Zdraví a nemoc jako sociální událost

V rámci předmětu se výuka a diskuze bude zaměřovat zejména na následující témata:

  • Předmět psychologie zdraví, vývoj medicínského myšlení, hlavní modely zdraví a nemoci 20. a 21. století
  • Biopsychosociální faktory ovlivňující zdraví a nemoc
  • Psychosociální rizikové faktory a základní problémy psychosomatiky, prevence a rehabilitace
  • Nemoc jako náročná životní situace, chronické onemocnění, zvládání nemoci
  • Index kvality života
  • Základní psychosomatická péče
  • Duševní hygiena u pomáhajících profesí
  • Duševní krize
  • Únavový syndrom, syndrom pomáhajícího a syndrom vyhoření
  • Možnosti prevence
  • Metody psychosociální intervence v prevenci a podpoře zdraví.

Název anglicky:

Health and Illness as Social Event

Cíle:

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními tématy psychologie zdraví a nemoci a možnostmi aplikace v oboru pastorační a sociální práce. Podpořit studenty v získání teoretických znalostí a praktických dovedností v oblasti sociální rehabilitace a terapeutických směrů v programech podpory zdraví u vybraných skupin populace. Doplnit poznatky z povinného předmětu Zdraví a nemoc a prohloubit znalosti současné psychologie zdraví.

Postoje:

  • Student si uvědomuje závažnost problematiky narušeného zdraví u jedince a jeho důsledky pro kvalitu života jedince i jeho okolí.
  • Student si uvědomuje význam nutnosti podpořit nemocí ohroženého jedince a jeho okolí jako preventivní opatření sociálního propadu ve společnosti.
  • Student si uvědomuje své vlastní postoje k jedincům postiženým širokým spektrem onemocnění či zdravotních postižení.

Znalosti:

  • Student je schopen popsat jednotlivá historická období společnosti a jejich přístup k nemocným či postiženým jedincům a rodinám.
  • Student umí vyjmenovat základní biopsychosociální faktory ovlivňující zdraví a nemoc.
  • Student umí vyjmenovat a popsat nejzávažnější rizikové faktory psychosomatiky a zároveň k nim nastavit preventivní opatření.
  • Student zná síť psychosomatické péče v ČR a umí ji srozumitelně vysvětlit.
  • Student umí vysvětlit faktory duševní krize, umí popsat proces syndromu vyhoření a zná základní preventivní opatření proti syndromu vyhoření a péče o osobu se syndromem vyhoření.

Dovednosti:

  • Student umí popsat svůj aktuální psychosomatický stav a na něm poukázat na možná rizika, která mu případně hrozí.
  • Student umí detekovat rizikové faktory ve svém životě a umí k nim nastavit vhodná preventivní opatření.
  • Student umí identifikovat rizika pro vznik duševní krize u jedince.

Metoda výuky:

  • Interaktivní přednáška
  • Diskuze
  • Cvičení ve skupině

Hodnocení:

Předmět je hodnocen klasifikovaným zápočtem. Ten je udělen na základě aktivní účasti na hodinách, splnění předepsané četby a závěrečného testu.

Prameny:

  • Kebza, V., Psychosociální determinanty zdraví, 1. vyd., Praha: ACADEMIA, 2005
  • Křivohlavý, J., Psychologie zdraví, Praha: Portál, 2001
  • Křivohlavý, J., Psychologie nemoci, Praha: Grada, 2002
  • Payne, J. a kol., Kvalita života a zdraví, Praha: Triton, 2005

Sekundární literatura:

  • Bartůňková, S,. Stres a jeho mechanismy, 1.vyd., Praha: Karolinum, 2010
  • Baštecký, J., Šavlík, J., Šimek, J., Psychosomatická medicína, Praha: Avicenum, 1993
  • Břicháček, V., Habermannová, M., Studie z psychologie zdraví, 1.vyd., Praha: Ermat, 2006
  • Girllernová, I., Kebza, V., Rymeš, M., a kol., Psychologické aspekty změn v české společnosti. Člověk na přelomu tisíciletí, Praha: Grada Publishing, 2011
  • Gurková, E., Hodnocení kvality života, 1.vyd., Praha: Grada Publishing, 2012
  • Venglářová, M., a kol., Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing,1.vyd., Praha: Grada Publishing, 2011
  • ZDRAVÍ 21, Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR, Praha: MZ ČR, 2003
  • ZDRAVÍ 21, Výklad základních pojmů. Úvod do evropské zdravotní strategie, Praha: MZ ČR, 2004