Sociologie 1

Předmět seznamuje studenty se základními informacemi k oboru sociologie, tj. jak a proč vznikl, čím se zabývá, jaké má teorie, metody. Přiblížit studentům odbornou sociologickou literaturu a vést je ke kritickému myšlení. Předmět umožňuje vidět, chápat a interpretovat sociální realitu a má tak velký vliv a praktický dopad na pojetí a aplikaci vlastní sociální práce a pastorace.

Okruhy témat:

  • Laická sociologie, sociologická imaginace
  • Předmět sociologie a pojetí společnosti, sociologická paradigmata, základní teorie a klíčoví sociologové
  • Základní rysy tradiční, moderní a postmoderní společnosti
  • Globalizace, masmédia a způsob komunikace
  • Socializace a sociální interakce
  • Sociální struktura, stratifikace a mobilita
  • Sociální nerovnost, inkluze a exkluze
  • Sociální kontrola a sociální deviace
  • Náboženství a proměna hodnotového systému
  • Totalitní systémy, revoluce a hnutí
  • Transformace české společnosti po listopadu 1989

Název anglicky:

Sociology 1

Cíle:

Cílem kurzu je seznámit studenty se základními informacemi k oboru sociologie, tj. jak a proč vznikl, čím se zabývá, jaké má teorie, metody. Přiblížit studentům odbornou sociologickou literaturu a vést je ke kritickému myšlení. Předmět umožňuje vidět, chápat a interpretovat sociální realitu a má tak velký vliv a praktický dopad na pojetí a aplikaci vlastní sociální práce a pastorace.

Cíle výuky:

  • Nastínit, jakým způsobem lze nazírat na společenské dění, a to jak na celek, tak i na dílčí společenské jevy včetně jejich vzájemného ovlivňování se (způsob sociologického myšlení).
  • Ukázat kontinuitu společenského vývoje, klady a zápory a doprovodné jevy jednotlivých vývojových fází s dopadem na každodenní život jedince.
  • Postihnout obecné společenské zákonitosti ve společenském dění (např. kauzální řetězce).
  • Poukázat na provázanost sociologických poznatků s poznatky jiných společenských věd.
  • Zdůraznit aplikovatelnost sociologických poznatků do profesní i osobní praxe.

Metoda výuky:

Výuka probíhá formou přednášky s prvky semináře. Studenti jsou vedeni k aktivním vstupům a podporováni ve spontánních diskuzích v rámci probíraného tématu. Vypracovávají také průběžně zadávané úkoly mající především za úkol aplikování přednášejících poznatků do jim známých životních situací. V závěrečném testu si studenti vyzkouší spojení teoretických poznatků s jejich praktickou aplikací.

Hodnocení:

Předmět je hodnocen klasifikovaným zápočtem. Podkladem pro hodnocení je esej a závěrečný test.

  • Disman, M., Jak se vyrábí sociologická znalost, Praha: Karolinum (Sociologická empirie), 1993
  • Giddens, A., Sociologie, Praha: Argo (Sociologická teorie), 2013

Sekundární literatura:

  • Berger, P., L., Pozvání do sociologie: Humanistická perspektiva., Brno: Barrister & Principal, 2003
  • Fulcher, J., Scott, J., Sociology, New York: Oxford University Press, 2011
  • Giddens, A., Důsledky modernity, Praha: Slon, 2003
  • Jandourek, J., Úvod do sociologie, Praha: Portál, 2003
  • Jandourek, J., Průvodce sociologií, Praha: Grada, 2008
  • Keller, J., Sociologie středních vrstev, Praha: Slon, 2012
  • Keller, J., Úvod do sociologie, Praha: Slon, 2004
  • Novotná, E., Základy sociologie, Praha: Grada, 2008
  • Novotná, E., Sociologie sociálních skupin, Praha: Grada, 2010
  • Petrusek, M., Základy sociologie, Praha: Akademie veřejné správy o. p. s., 2009
  • Šanderová, J., Sociální stratifikace: Problém, vybrané teorie, výzkum, Praha: Karolinum, 2000
  • Urban, L., Sociologie: Klíčová témata a pojmy, Praha: Grada, 2022
  • Velký sociologický slovník
  • https://www.avcr.cz/cs/o-nas/aktuality/Sociologicka-encyklopedie-online