Sociální práce s truchlícími
Předmět seznamuje s problematikou truchlení v kontextu sociální práce.
Okruhy témat:
- Úvod do kontextu truchlení jako součásti životní situace
- Teorie truchlení: koncepce postavené na odpracování truchlení (Grief Work), Freudovo dělení truchlení a deprese, stádia Kübler-Ross, Bowlby a vztahová vazba
- Teorie truchlení: Úkolové pojetí truchlení (Worden)
- Teorie truchlení: range of response to loss (Machin) a její využití v kontextu sociální práce, dual process model a jeho využití v sociální práci
- Metody využitelné pro sociální práci s truchlením
- Dávky v situaci úmrtí blízké osoby – nejen pohřebné a důchody, ale také ostatní dávky, které mohou souviset se změnami životní situace jedince / rodiny
- Síť pomoci pro truchlící osoby a casework – sociální pracovník jako case-worker klienta v kontextu truchlení
- Kazuistický seminář: navazování vztahu a mapování s klientem, který truchlí – nácviky a rozbory konkrétních klientských situací
- Kazuistický seminář: Posouzení truchlení z hlediska prototypických reakcí – nácviky a rozbory konkrétních klientských situací
- Kazuistický seminář: Podpora v průběhu truchlení, určení potřeb klientů – nácviky a rozbory konkrétních klientských situací
- Kazuistický seminář: komplikace v průběhu truchlení – nácviky a rozbory konkrétních klientských situací
- Kazuistický seminář: diskutování spirituální roviny truchlení, identifikace potenciální spolupráce v této oblasti – nácviky a rozbory konkrétních klientských situací
Název anglicky:
Social Work with Grief
Cíle:
Obecný cíl tohoto modulu jsou formulovány následovně: Porozumět konceptuálnímu vymezení truchlení a na něj navazujících způsobů práce v kontextu realizace sociální práce.
Postoje:
- Student akceptuje smrt jako součást života
- Student akceptuje různorodost potřeba a projevů truchlení
Znalosti:
- Student umí definovat rozdíly mezi anglickými termíny „grief“, „mourning“ a „bereavement“ a tím reflektovat různé úrovně dopadu zažitého úmrtí blízké osoby
- Student zná základní koncepce tzv. grief work
- Student umí popsat fáze definované E. Kübler Ross
- Student umí popsat úkoly definované v rámci truchlení Wordnem
- Student umí definovat základní prvky RRL modelu
- Student umí definovat základní prvky Dual process modelu
Dovednosti:
- Student dovede vést rozhovor s pozůstalým o podobě truchlení
- Student dovede identifikovat potenciální rizikové faktory v rámci podoby truchlení (RRL model, zahlcení u DPM)
- Student umí aplikovat pohled úkolového modelu v kontextu sociální práce
Metoda výuky:
- Přednáška
- Diskuse ve skupině
- Práce ve trojicích
- Nácvik ve dvojicích s následnou reflexí
Hodnocení:
Předmět je hodnocen klasifikovaným zápočtem. Ten je udělen na základě aktivní účasti na hodinách, vypracování písemné kazuistiky popisující situaci klienta, který prožívá truchlení, a navrhované postupy práce z hlediska caseworku.
Primární literatura:
- Kaňák, J., Možné metody práce s průběhem truchlení u dospělých v profesionálním pojetí sociální práce s jednotlivcem, Sociální práce / Sociálna práca, 3 (2021), 69-88
- Kaňák, J., Stretti, S., Racková, B., Truchlení jako komplexní síť předběžná formulace konceptu, Paliativní medicína, 2 (2021), 67-74
- Machin, L., Workin with Loss and Grief: A Theoretical and Practical approach, London: SAGE, 2013
- Stroebe, M., Schut, H., Overload A Missing Link in the Dual Process Model, OMEGA, (2016), 96-109
- Stroebe, M., Schut, H., The Dual Process Model of Coping with Bereavement A Decade on, OMEGA 4(2010), 273-289
- Shear, M., K., 2015. Complicated Grief, The New England Journal of Medicine, 2(2015), 153-160
- Špaténková, N., Poradenství pro pozůstalé, Praha: Grada, 2008
- Worden, W., J., Grief Counselling and Grief Therapy, New York: Springer, 2009