Metody sociálního výzkumu 1

Výzkum jako vědecká podoba poznání, kritické myšlení, koncept „normální vědy“ a paradigmatu Základní pojmy, etika výzkumu, dělení výzkumů, indukce a dedukce, validita a reliabilita, přirozený systém Kvantitativní výzkum, výchozí a pracovní hypotéza, operacionalizace, konceptualizace, výběr vzorku, reprezentativnost vzorku, redukce a transformace informací, zkreslení dat, zpracování a interpretace dat, nulová hypotéza, ověřování hypotéz Kvalitativní výzkum, hlavní výzkumná otázka, vedlejší výzkumné otázky, výzkumné techniky, zápis hovoru, vyhodnocení kvalitativního výzkumu, formulace hypotéz

Název anglicky:

Methods of Social Research 1

Cíle:

Modul je obecně zaměřen na základní seznámení se s metodami sociálního výzkumu, které student bude využívat jak ve svém výzkumu pro závěrečnou práci tak i v praxi v rámci budoucího zaměstnání. Obecným cílem je podpořit znalost studentek a studentů ohledně metod a technik sociálního výzkumu, jak v oblasti kvantitativního výzkumu tak i kvalitativního výzkumu cílových skupin, naučit je zpracovávat informace získané při terénním výzkumu či dotazníkovém šetření a naučit je tyto data dále interpretovat a vyhodnocovat. Níže jsou specifikovány očekávané postoje, dovednosti a znalosti.

Postoje:

Student akceptuje možnosti zpracování výzkumného tématu, naučí se vyhodnotit použitelnost metod kvantitativního a kvalitativního výzkumu pro svoje vlastní téma. Student přijímá určitá pravidla výzkumu a v jeho rámci se naučí formulovat vlastní výzkumný projekt a rozvrhnout jeho design.

Znalosti:

  • Student zná obsah termínu metoda, metodika, metodologie, kvantitativní a kvalitativní výzkum.
  • Student zná různé funkce výzkumu.
  • Student zná etické aspekty vědecké práce.
  • Student zná obsah termínu paradigma, anomálie a vědecká revoluce.
  • Student zná specifické koncepty řešení výzkumného úkolu, strategii, strukturu a design výzkumu.
  • Student zná vztahy a rozdíly mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem a podle toho dokáže zacházet i se získanými materiály a prameny či daty a poznatky z výzkumu.
  • Student zná termíny validita, reliabilita, testování a vytváření hypotéz, induktivní a deduktivní logika, operacionalizace, konceptualizace a indikátory.
  • Student zná postupy kvantitativního a kvalitativního výzkumu, formuluje a testuje hypotézy, formuluje výzkumné otázky.
  • Student zná techniky sběru dat a způsoby zpracování dat kvantitativního a kvalitativního výzkumu.
  • Dovednosti
  • Student umí formulovat vlastní výzkumné téma a navrhnout výzkumný design.
  • Student umí navrhnout jednotlivé fáze výzkumu.
  • Student umí formulovat výchozí a pracovní hypotézy.
  • Student umí používat výzkumné nástroje, dotazníky, likertovy škály, predikuje typ získaných dat.
  • Student umí formulovat hlavní a vedlejší výzkumné otázky.
  • Student umí provést analýzu, interpretaci a vyhodnocení dat.

Metoda výuky:

  • Přednáška
  • Diskuse ve skupině
  • Domácí cvičení s následnou reflexí

Hodnocení:

Klasifikovaný zápočet

Primární literatura

  • Baum, D., Gojová, A., Výzkumné metody v sociální práci, Ostrava: FSS OU, 2014
  • Disman, M., Jak se vyrábí sociologická znalost, Praha: Karolinum, 2011
  • Hanzl, D., Metody a techniky sociálního výzkumu: studijní text pro kombinovanou formu studia, Jihlava: KSP VŠ polytechnická Jihlava, Katedra sociální práce, 2014
  • Hendl, J., Kvalitativní výzkum, Praha: Portál, 2016
  • Hendl, J., Přehled statistických metod, Praha: Portál, 2015
  • Hloučková, I., Integrovaný přístup v sociálně vědním výzkumu, SLON, 2010
  • Linderová, I., Scholz, P., Munduch, M., Úvod do metodiky výzkumu, Jihlava: KCR VŠ polytechnická Jihlava, 2016
  • Reichl, J., Kapitoly metodologie sociálních výzkumů, Praha: Grada, 2009
  • Švaříček, R., Šeďová, K., Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, Praha: Portál, 2014

Sekundární literatura:

  • Babbie, E., R.,The basics of social research, Wadsworth: Cengage Learning, 2014
  • Hancock, D., Algozzine, R., Doing case study research: a practical guide for beginning researchers, Teachers College Press, 2011
  • Švaříček, Roman: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, Praha: Portál, 2014