se studenti na praxi setkali. Hlavní náplní semináře je pak supervize, která probíhá v malé supervizní skupině pod vedením kvalifikovaného supervizora.
Výstupy:
Absolvování praxe, písemné zpracování základních informací o daném pracovišti. Vypracování portfolia.
Způsob hodnocení:
Zápočet. Požadavkem je, aby studenti absolvovali praxi v rozsahu daným osnovami, absolvovali potřebný počet supervizí a aby si během svého studia ověřili kompetence pro práci sociálního pracovníka.
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. 2. vyd. Praha: Portál, 2006.