Praxe souvislá v sociální práci
Souvislá praxe umožňuje studentům díky svému celistvému charakteru v týdenních blocích lépe poznat a zapojit se do chodu jednotlivých zařízení. Navazuje na odbornou výuku a reflexe z ní se stávají součástí některých vyučovacích předmětů a předmětem supervize.
Cíle Cílem souvislé praxe je, aby studenti: získali větší zkušenosti s prací s vybranou skupinou klientů, které se mohou následně promítnout do jejich absolventské práce; měli možnost ověřit si své teoretické vědomosti v praxi; rozvíjet svoje komunikační a psychosociální dovednosti v přímé práci s klienty; prohlubovali své schopnosti pracovat pod odborným vedením, spolupracovat v týmu pracovníků i pracovat samostatně; měli příležitost si v praxi prověřit a prokázat svoje křesťanské etické hodnoty; učili se pod odborným vedením reflektovat zkušenosti z praxí, propojovat teoretické poznatky s praktickými zkušenostmi, rozumět cílům, hodnotám a principům pastorační práce, vnímat a reagovat na etické problémy a etická dilemata, formovat žádoucí postoje.
Reflexe odborné praxe v rámci supervize vede studenta k získávání těchto cílových kompetencí: Dovednosti: Student dovede spolupracovat při vytváření supervizního kontraktu, nalézat situace (zakázky), se kterými přichází do supervize, pracovat na formulaci zakázky pod vedením supervizora, pracovat pod vedením supervizora na splnění zakázky, být otevřený vůči zpětné vazbě, rozpoznat užitečnost zpětné vazby pro svou práci, využívat reflexi a získanou zpětnou vazbu pro rozvoj vlastních odborných kompetencí v praxi sociální práce, aktivně spolupracovat v supervizní skupině, poskytovat zpětnou vazbu supervizorovi a supervizní skupině, využívat supervizi při řešení složitých případů klientů, využívat supervizi při obraně vůči stresu a emocionální zátěži, identifikovat svá silná a slabá místa, provádět sebereflexi, průběžně vyhodnocovat splnění cílů supervize.
Znalosti: Student umí definovat, co je supervize, zná cíle, funkce, metody a formy supervize, zná etické principy supervize, má základní znalosti o možnostech, struktuře a obsahu supervizního kontraktu, zná možnosti, hranice, přínosy a rizika supervize, chápe supervizi jako součást profese sociální práce, zná možnosti dalšího vzdělávání v supervizi.
Postoje: Tyto dovednosti a znalosti vedou studenta k tomu, že je student odpovědný vůči sobě, klientům, profesi, přijímá etické principy pastorační práce, rozumí jim a uplatňuje je v praxi, přijímá supervizi jako prostředek vlastního odborného růstu.
Rámcový rozpis praxe Praxe Individuální praxi student vykonává na pracovišti, které si sám zvolí po dohodě s vedoucím praxe. Zvolená praxe musí mít přímou souvislost se studovaným oborem.
Během celého studia by měl student absolvovat praxi především na těchto typech pracovišť:
sociální práce s ohroženými a zanedbávanými dětmi a jejich rodinami
sociální práce se fyzicky nebo mentálně handicapovanými dětmi, případně i s jejich rodinami
sociální práce s rizikovou mládeží (například nízkoprahové zařízení)
sociální práce s drogově závislými
sociální práce s menšinami, případně v sociálně vyloučených lokalitách
sociální práce s nositeli asociálního chování a pachateli trestné činnosti
sociální péče o seniory
sociální práce s lidmi bez domova
úřad práce, OSPOD
Seminář Součástí semináře je příprava na jednotlivé praxe, hodnocení reflexe zážitků a analýza problémů, se kterými se studenti na praxi setkali. Hlavní náplní semináře je pak supervize, která probíhá v malé supervizní skupině pod vedením kvalifikovaného supervizora.
Výstupy Absolvování praxe, písemné zpracování základních informací o daném pracovišti. Vypracování portfolia.
Způsob hodnocení Zápočet. Požadavkem je, aby studenti absolvovali praxi v rozsahu daným osnovami, absolvovali potřebný počet supervizí a aby si během svého studia ověřili kompetence pro práci sociálního pracovníka.
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. 2. vyd. Praha: Portál, 2006.