Sociologie 1
Předmět seznamuje studenty se základními informacemi k oboru sociologie, tj. jak a proč vznikl, čím se zabývá, jaké má teorie, metody. Přiblížit studentům odbornou sociologickou literaturu a vést je ke kritickému myšlení. Předmět umožňuje vidět, chápat a interpretovat sociální realitu a má tak velký vliv a praktický dopad na pojetí a aplikaci vlastní sociální práce a pastorace.
Okruhy témat:
- Laická sociologie, sociologická imaginace
- Předmět sociologie a pojetí společnosti, sociologická paradigmata, základní teorie a klíčoví sociologové
- Základní rysy tradiční, moderní a postmoderní společnosti
- Globalizace, masmédia a způsob komunikace
- Socializace a sociální interakce
- Sociální struktura, stratifikace a mobilita
- Sociální nerovnost, inkluze a exkluze
- Sociální kontrola a sociální deviace
- Náboženství a proměna hodnotového systému
- Totalitní systémy, revoluce a hnutí
- Transformace české společnosti po listopadu 1989
Název anglicky:
Sociology 1
Cíle:
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními informacemi k oboru sociologie, tj. jak a proč vznikl, čím se zabývá, jaké má teorie, metody. Přiblížit studentům odbornou sociologickou literaturu a vést je ke kritickému myšlení. Předmět umožňuje vidět, chápat a interpretovat sociální realitu a má tak velký vliv a praktický dopad na pojetí a aplikaci vlastní sociální práce a pastorace.
Cíle výuky:
- Nastínit, jakým způsobem lze nazírat na společenské dění, a to jak na celek, tak i na dílčí společenské jevy včetně jejich vzájemného ovlivňování se (způsob sociologického myšlení).
- Ukázat kontinuitu společenského vývoje, klady a zápory a doprovodné jevy jednotlivých vývojových fází s dopadem na každodenní život jedince.
- Postihnout obecné společenské zákonitosti ve společenském dění (např. kauzální řetězce).
- Poukázat na provázanost sociologických poznatků s poznatky jiných společenských věd.
- Zdůraznit aplikovatelnost sociologických poznatků do profesní i osobní praxe.
Metoda výuky:
Výuka probíhá formou přednášky s prvky semináře. Studenti jsou vedeni k aktivním vstupům a podporováni ve spontánních diskuzích v rámci probíraného tématu. Vypracovávají také průběžně zadávané úkoly mající především za úkol aplikování přednášejících poznatků do jim známých životních situací. V závěrečném testu si studenti vyzkouší spojení teoretických poznatků s jejich praktickou aplikací.
Hodnocení:
Předmět je hodnocen klasifikovaným zápočtem. Podkladem pro hodnocení je esej a závěrečný test.
- Disman, M., Jak se vyrábí sociologická znalost, Praha: Karolinum (Sociologická empirie), 1993
- Giddens, A., Sociologie, Praha: Argo (Sociologická teorie), 2013
Sekundární literatura:
- Berger, P., L., Pozvání do sociologie: Humanistická perspektiva., Brno: Barrister & Principal, 2003
- Fulcher, J., Scott, J., Sociology, New York: Oxford University Press, 2011
- Giddens, A., Důsledky modernity, Praha: Slon, 2003
- Jandourek, J., Úvod do sociologie, Praha: Portál, 2003
- Jandourek, J., Průvodce sociologií, Praha: Grada, 2008
- Keller, J., Sociologie středních vrstev, Praha: Slon, 2012
- Keller, J., Úvod do sociologie, Praha: Slon, 2004
- Novotná, E., Základy sociologie, Praha: Grada, 2008
- Novotná, E., Sociologie sociálních skupin, Praha: Grada, 2010
- Petrusek, M., Základy sociologie, Praha: Akademie veřejné správy o. p. s., 2009
- Šanderová, J., Sociální stratifikace: Problém, vybrané teorie, výzkum, Praha: Karolinum, 2000
- Urban, L., Sociologie: Klíčová témata a pojmy, Praha: Grada, 2022
- Velký sociologický slovník
- https://www.avcr.cz/cs/o-nas/aktuality/Sociologicka-encyklopedie-online