Sociální politika: problematika stáří a umírání
V rámci předmětu se výuka a diskuze bude zaměřovat na následující témata:
- Stáří – vymezení pojmu, nástroje sociální pomoci ve stáří, stáří jako sociální událost
- Důchodová politika – cíle, základní dilemata důchodové politiky (ekonomie, demografie, lidskoprávní oblast)
- Nástroje důchodové politiky
- Důchodový systém ČR a jeho proměna od roku 1924 po současnost
- Sociální zabezpečení, podmínky nároku na důchod, penzijní připojištění
- Srovnání důchodové politiky ČR s vybranými státy EU
- Sociální politika a její role pro pozůstalé osoby, pohřeb, dědické řízení, další sociální pomoc pro pozůstalé
- Sociální událost spojená se ztrátou živitele rodiny, vdovectví a vdovství
- Neformální péče o seniory, pozitiva a negativa s tím spojené, nové trendy v péči o seniory – bezpečná domácnost, a další projekty na podporu aktivity seniorů
- Chudoba a stáří, dluhová past u seniorů, senioři bez nároku na důchod
- Bytová politika ve vztahu k seniorům, propustnost bytového fondu k možnostem seniorů, vč. ovdovělých
- Sociální pomoc pro seniory – sociální služby, PnP, specifika oproti ZP
Název anglicky:
Social Policy: Ageing and Dying
Cíle:
Cílem modulu je, aby studenti získali vhled do specifické problematiky stáří a života seniorů. Studenti si osvojí znalosti z oblasti důchodové politiky, sociálního zabezpečení s ohledem na cílovou skupinu seniorů, dále znalosti z oblasti podpory a pomoci pozůstalým. V rámci modulu získají povědomí o legislativním rámci neformální péče v ČR i ve srovnání s vybranými státy EU.
Věnovat se budeme i aktuálním sociálním problémům seniorů, jako je dluhová past a život na hranici chudoby, řešení bytové problematiky seniorů, bezpečné domácnosti a dalším projektům na podporu seniorů žijících v ČR.
Postoje:
- Student vnímá problematiku stáří jako celospolečenské téma, která má vliv na kvalitu života nejen jednotlivce, ale i rodiny či společenství.
- Student vnímá pojem stáří jako možnou sociální událost, kterou je nutné řešit v rámci sociální politiky.
- Student si uvědomuje význam aktuálního sociodemografického vývoje ČŘ i Evropy, je schopen nahlížet na tento vývoj kriticky a je schopen pojmenovat základní priority naší společnosti.
- Student vnímá rozdíl mezi stářím a stárnutím, uvědomuje si, že prioritou sociální politiky je podpora aktivního stárnutí a je schopen jmenovat některé nástroje podporující zdravé stárnutí.
- Student si uvědomuje závažnost stárnutí populace pro budoucnost naší společnosti a umí vyhodnotit rizika spojená s paletou různých strategických řešení této problematiky.
Znalosti:
- Student umí pojmenovat rozdíl mezi stářím a stárnutím, umí definovat základní cíle sociální politiky z hlediska cílové skupiny seniorů a jejich rodin.
- Student se orientuje v důchodové politice ČR, zná základní rozdělení důchodů i zákonné nároky pro žadatele o důchod.
- Student se orientuje v dávkách státní sociální podpory zaměřené na seniory či rodiny pečující o seniory a dále i pro pozůstalé.
- Student umí pojmenovat aktuální dilemata důchodové politiky ČR.
- Student má základní povědomí o řešení pozůstalostní problematiky – dědické řízení, pohřeb, a podpora pozůstalých, vdovské a vdovecké, sirotčí důchody.
- Student umí pojmenovat hlavní příčiny nepříznivé sociální situace u rodin, které ztratili živitele rodiny a je schopen k této události nalézt adekvátní řešení podpory státu.
- Student je seznámen s problematikou neformální péče, jejího významu v současné demografické situaci, je seznámen se základními principy podpory neformálních pečovatelů, včetně dávek státní sociální podpory.
- Student zná nástroje sociální politiky ve vztahu k bytové politice zaměřené na seniory – sociální byty, byty zvláštního určení, sociální služby pobytové, terénní i ambulantní formy.
Dovednosti:
- Student je schopen vyhledat a srozumitelně vysvětlit nástroje státní sociální podpory zaměřené na seniory.
- Student je schopen srozumitelně vysvětlit principy a kritéria posuzování nároku na příspěvek na péči.
- Student je schopen srozumitelně vysvětlit principy důchodové politiky zaměřené na seniory.
Metoda výuky:
- Interaktivní přednáška s diskuzí a cvičeními ve skupině.
- Samostudium a vypracování předem zadaných úkolů.
Hodnocení:
Předmět je hodnocen klasifikovaným zápočtem.
Prameny:
- Horecký, J., Potůček, M., Cabrnoch, M., Kalvach, Z., Reforma dlouhodobé péče pro ČR, Tábor: APSS ČR, 2021
- Horecký, J., Průša, L., Současná struktura služeb dlouhodobé péče a prognóza potřebnosti sociálních služeb 2019-2050, Tábor: APSS ČR, 2020
- Prudká, Š., Sociální služby pro seniory v kontextu sociální politiky, Praha: Wolters Kluwer, 2015
- Průša, L. a kol., Dlouhodobá péče nejen v ČR, Tábor: APSS ČR, 2021
Sekundární literatura:
- Krása, V., Horecký, J., Bezděk, V., Potůček, M., Pojištění dlouhodobé péče, Tábor: APSS ČR, 2020
- Malíková, E., Péče o seniory v pobytových zařízeních sociálních služeb, Praha: Grada, 2020
- Potůček, M., České důchody, Praha: Karolinum, 201
- Švehlová, A., Lusková, D., Kainráthová, R., Chci zůstat doma, Tábor: APSS ČR, 2021
-
Vrabcová, J., Holub, M., Senioři – ohrožená sociální skupina exekucemi, Praha: VÚPSV, 2016
- Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí pro období 2013-2017, Praha: MPSV ČR, 2014
-
Strategický rámec přípravy na stárnutí společnosti 2021-2025, Praha: MPSV ČR, 2022
- Zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 427/2011 Sb., o doplňkovém penzijním spoření, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 42/1994 Sb, o penzijním připojištění se státním příspěvkem, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů