Sociologie 2

Předmět navazuje na předmět Sociologie 1. Věnuje se zejména sociologii rodiny s přesahem do souvisejících sociologických disciplín jako je sociologie volného času, kultury, sportu, náboženství. Seznamuje také s možnostmi sociologického výzkumu, jeho interpretací a využitím v sociální a pastorační práci. Nedílnou součástí je využití odborné literatury a internetových zdrojů.

Okruhy témat:

  • Rodina jako instituce a její vývojové změny
  • Základní teorie rodiny
  • Odraz sociální nerovnosti v rodině
  • Sexuální revoluce a jejich dopad na společnost a rodinu
  • Rodičovství, širší rodina, rodinná odolnost
  • Důsledky ekonomických a kulturních změn a jejich dopad na rodinu
  • Gender jako nové téma v sociologii
  • Problematika stárnutí a smrti
  • Oblast práce a ekonomického života
  • Kultura a příroda
  • Život ve velkoměstech a městský život

Název anglicky:

Sociology 2

Cíle:

Cílem kurzu je vést studenty k využívání sociologických poznatků v praxi. Předmět vede studenty k jejich sebereflexi a ke kritickému myšlení. Předmět umožňuje vidět, chápat a interpretovat sociální realitu a má tak velký vliv a praktický dopad na pojetí a aplikaci vlastní sociální práce a pastorace.

Cíl výuky:

  • Nastínit, jakým způsobem lze nazírat na společenské dění, a to jak na celek, tak i na dílčí společenské jevy včetně jejich vzájemného ovlivňování se (způsob sociologického myšlení).
  • Ukázat kontinuitu společenského vývoje, klady a zápory a doprovodné jevy jednotlivých vývojových fází s dopadem na každodenní život jedince.
  • Postihnout obecné společenské zákonitosti ve společenském dění (např. kauzální řetězce).
  • Poukázat na provázanost sociologických poznatků s poznatky jiných společenských věd.
  • Zdůraznit aplikovatelnost sociologických poznatků do profesní i osobní praxe.
  • Prohloubit obecné znalosti z Úvodu do sociologie v konkrétnější sociologické disciplíně z předmětu Aplikované sociologie.

Metoda výuky:

Výuka probíhá formou přednášky s prvky semináře. Studenti jsou vedeni k aktivním vstupům a podporováni ve spontánních diskuzích v rámci probíraného tématu. Vypracovávají také průběžně zadávané úkoly mající především za úkol aplikování přednášejících poznatků do jim známých životních situací. V závěrečném testu si studenti vyzkouší skloubení teoretických poznatků s jejich praktickou aplikací.

Hodnocení:

Předmět je realizován formou přednášek, cvičení a společných diskusí. Ukončuje se klasifikovaným zápočtem. Studenti ukončují předmět Sociologie II seminární prací, referátem a jeho prezentací.

  • Disman, M., Jak se vyrábí sociologická znalost, Praha: Karolinum (Sociologická empirie), 1993
  • Giddens, A., Sociologie, Praha: Argo (Sociologická teorie), 2013

Sekundární literatura:

  • Barrett, L., Dunbar, R., Lycett, J., Evoluční psychologie člověka, Praha: Portál, 2007
  • Becvar, D., Handbook of family resilience, New York: Springer, 2013
  • Berger, P., L., Kapitalistická revoluce, Bratislava: Archa, 1993
  • Bourdieu, P., Nadvláda mužů, Praha: Karolinum, 2000
  • Gennep, A., Přechodové rituály: systematické studium rituálů, Praha: Portál, 2018
  • Goffman, E., Všichni hrajeme divadlo, Praha: Portál, 2018Gřundělová, B., Kritická reflexe konstrukce mateřství a otcovství v sociální práci s rodinou, Sociální práce 6/2018, ISSN 12136204
  • Jahoda, M., Lazarsfeld, P., Zeisel, H., Marienthal. Sociografie komunity nezaměstnaných. Brno: Masarykova univerzita, 2013
  • Janebová, R., Otázky moderní feministické sociální práce: Emancipatorní, nebo genderově specifická sociální práce?, Sociální práce 3/2005, ISSN 1213-6204
  • Keller, J., Tři sociální světy: Sociální struktura postindustriální společnosti, Praha: Slon, 2011
  • Kübler-Ross, E., O smrti a umírání. Co by se lidé měli naučit od umírajících, Praha: Portál, 2015
  • Lipovetsky, G., Říše pomíjivosti. Móda a její úděl v moderní společnosti, Praha: Prostor, 2010
  • Lipovetsky, G. Třetí žena. Neměnnost a proměny ženství, Praha: Prostor, 2007
  • Lorenz, K., Osm smrtelných hříchů, Praha: Leda, 2014
  • Možný, I., Rodina a společnost, Praha: Slon, 2008
  • Možný, I., Sociologie rodiny, Praha: Slon, 2002
  • Peas, A., Peas, B., Řeč těla, Praha: Portál, 2011
  • Prokop. D., Slepé skvrny: o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti, Brno: Host, 2019
  • Publikace z lokálních a regionálních studií Sociologického ústavu Akademie věd ČR https://www.soc.cas.cz/node/4298