Sociální politika: problematika stáří a umírání

V rámci předmětu se výuka a diskuze bude zaměřovat na následující témata:

  • Stáří – vymezení pojmu, nástroje sociální pomoci ve stáří, stáří jako sociální událost
  • Důchodová politika – cíle, základní dilemata důchodové politiky (ekonomie, demografie, lidskoprávní oblast)
  • Nástroje důchodové politiky
  • Důchodový systém ČR a jeho proměna od roku 1924 po současnost
  • Sociální zabezpečení, podmínky nároku na důchod, penzijní připojištění
  • Srovnání důchodové politiky ČR s vybranými státy EU
  • Sociální politika a její role pro pozůstalé osoby, pohřeb, dědické řízení, další sociální pomoc pro pozůstalé
  • Sociální událost spojená se ztrátou živitele rodiny, vdovectví a vdovství
  • Neformální péče o seniory, pozitiva a negativa s tím spojené, nové trendy v péči o seniory – bezpečná domácnost, a další projekty na podporu aktivity seniorů
  • Chudoba a stáří, dluhová past u seniorů, senioři bez nároku na důchod
  • Bytová politika ve vztahu k seniorům, propustnost bytového fondu k možnostem seniorů, vč. ovdovělých
  • Sociální pomoc pro seniory – sociální služby, PnP, specifika oproti ZP

Název anglicky:

Social Policy: Ageing and Dying

Cíle:

Cílem modulu je, aby studenti získali vhled do specifické problematiky stáří a života seniorů. Studenti si osvojí znalosti z oblasti důchodové politiky, sociálního zabezpečení s ohledem na cílovou skupinu seniorů, dále znalosti z oblasti podpory a pomoci pozůstalým. V rámci modulu získají povědomí o legislativním rámci neformální péče v ČR i ve srovnání s vybranými státy EU.

Věnovat se budeme i aktuálním sociálním problémům seniorů, jako je dluhová past a život na hranici chudoby, řešení bytové problematiky seniorů, bezpečné domácnosti a dalším projektům na podporu seniorů žijících v ČR.

Postoje:

  • Student vnímá problematiku stáří jako celospolečenské téma, která má vliv na kvalitu života nejen jednotlivce, ale i rodiny či společenství.
  • Student vnímá pojem stáří jako možnou sociální událost, kterou je nutné řešit v rámci sociální politiky.
  • Student si uvědomuje význam aktuálního sociodemografického vývoje ČŘ i Evropy, je schopen nahlížet na tento vývoj kriticky a je schopen pojmenovat základní priority naší společnosti.
  • Student vnímá rozdíl mezi stářím a stárnutím, uvědomuje si, že prioritou sociální politiky je podpora aktivního stárnutí a je schopen jmenovat některé nástroje podporující zdravé stárnutí.
  • Student si uvědomuje závažnost stárnutí populace pro budoucnost naší společnosti a umí vyhodnotit rizika spojená s paletou různých strategických řešení této problematiky.

Znalosti:

  • Student umí pojmenovat rozdíl mezi stářím a stárnutím, umí definovat základní cíle sociální politiky z hlediska cílové skupiny seniorů a jejich rodin.
  • Student se orientuje v důchodové politice ČR, zná základní rozdělení důchodů i zákonné nároky pro žadatele o důchod.
  • Student se orientuje v dávkách státní sociální podpory zaměřené na seniory či rodiny pečující o seniory a dále i pro pozůstalé.
  • Student umí pojmenovat aktuální dilemata důchodové politiky ČR.
  • Student má základní povědomí o řešení pozůstalostní problematiky – dědické řízení, pohřeb, a podpora pozůstalých, vdovské a vdovecké, sirotčí důchody.
  • Student umí pojmenovat hlavní příčiny nepříznivé sociální situace u rodin, které ztratili živitele rodiny a je schopen k této události nalézt adekvátní řešení podpory státu.
  • Student je seznámen s problematikou neformální péče, jejího významu v současné demografické situaci, je seznámen se základními principy podpory neformálních pečovatelů, včetně dávek státní sociální podpory.
  • Student zná nástroje sociální politiky ve vztahu k bytové politice zaměřené na seniory – sociální byty, byty zvláštního určení, sociální služby pobytové, terénní i ambulantní formy.

Dovednosti:

  • Student je schopen vyhledat a srozumitelně vysvětlit nástroje státní sociální podpory zaměřené na seniory.
  • Student je schopen srozumitelně vysvětlit principy a kritéria posuzování nároku na příspěvek na péči.
  • Student je schopen srozumitelně vysvětlit principy důchodové politiky zaměřené na seniory.

Metoda výuky:

  • Interaktivní přednáška s diskuzí a cvičeními ve skupině.
  • Samostudium a vypracování předem zadaných úkolů.

Hodnocení:

Předmět je hodnocen klasifikovaným zápočtem.

Prameny:

  • Horecký, J., Potůček, M., Cabrnoch, M., Kalvach, Z., Reforma dlouhodobé péče pro ČR, Tábor: APSS ČR, 2021
  • Horecký, J., Průša, L., Současná struktura služeb dlouhodobé péče a prognóza potřebnosti sociálních služeb 2019-2050, Tábor: APSS ČR, 2020
  • Prudká, Š., Sociální služby pro seniory v kontextu sociální politiky, Praha: Wolters Kluwer, 2015
  • Průša, L. a kol., Dlouhodobá péče nejen v ČR, Tábor: APSS ČR, 2021

Sekundární literatura:

  • Krása, V., Horecký, J., Bezděk, V., Potůček, M., Pojištění dlouhodobé péče, Tábor: APSS ČR, 2020
  • Malíková, E., Péče o seniory v pobytových zařízeních sociálních služeb, Praha: Grada, 2020
  • Potůček, M., České důchody, Praha: Karolinum, 201
  • Švehlová, A., Lusková, D., Kainráthová, R., Chci zůstat doma, Tábor: APSS ČR, 2021
  • Vrabcová, J., Holub, M., Senioři – ohrožená sociální skupina exekucemi, Praha: VÚPSV, 2016

  • Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí pro období 2013-2017, Praha: MPSV ČR, 2014
  • Strategický rámec přípravy na stárnutí společnosti 2021-2025, Praha: MPSV ČR, 2022

  • Zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 427/2011 Sb., o doplňkovém penzijním spoření, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 42/1994 Sb, o penzijním připojištění se státním příspěvkem, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů