Praxe průběžná 2 PSP
1/ Semináře k praxi a supervizi – Odborně zaměřený seminář organizovaný školou, který slouží k tomu, aby student poznal co nejširší rozsah možností práce s určitými skupinami lidí. Hlouběji také, aby mohl zažít povolání do konkrétní činnosti ve vztahu s lidmi.
2/ Absolvování praxe
a) Odevzdání písemného podkladu o individuální praxi za poslední tříleté období v sociálních zařízeních nebo církvi – na 1 až 2 strany formátu A4. Potvrzení o individuální praxi musí obsahovat: a) místo uskutečňování praxe, b) stručný popis praxe/činnosti, c) jakou roli/postavení zde student zastával
b) Exkurze – Návštěva individuálně vybraných sociálních institucí/organizací v místě bydliště.
3/ Písemné zprávy
a) Zpráva z exkurzí – popis zjištěných informací o zabezpečení chodu navštívené sociální organizace včetně sebereflexe.
b) Seznam sítě sociálních zařízení v místě bydliště.
c) Písemná zpráva ze seminářů organizovaných školou
4/ Portfólio projektu Sociální služba – popis a dokumentace společné práce studentů z projektové práce
Název anglicky:
Internship Continual 2
Cíle:
Praxe průběžná 2 seznamuje studenta s možnostmi pracovat v celé řadě oblastí sociální práce. Student je seznámen s celkovým rámcem praxe a je motivován k tomu, aby využil možnosti praxe ve svůj prospěch poznání různých typů pracovišť s určitými cílovými skupinami občanů. Student vstupuje do této oblasti především formou individuálních i společných exkurzí a uvědoměním si, jak v této oblasti dosud působil.
Součástí předmětu je seminář k praxi, který má charakter informativní, organizační, prezentační a supervizní. Supervize nabízí studentům bezpečný prostor pro reflexi odborné praxe. Student přináší na setkání témata/zakázky: reflektování práce s klienty, řešení problémů na pracovišti/praxi, rozbor náročných situací, ztrátu motivace, etická dilemata. Pod odborným vedením supervizora jsou pak tato témata/zakázky sdílená a řešená pomocí metod supervize, včetně využití kreativních pomůcek, modelování situací, hraní rolí, myšlenkových map.
Student v průběhu reflexe odborné praxe v rámci supervize získává cílové kompetence:
- dovednosti (student nalézá zakázku, formuluje ji a podílí se na jejím splnění, získává zpětnou vazbu pro rozvoj vlastních odborných kompetencí v sociální práci)
- znalosti (co to je supervize, její definování, cíle, funkce, metody, formy, etické principy)
- postoje (dovednosti a znalosti upevňují žádoucí postoje studenta).
Student získá praktickou znalost a přehled o síti sociálních zařízení/organizací a chodu individuálně zvolených si sociálních zařízení se zaměřením pomáhat určité cílové skupině občanů.
Student je schopen dokumentovat chod neboli organizaci sociálního zařízení, reflektovat svoje postoje a prožitky směrem k zjištěným skutečnostem.
Doprovodným programem průběžných praxí bude vzdělávací modul Projekt sociální služba, který modeluje podmínky pro vytvoření a realizaci sociální služby, kterou si společně studenti s vyučujícím zvolí. v průběhu 6 semestrů budou studenti jako skupina realizovat dílčí kroky k naplnění fungující sociální služby, v případě potřeby budou mít k dispozici učitele (mentory), kteří jim budou předávat teoretické i praktické znalosti k danému problému.
V rámci předmětu Průběžná praxe 2. bude hlavním záměrem vytvořit spolu se studenty:
- zvolit vhodný druh fiktivní sociální služby
- zjistit registrační podmínky dle zákona 108/2006 Sb, o sociálních službách
- registrovat fiktivní sociální službu, respektive sestavení žádosti o sociální službu
- zajištění základních podmínek pro zahájení provozu fiktivní sociální služby
Metoda výuky:
Studenti se seznámí s celkovým rámcem praxe: Individuální praxi student vykonává na pracovišti, které si sám zvolí po dohodě s vedoucím praxe. Praxe je vykonávána v sociálních zařízeních, může být umožněna také praxe v rámci církve. Zvolená praxe musí mít přímou souvislost se studovaným oborem.
Během celého studia by měl student absolvovat praxi především na těchto typech pracovišť: - sociální práce s ohroženými a zanedbávanými dětmi a jejich rodinami - sociální práce se fyzicky nebo mentálně handicapovanými dětmi, případně i s jejich rodinami - sociální práce s rizikovou mládeží (například nízkoprahové zařízení) - sociální práce s drogově závislými sociální práce s menšinami, případně v sociálně vyloučených lokalitách - sociální práce s nositeli asociálního chování a pachateli trestné činnosti - sociální péče o seniory sociální práce s lidmi bez domova - úřad práce - OSPOD
Harmonogram:
1/ Semináře k praxi a k supervizi dle rozvrhu.
2/ Seminář organizovaný školou dle rozvrhu.
3/ Harmonogram exkurzí/návštěv sociálních organizací si student určí sám.
4/ Společné projektové řízení k založení NNO a jejímu fungování.
Hodnocení:
- Účast na seminářích k praxi a supervizi.
- Účast na semináři organizovaném školou.
- Vedení portfolia.
- Absolvování praxe
- Odevzdání písemného podkladu o individuální praxi za poslední tříleté období v sociálních zařízeních nebo církvi – na 1 až 2 strany formátu A4. Potvrzení o individuální praxi musí obsahovat: místo uskutečňování praxe, stručný popis praxe/činnosti, jakou roli/postavení zde student zastával.
- Exkurze – návštěva čtyř vybraných sociálních institucí v místě bydliště.
- Předložení písemných zpráv o absolvované praxi
- Zpráva z exkurzí – popis zjištěných informací o zabezpečení chodu navštívené sociální organizace včetně sebereflexe.
- Seznam sítě sociálních zařízení v místě bydliště.
- Písemná zpráva ze semináře organizovaného školou.
- Portfolio k Projektu Sociální služba
Závěrečné hodnocení: zápočet
- P. Čámský, J. Sembdner, D. Krutilová, Sociální služby v ČR v teorii a praxi, Portál 2011, ISBN 978-80-262-0027-7
- P. Mach, E. Janečková, Zákon o sociálních službách, Wolters Kluwer 2019, ISBN 978-80-7552-246-7
- O. Matoušek a kol., Sociální služby. Legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení, Portál 2007, ISBN 978-80-7367-310-9
- Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách