Sluchová analýza a základy aranžování

Výuka předmětu se zaměřuje především na rozvoj hudební představivosti, paměti, kreativity a tonálního, harmonického a rytmického cítění. Učí studenta, jak tyto dovednosti krok za krokem využít k tvorbě vlastní aranže.

Rámcový rozpis učiva:

  • tonální cítění, harmonie, rytmus
  • hudební představivosti a paměť
  • hudebního myšlení a kreativity
  • komplexní analýza nahrávky písně
  • hloubková analýza aranže populární písně
  • příprava jednoduché aranže

Název anglicky:

Ear Training and Basics of Musical Arranging

Cíle:

Cílem předmětu Sluchová analýza a základy aranžování je vybavit studenta potřebnými dovednostmi, které umožňují analyzovat hotovou nahrávku z pohledu hudebně výrazových prostředků a aranže. Tyto dovednosti dále slouží k tvorbě originální aranži vlastní písně.

Metoda výuky:

Student se aktivně účastní přednášek s výkladem i cvičení, díky kterým má příležitost teoretické poznatky uchopit konkrétním a názorným způsobem.

Hodnocení:

Předmět je uzavřen zápočtem. Hodnocení probíhá ústní nebo písemnou formou na základě průběžně plněných úloh a jejich prezentací před ostatními studenty a vyučujícím.

  • Fiala, Vít. Skladatelem a aranžérem snadno a rychle. Praha: Muzikus, 2009
  • Hála, Vlastimil. Základy aranžování moderní populární hudby. 2., opr. vyd. Praha: Panton, 1986
  • Poš, Vladimír. Nová intonace, rytmus, sluchová výchova. Praha: EDIT, 1998
  • Zenkl, Luděk. ABC intonace a sluchové analýzy. Praha: Bärenreiter, 2017