Praxe průběžná 6 PSP

1/ Semináře k praxi a supervizi – Odborně zaměřený seminář organizovaný školou, který slouží k tomu, aby student poznal co nejširší rozsah možností práce s určitými skupinami lidí. Hlouběji také, aby mohl zažít povolání do konkrétní činnosti ve vztahu s lidmi.

2/ Absolvování praxe

a) Odevzdání písemného podkladu o individuální praxi za poslední tříleté období v sociálních zařízeních nebo církvi – na 1 až 2 strany formátu A4. Potvrzení o individuální praxi musí obsahovat: a) místo uskutečňování praxe, b) stručný popis praxe/činnosti, c) jakou roli/postavení zde student zastával

b) Exkurze – Návštěva individuálně vybraných sociálních institucí/organizací v místě bydliště.

3/ Písemné zprávy

a) Zpráva z exkurzí – popis zjištěných informací o zabezpečení chodu navštívené sociální organizace včetně sebereflexe.

b) Seznam sítě sociálních zařízení v místě bydliště.

c) Písemná zpráva ze seminářů organizovaných školou

4/ Portfólio projektu Sociální služba – popis a dokumentace společné práce studentů z projektové práce

Název anglicky:

Internship Continual 6

Cíle:

Praxe průběžná 6 seznamuje studenta s možnostmi pracovat v celé řadě oblastí sociální práce. Student je seznámen s celkovým rámcem praxe a je motivován k tomu, aby využil možnosti praxe ve svůj prospěch poznání různých typů pracovišť s určitými cílovými skupinami občanů. Student vstupuje do této oblasti především formou individuálních i společných exkurzí a uvědoměním si, jak v této oblasti dosud působil.

Součástí předmětu je seminář k praxi, který má charakter informativní, organizační, prezentační a supervizní. Supervize nabízí studentům bezpečný prostor pro reflexi odborné praxe. Student přináší na setkání témata/zakázky: reflektování práce s klienty, řešení problémů na pracovišti/praxi, rozbor náročných situací, ztrátu motivace, etická dilemata. Pod odborným vedením supervizora jsou pak tato témata/zakázky sdílená a řešená pomocí metod supervize, včetně využití kreativních pomůcek, modelování situací, hraní rolí, myšlenkových map.

Student v průběhu reflexe odborné praxe v rámci supervize získává cílové kompetence:

  • dovednosti (student nalézá zakázku, formuluje ji a podílí se na jejím splnění, získává zpětnou vazbu pro rozvoj vlastních odborných kompetencí v sociální práci)
  • znalosti (co to je supervize, její definování, cíle, funkce, metody, formy, etické principy)
  • postoje (dovednosti a znalosti upevňují žádoucí postoje studenta).

Student získá praktickou znalost a přehled o síti sociálních zařízení/organizací a chodu individuálně zvolených si sociálních zařízení se zaměřením pomáhat určité cílové skupině občanů.

Student je schopen dokumentovat chod neboli organizaci sociálního zařízení, reflektovat svoje postoje a prožitky směrem k zjištěným skutečnostem. Doprovodným programem průběžných praxí bude vzdělávací modul Projekt sociální služba, který modeluje podmínky pro vytvoření a realizaci sociální služby, kterou si společně studenti s vyučujícím zvolí. v průběhu 6 semestrů budou studenti jako skupina realizovat dílčí kroky k naplnění fungující sociální služby, v případě potřeby budou mít k dispozici učitele (mentory), kteří jim budou předávat teoretické i praktické znalosti k danému problému.

V rámci předmětu Průběžná praxe 6. bude hlavním záměrem vytvořit spolu se studenty:

  • sestavení finančního zajištění fiktivní sociální služby
  • nastavení vícezdrojového financování fiktivní NNO
  • sestavení plánu fundraisingu a dárcovství pro fiktivní NNO

Metoda výuky:

Studenti se seznámí s celkovým rámcem praxe: Individuální praxi student vykonává na pracovišti, které si sám zvolí po dohodě s vedoucím praxe. Praxe je vykonávána v sociálních zařízeních, může být umožněna také praxe v rámci církve. Zvolená praxe musí mít přímou souvislost se studovaným oborem.

Během celého studia by měl student absolvovat praxi především na těchto typech pracovišť:

  • sociální práce s ohroženými a zanedbávanými dětmi a jejich rodinami
  • sociální práce se fyzicky nebo mentálně handicapovanými dětmi, případně i s jejich rodinami
  • sociální práce s rizikovou mládeží (například nízkoprahové zařízení)
  • sociální práce s drogově závislými sociální práce s menšinami, případně v sociálně vyloučených lokalitách
  • sociální práce s nositeli asociálního chování a pachateli trestné činnosti
  • sociální péče o seniory sociální práce s lidmi bez domova
  • úřad práce
  • OSPOD

Harmonogram:

1/ Semináře k praxi a k supervizi dle rozvrhu.

2/ Seminář organizovaný školou dle rozvrhu.

3/ Harmonogram exkurzí/návštěv sociálních organizací si student určí sám.

4/ Společné projektové řízení k založení NNO a jejímu fungování.

Hodnocení:

  • Účast na seminářích k praxi a supervizi.
  • Účast na semináři organizovaném školou.
  • Vedení portfolia.
  • Absolvování praxe: odevzdání písemného podkladu o individuální praxi za poslední tříleté období v sociálních zařízeních nebo církvi – na 1 až 2 strany formátu A4. Potvrzení o individuální praxi musí obsahovat: místo uskutečňování praxe, stručný popis praxe/činnosti, jakou roli/postavení zde student zastával.
  • Exkurze – návštěva čtyř vybraných sociálních institucí v místě bydliště.
  • Předložení písemných zpráv o absolvované praxi
  • Zpráva z exkurzí – popis zjištěných informací o zabezpečení chodu navštívené sociální organizace včetně sebereflexe.
  • Seznam sítě sociálních zařízení v místě bydliště.
  • Písemná zpráva ze semináře organizovaného školou.
  • Portfólio k Projektu Sociální služba

Závěrečné hodnocení: zápočet

  • M. Šedivý, O. Medlínová, Úspěšná nezisková organizace, 3. aktualizované vydání, Grada 2016, ISBN 978-80-271-0249-5
  • O. Medlínová, M. Šedivý, Public relations, fundraising a lobbing pro neziskové organizace, Grada 2012, ISBN
  • Z. Strnadová, Co by měl vědět příjemce dotace, Grada 2019, ISBN 978-80-247-3076-9
  • P. Broukal a kol., Fundraising pro neziskové organizace, Grada, ISBN 978-80-247-4487-2