Vývojová psychologie 2023
V předmětu budou studenti seznámeni s psychickými změnami, ke kterým dochází v průběhu života jedince, získají základní poznatky o psychické ontogenezi člověka včetně vztahu mezi příčinami a následky v průběhu lidského vývoje, budou popsány a vysvětleny jednotlivé fáze životního běhu, k nimž dochází od období prenatálního až po období gerontologické. Pozornost bude věnována i některým formám ohrožení psychického vývoje a zdůrazněno bude vývojové hledisko v psychopatologii. Důraz bude kladen na tzv. humanistické vývojové teorie. Cílem výuky je umět aplikovat poznatky z vývojové psychologie do vlastní pastorační praxe. Předmět by měl napomáhat při vytváření jasného a stabilního pocitu vlastní identity a měl by přispět k propojení vlastních životních událostí se současným osobnostním vývojem. Student bude veden k tomu, aby si uvědomil své vlastní vývojové potřeby s ohledem na svůj věk, pohlaví a stav, které se mohou odrazit v jeho pastorační praxi. Podstatnou součástí výuky bude vedení k etické, spirituální a osobnostní sebereflexi.
Název anglicky:
Developmental Psychology
Cíle:
Cílem modulu je poskytnout studentům utříděný přehled o předmětu vývojové psychologie, klasických i moderních teoriích celoživotního vývoje i současných trendech v oboru. Studenti získají poznatky o celkové charakteristice jednotlivých stadií ontogeneze (věkových období, vývojových etap) od období prenatálního až po období gerontopsychologické. Budou umět popsat a vysvětlit psychické změny, k nimž dochází v průběhu života jedince, budou znát vnější a vnitřní faktory ovlivňující utváření osobnosti a její seberegulační mechanismy. Modul je zaměřen i na objasnění vývojového hlediska v psychopatologii a aplikaci poznatků z vývojové psychologie do vlastní pastorační praxe.
Metoda výuky:
- Monologická (přednáška)
- Dialogická (diskuse nad tématy výuky)
- Prezentace kazuistik z odborné praxe přednášející
Hodnocení:
Zkouška. Ústní, případně písemná zkouška hodnotí
- zpracování dílčích tematických úkolů
- znalosti studentů získané v přednáškách a ze studia literatury
Povinná:
- Langmeier, J., Krejčířová, D., Vývojová psychologie, Praha: Grada, 2007 (a další aktualizovaná vydání) Thorová, K., Vývojová psychologie, Praha: Portál, 2015
- Vágnerová, M., Vývojová psychologie, Praha: Portál, 1997 (a další aktualizovaná vydání)
(postačuje jedna z uvedených monografií)
Doporučená:
- Adler, A., Psychologie dětí, Praha: Práh, 1994
- Atkinson, R. a kol., Psychologie, Praha: Victoria Publishing, 1995
- Blatný, M. a kol., Psychologie osobnosti, Praha: Grada, 2010, kapitola 7.
- Haškovcová, H., Fenomén stáří, Praha: Pyramida, 1997
- Langmeier, J., Matějček, Z., Počátky našeho duševního života, Praha: Panorama 1986
- Lucasová, E., Logoterapie ve výchově, Praha: Portál, 1997
- Macek, P., Adolescence, Praha: Portál, 2003
- Stuart, H. I., Psychologie stárnutí, Praha, Portál, 1999
- Sheehová, G.: Průvodce dospělostí, Praha: Portál, 1999
- Říčan, P., Cesta životem, Praha: Portál, 2004