Vývojová psychologie 2023

V předmětu budou studenti seznámeni s psychickými změnami, ke kterým dochází v průběhu života jedince, získají základní poznatky o psychické ontogenezi člověka včetně vztahu mezi příčinami a následky v průběhu lidského vývoje, budou popsány a vysvětleny jednotlivé fáze životního běhu, k nimž dochází od období prenatálního až po období gerontologické. Pozornost bude věnována i některým formám ohrožení psychického vývoje a zdůrazněno bude vývojové hledisko v psychopatologii. Důraz bude kladen na tzv. humanistické vývojové teorie. Cílem výuky je umět aplikovat poznatky z vývojové psychologie do vlastní pastorační praxe. Předmět by měl napomáhat při vytváření jasného a stabilního pocitu vlastní identity a měl by přispět k propojení vlastních životních událostí se současným osobnostním vývojem. Student bude veden k tomu, aby si uvědomil své vlastní vývojové potřeby s ohledem na svůj věk, pohlaví a stav, které se mohou odrazit v jeho pastorační praxi. Podstatnou součástí výuky bude vedení k etické, spirituální a osobnostní sebereflexi.

Název anglicky:

Developmental Psychology

Cíle:

Cílem modulu je poskytnout studentům utříděný přehled o předmětu vývojové psychologie, klasických i moderních teoriích celoživotního vývoje i současných trendech v oboru. Studenti získají poznatky o celkové charakteristice jednotlivých stadií ontogeneze (věkových období, vývojových etap) od období prenatálního až po období gerontopsychologické. Budou umět popsat a vysvětlit psychické změny, k nimž dochází v průběhu života jedince, budou znát vnější a vnitřní faktory ovlivňující utváření osobnosti a její seberegulační mechanismy. Modul je zaměřen i na objasnění vývojového hlediska v psychopatologii a aplikaci poznatků z vývojové psychologie do vlastní pastorační praxe.

Metoda výuky:

  • Monologická (přednáška)
  • Dialogická (diskuse nad tématy výuky)
  • Prezentace kazuistik z odborné praxe přednášející

Hodnocení:

Zkouška. Ústní, případně písemná zkouška hodnotí
- zpracování dílčích tematických úkolů - znalosti studentů získané v přednáškách a ze studia literatury

Povinná:

  • Langmeier, J., Krejčířová, D., Vývojová psychologie, Praha: Grada, 2007 (a další aktualizovaná vydání) Thorová, K., Vývojová psychologie, Praha: Portál, 2015
  • Vágnerová, M., Vývojová psychologie, Praha: Portál, 1997 (a další aktualizovaná vydání)

(postačuje jedna z uvedených monografií)

Doporučená:

  • Adler, A., Psychologie dětí, Praha: Práh, 1994
  • Atkinson, R. a kol., Psychologie, Praha: Victoria Publishing, 1995
  • Blatný, M. a kol., Psychologie osobnosti, Praha: Grada, 2010, kapitola 7.
  • Haškovcová, H., Fenomén stáří, Praha: Pyramida, 1997
  • Langmeier, J., Matějček, Z., Počátky našeho duševního života, Praha: Panorama 1986
  • Lucasová, E., Logoterapie ve výchově, Praha: Portál, 1997
  • Macek, P., Adolescence, Praha: Portál, 2003
  • Stuart, H. I., Psychologie stárnutí, Praha, Portál, 1999
  • Sheehová, G.: Průvodce dospělostí, Praha: Portál, 1999
  • Říčan, P., Cesta životem, Praha: Portál, 2004