Praxe průběžná 2 TPČ-TA

Praxe průběžná studentů teologického zaměření studijního programu teologická a pastorační činnost je integrální součástí studia. Spolu s teoretickou výukou tvoří základ přípravy studentů pro jejich povolání. Předmět se skládá ze dvou vzájemně provázaných částí. První je seminář, který má charakter informativní, organizační, prezentační a supervizní. Druhou částí je praxe studentů na sborech, (křesťanských) organizacích nebo jednotlivých službách. Průběžná praxe typicky počítá s činností, která probíhá průběžně v pravidelných intervalech, nikoli v celku či jednorázově. Obvykle jde o konkrétní čas v týdnu, ale může jít i o nepravidelnou periodu či jiné časové rozmezí. Konkrétní podobu schvaluje pověřený učitel praxe před uzavřením smlouvy a s ohledem na konkrétní situaci. Vzhledem k charakteru průběžné praxe ji student může plnit i v období, kdy probíhá výuka podle rozvrhu.

Student teologického zaměření v průběhu studia plní povinně šest průběžných praxí. Postup výběru a hodnocení je u všech těchto praxí stejný. Jejich konkrétní náplň plánuje student před zahájením praxe s učitelem odpovědným za praxe. Náplň je přizpůsobená zaměření studenta, míře jeho znalostí a dosavadních zkušeností. Vychází též z nabídky poskytované školou nebo dostupné danému studentovi. Obecně se počítá, že první dvě průběžné praxe vychází z činností, které jsou studentovi dostupné a blízké. Třetí a čtvrtá průběžná praxe se snaží rozšířit zkušenosti studenta o prostředí nebo činnosti, s níž nemá příliš zkušeností, je pro něj nová nebo mu je vzdálenější. Pátá a šestá průběžná praxe zase obvykle pomáhá studentovi rozvíjet právě ty kompetence a profilovat se tím směrem, který odpovídá jeho hlavnímu zaměření a kariérnímu směřování.

V rámci praxí by si měl student ověřit, pokud možno celou šíři požadovaných kompetencí. S tím souvisí šíře výběru činností a prostředí, v nichž student praxi vykonává. Na jejich vhodný výběr s ohledem na rozvoj studenta zodpovídá pověřený učitel. Mezi obvyklé typy činností pak patří tyto:

  • Vyučování a služba slovem – biblické hodiny, vyučování na skupince, křestní příprava, učednictví, kurzy, atp.
  • Misie a evangelizace – místní i mezinárodní
  • Pastorační péče – osobní rozhovory a vedení, vedení skupinky atp.
  • Služba v generačních skupinách – děti, dorost, mládež, matky, senioři atp.
  • Sociální oblast – práce s ohroženými skupinami, riziková mládež a děti, zdravotně a mentálně postižení, senioři, menšiny a okrajové skupiny, pachatelé trestné činnosti, závislí lidé, bezdomovci, atp.
  • Kaplanská služba – vězeňství, nemocnice
  • Problematika členů jiných náboženství a sekt a jejich rodinných příslušníků.
  • Organizace a administrativa – pořádání akcí, propagace, hospodaření, komunikace s veřejností, vedení týmu atp.

Internship Continual 2

Cíle:

Cílem praxe je, aby studenti:

  • Získávali informace o spektru církví a (křesťanských) organizací, které nabízejí zaměstnání na pozicích, na něž se připravují. Studenti se seznamují s provozem v některých z těchto zařízení, způsoby a metodami jejich fungování a s problémy, které řeší.
  • Rozvíjeli po praktické stránce kompetence související s profilem absolventa a teoretickou částí studia.
  • Mohli uplatňovat získané teoretické poznatky a prakticky si vyzkoušeli metody a znalosti, se kterými se seznámili v teoretické části studia a uplatnili je v reálném prostředí.
  • Učili se pod odborným vedením propojovat teoretické poznatky s praktickými zkušenostmi, reflektovat zkušenosti a zpracovávat svoje emoce a zážitky související s praxí.
  • Poznali svoje silné i slabší stránky, kompetence i limity, oblasti vhodné pro jejich kariérní směřování i oblasti, ve kterých nechtějí a nemohou pracovat.
  • Prohlubovali své schopnosti pracovat pod odborným vedením, spolupracovat v týmu pracovníků i pracovat samostatně ve vedoucí pozici.

Metoda výuky:

Praxe. Samotná průběžná praxe probíhá ve sborech, organizacích či službách způsobem definovaným v předběžném plánu praxe (schváleným pověřeným učitelem) a smlouvou o praxi (podepsanou studentem, pověřeným učitelem, vedoucím praxe na daném stanovišti. Náplň praxe je domluvená individuálně a pospaná v předběžném plánu a smlouvě o praxi. Během praxe si student píše poznámky formou deníku a po jejím skončení dodá požadované dokumenty (zpráva o praxi, hodnocení studujícího).

Seminář. Součástí všech průběžných praxí je seminář, který má charakter informativní, organizační, prezentační a supervizní. Na začátku prvního období vedoucí praxe informuje studenty o způsobu organizace praxí a o požadavcích na udělení zápočtů. Náplň dalších hodin semináře tvoří příprava na jednotlivé praxe, hodnocení jejich průběhu, reflexe zážitků a analýza problémů, se kterými se studenti na praxi setkali. V rámci tohoto předmětu student získává teoretické vědomosti o supervizi a praktické zkušenosti se supervizí jako součástí profese a jako prostředku systematického rozvoje vlastní odborné kompetence. Nabízena je též supervize odborné praxe studentů probíhá v malé supervizní skupině pod vedením kvalifikovaného supervizora a konzultace s učitelem zodpovědným za praxe. Součástí praxe může být též exkurze, návštěva vybraného pracoviště nebo návštěva odborníka z praxe v semináři.

Hodnocení:

Zápočet. Hodnocení praxe probíhá na základě úspěšně zvládnutých bodů v následujícím procesu:

  • před započetím praxe student vypracuje předběžný plán praxe, na němž se dohodne s učitelem zodpovědným za jeho praxe
  • následně před započetím samotné praxe předkládá smlouva o praxi podepsanou studentem, zodpovědným učitelem ETS a vedoucím praxe na dohodnutém pracovišti
  • absolvování praxe v plném rozsahu
  • v průběhu praxe si student píše poznámky formou deníku
  • po ukončení praxe předkládá zprávu z praxe a hodnocení vedoucího praxe, na zvoleném pracovišti
  • aktivní účast na seminářích (plánování a reflexe praxe) a supervizních setkáních
  • vedení portfolia, kde student zakládá výše uvedené dokumenty

K posuzování a hodnocení úspěšnosti v praktických dovednostech je používána soustava kompetencí vycházející z kompetencí definovaných v profilu absolventa. Mezi ně patří zejména: - kompetence práce s Písmem: schopnost vykládat Bibli, rozumět ji v kontextu a vysvětlovat dalším - kompetence inspirativně kázat a vyučovat: schopnost komunikace v různém prostředí; rétorické a liturgické dovednosti; promýšlení a sestavení projevu či prezentace - kompetence pracovat v týmu a vést: rozvoj vztahů, organizační a manažerské schopnosti, příprava a řízení jednání, schopnost spolupracovat v týmu pracovníků a vést - kompetence vykonávat pastorační činnost: rozvíjet vlastní komunikační, psychosociální a pastorační dovednosti v přímé práci s lidmi různých věkových skupin, naučit se vést - pastorační rozhovory, uplatňovali strategie řešení konfliktů, pomoci lidem v krizi, ověřit si v praxi zásady péče o nemocné a postižené - kompetence mimocírkevního přesahu: rozumět dnešní společnosti, získat multikulturní a multináboženskou zkušenost, schopnost zaujmout etické stanovisko ve světle Písma a prezentovat ho v konkrétní situaci - kompetence osobního růstu: schopnost budovat svůj charakter, objevovat a užívat svá duchovní obdarování, naučit se užívat zásady časového managementu a duševní hygieny

Studenti kombinovaného studia mohou vykonávat praxi v rámci své práce, služby na sboru či v jiných organizacích. Požadavkem je, aby studenti absolvovali praxi v rozsahu daném osnovami a šíře uplatněných kompetencí odpovídala požadavkům praxí. Tito studenti se také standardně účastní setkání v semináři, supervizi či konzultací k praxi. Některé dokumenty z praxe (typicky smlouva) může nahradit potvrzení zaměstnavatele o výkonu zaměstnání v daném období obsahující též popis pracovní náplně. Konkrétní situaci posuzuje učitel individuálně učitel pověřený vedením praxí.

Každá ze šesti průběžných praxí je hodnocena zvlášť. Na konci studia probíhá slovní reflexe všech absolvovaných praxí zejména z hlediska splněných kompetencí.

  • Černý, P. Teologie a praxe služby pastýře. ETS: Praha, 2018
  • Kopřiva, K., Lidský vztah jako součást profese, 2. vyd., Praha, Portál, 2006.