Zdraví a nemoc jako sociální událost
V rámci předmětu se výuka a diskuze bude zaměřovat zejména na následující témata:
- Předmět psychologie zdraví, vývoj medicínského myšlení, hlavní modely zdraví a nemoci 20. a 21. století
- Biopsychosociální faktory ovlivňující zdraví a nemoc
- Psychosociální rizikové faktory a základní problémy psychosomatiky, prevence a rehabilitace
- Nemoc jako náročná životní situace, chronické onemocnění, zvládání nemoci
- Index kvality života
- Základní psychosomatická péče
- Duševní hygiena u pomáhajících profesí
- Duševní krize
- Únavový syndrom, syndrom pomáhajícího a syndrom vyhoření
- Možnosti prevence
- Metody psychosociální intervence v prevenci a podpoře zdraví.
Název anglicky:
Health and Illness as Social Event
Cíle:
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními tématy psychologie zdraví a nemoci a možnostmi aplikace v oboru pastorační a sociální práce. Podpořit studenty v získání teoretických znalostí a praktických dovedností v oblasti sociální rehabilitace a terapeutických směrů v programech podpory zdraví u vybraných skupin populace. Doplnit poznatky z povinného předmětu Zdraví a nemoc a prohloubit znalosti současné psychologie zdraví.
Postoje:
- Student si uvědomuje závažnost problematiky narušeného zdraví u jedince a jeho důsledky pro kvalitu života jedince i jeho okolí.
- Student si uvědomuje význam nutnosti podpořit nemocí ohroženého jedince a jeho okolí jako preventivní opatření sociálního propadu ve společnosti.
- Student si uvědomuje své vlastní postoje k jedincům postiženým širokým spektrem onemocnění či zdravotních postižení.
Znalosti:
- Student je schopen popsat jednotlivá historická období společnosti a jejich přístup k nemocným či postiženým jedincům a rodinám.
- Student umí vyjmenovat základní biopsychosociální faktory ovlivňující zdraví a nemoc.
- Student umí vyjmenovat a popsat nejzávažnější rizikové faktory psychosomatiky a zároveň k nim nastavit preventivní opatření.
- Student zná síť psychosomatické péče v ČR a umí ji srozumitelně vysvětlit.
- Student umí vysvětlit faktory duševní krize, umí popsat proces syndromu vyhoření a zná základní preventivní opatření proti syndromu vyhoření a péče o osobu se syndromem vyhoření.
Dovednosti:
- Student umí popsat svůj aktuální psychosomatický stav a na něm poukázat na možná rizika, která mu případně hrozí.
- Student umí detekovat rizikové faktory ve svém životě a umí k nim nastavit vhodná preventivní opatření.
- Student umí identifikovat rizika pro vznik duševní krize u jedince.
Metoda výuky:
- Interaktivní přednáška
- Diskuze
- Cvičení ve skupině
Hodnocení:
Předmět je hodnocen klasifikovaným zápočtem. Ten je udělen na základě aktivní účasti na hodinách, splnění předepsané četby a závěrečného testu.
Prameny:
- Kebza, V., Psychosociální determinanty zdraví, 1. vyd., Praha: ACADEMIA, 2005
- Křivohlavý, J., Psychologie zdraví, Praha: Portál, 2001
- Křivohlavý, J., Psychologie nemoci, Praha: Grada, 2002
- Payne, J. a kol., Kvalita života a zdraví, Praha: Triton, 2005
Sekundární literatura:
- Bartůňková, S,. Stres a jeho mechanismy, 1.vyd., Praha: Karolinum, 2010
- Baštecký, J., Šavlík, J., Šimek, J., Psychosomatická medicína, Praha: Avicenum, 1993
- Břicháček, V., Habermannová, M., Studie z psychologie zdraví, 1.vyd., Praha: Ermat, 2006
- Girllernová, I., Kebza, V., Rymeš, M., a kol., Psychologické aspekty změn v české společnosti. Člověk na přelomu tisíciletí, Praha: Grada Publishing, 2011
- Gurková, E., Hodnocení kvality života, 1.vyd., Praha: Grada Publishing, 2012
- Venglářová, M., a kol., Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing,1.vyd., Praha: Grada Publishing, 2011
- ZDRAVÍ 21, Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR, Praha: MZ ČR, 2003
- ZDRAVÍ 21, Výklad základních pojmů. Úvod do evropské zdravotní strategie, Praha: MZ ČR, 2004